När knäckte era barn läskoden?
Mina barn har börjat läsa själva vid olika tidpunkter, alla barn som börjar 2:an kan inte läsa ännu men då är det dags att börja fundera på att sätta in mer resurser.Min minsting hade svårt att lära sig läsa och fick intensivträning i skolan 15 min 3-4 ggr/ veckan då satt de inte och traglade ord utan läste nonsensord! ...började med två bokstäver i hop tex " mu" " bo" "vt"etc för att när de gick flytande att ljuda ihop lägga till en bokstav till 3 bokstäver- nu kunde det ju bli " riktiga " ord men mycket var fortfarande nonsensord..specialpedagogen gick efter en speciell mall om vilka ljud de lärde in i vilken ordning ( precis som man gör i skolan när man lär sig alfabetet- man lär sig inte bokstäverna i alfabetetsordning utan utefter hur de kan främja läsningen ) Efter om jag inte minns helt fel ca1 1/2 år läste minstingen flytande och idag som 11 åring läser hen utan problem tjocka romaner Vi hade nytta av en app som man kunde träna på liknande sätt, " knäck läskoden" tror jag den hette... En annna bra app även om den kanske kan upplevas på gränsen till barnslig är " bornholmslek" ( sen att " knäcka koden" tidigt behöver inte alltid vara av godo.. Själv lärde jag mig läsa som tre åring..och läste flytande,läste tjocka romaner ( vuxen romaner) vid 9 årsålder...vad skolan då missade var att jag TROTS att jag hade lätt för att läsa faktiskt är dyslexiker! Jag har inga problem med att läsa...MEN jag har Stora problem med stavning och gramatik- detta upptäcktes inte förrän jag fick en uppmärksam lärare på gymnasiet(!)och först DÅ fick jag hjälp att jobba på min stavning ..jag har tvingats lära mig utantill hur olika ord stavas- jag " ser" inte om det är rätt eller fel ...och datorna rödmarkeringar är också bra ...att ingen upptäckte det tidigare berodde till viss del på min otroligt urusla handstil...och då lärare som. " snällt" tolkade mina kråkfötter till rättstavade ord....)