• Anonym (?)

När knäckte era barn läskoden?

Som frågan lyder... Är det ovanligt att ett barn har svårt för att läsa som nu går i 1:a klass och ska börja 2:a efter sommaren (kan de enklaste orden såsom Är, hon, han, kan, etc etc. Men ibland känns det som dessa ord är inlärda, dvs att barnet minns orden då vi suttit många gånger och försökt hitta intresse för läsning. Det märks att hen tycker det är svårt. Har försökt med massor, att försöka på lustfyllda sätt som ordlekar samt med fysiskt material. 

Någon mer som har barn som inte knäckt koden runt denna ålder?

• Svar på tråden När knäckte era barn läskoden?
  • Anonym (lärare)

De flesta elever jag har haft har antingen knäckt koden innan skolstart eller i tvåan. Det har också varit tydligt uppdelat på olika socio-ekonomiska grupper och föräldrarnas inställning. 

Du känns lite som en förälder som hjälper för mycket, till exempel. Jag har haft ett antal elever som låst sig för att föräldrarna varit överaktiva. Det är bra att hjälpa sitt barn att lära sig läsa, men det gör man bäst med intressanta böcker, inte ordlekar, fysiskt material och push-push.

• Less is more

Jag tror att det kan vara bra att du högläser intressanta böcker för henne. Sen kan hon lästräna enkla böcker på hennes egen nivå. 10 min/dag.

Repetition och samma böcker är bra inledningsvis.

Precis som du beskriver ser barnet ordet som en bild och känner igen det till slut. Sen blir läsningen bättre allteftersom. Och fortsätt läs på loven.

Jag är inte lärare, men mamma, och säger ovan av egen erfarenhet. Min barn började kunna läsa själva i 5 års ålder. Men flera kompisar i förskolan började läsa redan i 3/4 års åldern. Samtidigt finns det barn i 1:an och 2:an som inte kan läsa än - även om skolan har specialpedagog. En del lär sig långsammare helt enkelt.

• Almina

Har du koll på om barnet kan hur alla bokstäver låter? En del forskning har visat att en del barn har missat att lära sig hur de olika bokstäverna låter, och då såklart får det väldigt svårt att ljuda.

• Anonym (Skriva?)

Min äldsta läste när han var 3. Mitt mellanbarn är 6 och kan knappt och mycket långsamt. Bara versaler. Max 5 bokstäver i ett ord, annars glömmer han början när han ljuda till slutet.

Men han kan skriva. Naturligtvis bara dom det låter men ändå. Kan ditt barn det?

• Utvandraren2
    Anonym (lärare) skrev 2018-03-06 20:45:15 följande:

De flesta elever jag har haft har antingen knäckt koden innan skolstart eller i tvåan. Det har också varit tydligt uppdelat på olika socio-ekonomiska grupper och föräldrarnas inställning. 

Du känns lite som en förälder som hjälper för mycket, till exempel. Jag har haft ett antal elever som låst sig för att föräldrarna varit överaktiva. Det är bra att hjälpa sitt barn att lära sig läsa, men det gör man bäst med intressanta böcker, inte ordlekar, fysiskt material och push-push.

Intressant, det ska jag lägga på minnet! Jag var med i en bokklubb när jag var liten, och mina föräldrar läste för mig varje kväll. Hade också många kassettbandsböcker (80-tal!) med medföljande bok med text. Jag tror detta hjälpte mig väldigt mkt, så har tänkt göra ngt liknande för mitt barn. Blev inte pushad, de la bara tillrätta för att jag skulle tycka det var spännande.
  • huskur

Om jag var barn skulle jag gilla att lyssna på när du läser för mig om det jag gillar. Om du sitter med barnet, så att barnet ser rakt in i boken när du läser. Låt barnet ha boken för sig själv sen. Utan några förväntningar från din sida.

• Wolfie13

Min son läste flytande (böcker, tidningar mm) som nybliven treåring. Vet inte hur vanligt det är, så det skulle vara kul att höra fler!

• huskur

Vet att jag kunde läsa innan jag började skolan, men har inget minne av hur det gick till att jag lärde mig, minns inte alls. Har frågat mina föräldrar, men de minns inte heller. 

Däremot minns jag att mamma läste mycket för oss barn, och det tyckte jag om.

• Anonym (tja)

Knäckte och knäckte... Dottern kunde läsa samma hastighet som texten på TVn vid 5 års ålder. Började läsa riktiga böcker vid 4 års ålder, men det gick inte snabbt i början...

