• Anonym (1a barnet)

    Vilka frågor ställde ni till barnmorska om förlossning?

    Hej! Har fått ett uppdrag av min barnmorska att läsa om förlossningar och sedan ställa frågor till henne. Min fråga är, var ska man börja? Vad ställde ni för frågor inför 1a barnet? Har BF 23/4 ! 50 dagar kvar - skräckblandad förtjusning

  • Svar på tråden Vilka frågor ställde ni till barnmorska om förlossning?
  • Snuttis2

    Gick en profylaxkurs o ställde väl de mesta frågor där.

    Ville veta vilka olika förlossningsfaser som fanns o hur de generellt visar sig.

    Ville veta smärtlindrings alternativen

    Ville veta vid vilka situationer som jag skulle kontakta förlossningen alt min ordinarie bm när vi närmade oss slutet.

    Sen Beslutade vi gem vilken info som skulle skrivas in i min journal runt ev oro, förväntningar o önskemål.

    Ville även veta lite runt vad jag kunde förvänta mig efteråt gällande smärta, blödning, efterkontroll osv.

  • tollie82

    Hej! Fråga lite om vilka naturliga alternativ det finns på de sjukhus ni funderar på. Till exempel om de är öppen för 'bad' som smärtlindring.. jätte skönt för att andas igenom värkarna. 

    Jag kan föreslå att du kollar in 'Hypnobirthing' som blir mer och mer populär nu i Sverige. Stort i USA och Storbritanien. Jag håller kurser inom detta om du skulle vara intresserad annars kan du läsa om det på webben också. www.hypnobaby.se 


    Det är en underbar teknik som får dig att kunna slappna av djupt så att stänger ut allt obehag, rädslor och oro, och därmed släpper du ut endorfiner och oxytocin (må bra hormoner) som är 200 gånger mer effektiv än morfin som smärtlindring. Om hjärnan tänker på fara, är stressad eller orolig så pumpar kroppen istället ut adrenalin hormonet som får livmoderns muskler att dra ihop sig istället för att öppna, även stanna upp helt ibland, för att instinktivt är det inte 'säkert' att föda när kroppen tror att den är i fara. Då pumpar kroppen ut blod och syre till armar och ben (våra överlevnads organ) istället för att kunna springa iväg eller slåss mot faran. Jag har precis börjat hålla kurser om detta, och berättar mer om det på Vattnet Går podcasten, avsnittet som kom 1 feb precis- finns också att lyssna på hypnobaby.se 


     


    Med oss lär du och din partner er att hantera era rädslor inför födseln och använder dig sedan av vertyg som meditation & hypnos ljud filer för att hjälpa dig slappna av under värkarna. Det är en kombination av Hypnobirthing samt Mindfulness tekniker. Jag har nu fött tre barn och har inte behövt sy en enda gång, eller tagit hjälp av någon artificiell smärtlindring. 

    Lycka till!

Svar på tråden Vilka frågor ställde ni till barnmorska om förlossning?