Anonym (anonym) skrev 2018-03-14 11:50:07 följande:
Okej, tack för svaret. Men jobbar du som journalist så du är ute och pratar med massa folk hela tiden och intervjuar dem för tex tidningar då eller arbetar du mest på datorn? Som sagt jag har trott att det är mest det som journalister gör. Men jag verkar ha haft fel om det. Behövde man höga betyg för att komma in på din utbildning?
Journalist är ett samlingsord och kan betyda bland annat webbredaktör, reporter, redigerare och bildjournalist (då man utgår från bilder och sedan skriver texterna i stället för tvärtom).
Jag har jobbat som både webbredaktör och reporter, men just nu som reporter.
Som webbredaktörer sitter man mest vid datorn, oavsett tjänst, i somliga tjänster skriver man artiklar, andra inte. I stället letar man uppslag till artiklar/nyheter, korrekturläser, sätter rubrik, gör delningsbild, sprider artiklar i sociala medier, följer statistik, gör publiceringsschema osv. iBland gör man allt.
Alla reportrar skriver artiklar ? vissa sitter mest vid datorn, andra är ute i fält ? men alla intervjuar och pratar med folk.
Jag tex sitter mest vid datorn, men jag intervjuar folk hela tiden.
Allt beror på tjänsten, men om du vill vara ute i fält och träffa folk skulle jag säga att du borde satsa på reporter. Sedan är det fler som tävlar om reportertjänsterna så det är svårare att få en reportertjänst.
Men men fler frågor? Lycka till oavsett och som sagt, det är jobbigt att flytta på sig, men det är värt det för rätt utbildning och kontakter.