Anonym (?) skrev 2018-03-06 20:14:07 följande:
Som frågan lyder... Är det ovanligt att ett barn har svårt för att läsa som nu går i 1:a klass och ska börja 2:a efter sommaren (kan de enklaste orden såsom Är, hon, han, kan, etc etc. Men ibland känns det som dessa ord är inlärda, dvs att barnet minns orden då vi suttit många gånger och försökt hitta intresse för läsning. Det märks att hen tycker det är svårt. Har försökt med massor, att försöka på lustfyllda sätt som ordlekar samt med fysiskt material.
Någon mer som har barn som inte knäckt koden runt denna ålder?
Mitt yngsta barn går i tvåan och läser ännu inte helt bra. Hon har extra stöd av specialpedagog, extra lästid och en enklare läsebok. De misstänker inte dyslexi men hon har väldigt dåligt självförtroende med läsningen och är rädd för att göra fel. Jag är inte direkt orolig för det går framåt hela tiden, men hon är ju klart sen i läsningen. Hon är i övrigt normalbegåvad och utvecklas fint.
Mitt äldsta barn har ADHD och satt inte still på en fläck när han var i 6-7 års åldern, men lyckades ändå lära sig läsa utan problem redan i förskoleklass. Han är rätt smart och snappade upp nästan allt trots att han till synes inte deltog i undervisningen. Han har andra svårigheter men inte just med läsningen.
Till yngsta har vi haft några appar som gjort det lite roligt att läsa och skriva, kommer inte på just nu vad de hette, men jag googlade och hittade lite förslag. Sen har vi utmanat henne äta läsa ett stycke eller så i boken vi läser vid läggdags. Hela tiden stöttat och uppmuntrat att hon kan, att det tar mer tid för en del och att alla har sina svårigheter och lättheter.
Får ni hjälp från skolan? Med tex specialpedagog eller extraundervisning? Har man utrett om hon tex har dyslexi? Om inte så tycker jag att du ska kontakta skolan och be dem göra en åtgärdsplan. Sånt här är viktigt att ta tag i tidigt innan det blir ett större problem.