sötare skrev 2018-03-07 11:26:40 följande:
Hej. Det finns lite olika utbildningar. Kolla på antagning.se. Jag gick webbredaktörsutbildningen distans på högskolan i borås. I den utbildningar ingick det bland annat kurser i bildredegering både för nätet och tyck programering i språk som html css javascrip textproducering för både nätet och tryck content management juridik analys av hemsidor och mycket mer. De två första åren var lite mer allmänt om allt medans det sista åren så får man vilja mellan att inrikta sig på frontend eller på backend. Det är en väldigt teoretisk utbildningen och väldigt inrikta på håller utveckling. Jag gick inte klart pga att jag gick in i väggen.
Okej, tack för tipset. Men det var ju inte bra att du gick in i väggen, tråkigt. Ska du försöka göra klart utbildningen senare någon gång kanske?
Anonym (Flippen) skrev 2018-03-07 11:52:00 följande:
Jag är webbredaktör på en mellanstor lokaltidning. Är utbildad journalist (treårig universitetsutbildning) och har jobbat några år med både tryckt och digital media innan jag fick den här tjänsten. Jag sköter webbpublikation, viss bildredigering och grafik samt alla våra sociala medier. Skriver också en del material till tidningen i mån av tid.
Okej, det låter ju spännande och roligt tycker jag. Trodde att man bara var ute och intervjuade folk till tidningar när man hade läst till journalist, men så kanske det inte är då alltså? För jag hade gärna velat göra saker som det du säger att du gör på ditt arbete. Tror att det hade varit jättekul. Men jag vet som sagt inte vad man ska ha för utbildning för det precis. Trivs du med det då? lön?
Är det några fler som arbetar som webbredaktörer? Eller liknande. Alltid roligt att höra vad andra säger om det.