• Anonym (Olika)

Mina barn har börjat läsa själva vid olika tidpunkter, alla barn som börjar 2:an kan inte läsa ännu men då är det dags att börja fundera på att sätta in mer resurser.Min minsting hade svårt att lära sig läsa och fick intensivträning i skolan 15 min 3-4 ggr/ veckan då satt de inte och traglade ord utan läste nonsensord! ...började med två bokstäver i hop tex " mu" " bo" "vt"etc för att när de gick flytande att ljuda ihop lägga till en bokstav till 3 bokstäver- nu kunde det ju bli " riktiga " ord men mycket var fortfarande nonsensord..specialpedagogen gick efter en speciell mall om vilka ljud de lärde in i vilken ordning ( precis som man gör i skolan när man lär sig alfabetet- man lär sig inte bokstäverna i alfabetetsordning utan utefter hur de kan främja läsningen ) Efter om jag inte minns helt fel ca1 1/2 år läste minstingen flytande och idag som 11 åring läser hen utan problem tjocka romaner Vi hade nytta av en app som man kunde träna på liknande sätt, " knäck läskoden" tror jag den hette... En annna bra app även om den kanske kan upplevas på gränsen till barnslig är " bornholmslek" ( sen att " knäcka koden" tidigt behöver inte alltid vara av godo.. Själv lärde jag mig läsa som tre åring..och läste flytande,läste tjocka romaner ( vuxen romaner) vid 9 årsålder...vad skolan då missade var att jag TROTS att jag hade lätt för att läsa faktiskt är dyslexiker! Jag har inga problem med att läsa...MEN jag har Stora problem med stavning och gramatik- detta upptäcktes inte förrän jag fick en uppmärksam lärare på gymnasiet(!)och först DÅ fick jag hjälp att jobba på min stavning ..jag har tvingats lära mig utantill hur olika ord stavas- jag " ser" inte om det är rätt eller fel ...och datorna rödmarkeringar är också bra ...att ingen upptäckte det tidigare berodde till viss del på min otroligt urusla handstil...och då lärare som. " snällt" tolkade mina kråkfötter till rättstavade ord....)

• sextiotalist

Sent, han gick väl i trean när han kunde läsa en text någorlunda flytande. Visst har det varit frustrerande, men å andra sidan så har jag sett den andra sidan. Både min bror och sambons ena barn var väldigt sena med att knäcka läskoden, men det har inte hindrat dom i sin vidare skolgång. Det har gått väldigt bra för båda och de behärskar språket väldigt bra,

Vi fick arbeta rätt mycket för att sonen skulle komma över steget. Han läste stavelser bra (dvs ingen dyslexi) men hade svårt att se hela ordet. Från skolan så skickade de övningar med betoning på stavelser (vilket han redan kunde). Nu var min mamma utbildad speciallärare, så hon förstod vad sonen behövde träna på och det var inte stavelser, så hon hittade övningar där han kunde träna på att se hela ord och efter en sommar med den träningen, så släppte det.

• Anonym (olka)
    Anonym (?) skrev 2018-03-06 20:14:07 följande:

Som frågan lyder... Är det ovanligt att ett barn har svårt för att läsa som nu går i 1:a klass och ska börja 2:a efter sommaren (kan de enklaste orden såsom Är, hon, han, kan, etc etc. Men ibland känns det som dessa ord är inlärda, dvs att barnet minns orden då vi suttit många gånger och försökt hitta intresse för läsning. Det märks att hen tycker det är svårt. Har försökt med massor, att försöka på lustfyllda sätt som ordlekar samt med fysiskt material. 

Någon mer som har barn som inte knäckt koden runt denna ålder?

Mitt yngsta barn går i tvåan och läser ännu inte helt bra. Hon har extra stöd av specialpedagog, extra lästid och en enklare läsebok. De misstänker inte dyslexi men hon har väldigt dåligt självförtroende med läsningen och är rädd för att göra fel. Jag är inte direkt orolig för det går framåt hela tiden, men hon är ju klart sen i läsningen. Hon är i övrigt normalbegåvad och utvecklas fint. 

Mitt äldsta barn har ADHD och satt inte still på en fläck när han var i 6-7 års åldern, men lyckades ändå lära sig läsa utan problem redan i förskoleklass. Han är rätt smart och snappade upp nästan allt trots att han till synes inte deltog i undervisningen. Han har andra svårigheter men inte just med läsningen. 

Till yngsta har vi haft några appar som gjort det lite roligt att läsa och skriva, kommer inte på just nu vad de hette, men jag googlade och hittade lite förslag. Sen har vi utmanat henne äta läsa ett stycke eller så i boken vi läser vid läggdags. Hela tiden stöttat och uppmuntrat att hon kan, att det tar mer tid för en del och att alla har sina svårigheter och lättheter.  

Får ni hjälp från skolan? Med tex specialpedagog eller extraundervisning? Har man utrett om hon tex har dyslexi? Om inte så tycker jag att du ska kontakta skolan och be dem göra en åtgärdsplan. Sånt här är viktigt att ta tag i tidigt innan det blir ett större problem. 
  • Anonym (B)

Min 7,5-åring som går i ettan kan inte läsa än. Jag börjar bli stressad av det. I slutet av ettan ska de kunna läsa en text.

Hen går hos specialpedagog men det känns inte som att det ger något.

Läraren är bra och tycker att vi jobbar på bra hemma och på rätt sätt men jag tycker inte det händer något.

Svar på tråden När knäckte era barn läskoden?