• Femhenist

    Antiplugg-kulturens utbredning?

    Under din tid i högstadiet - Hur stor andel av eleverna i din klass upplever du drabbades hårt av en "antiplugg-kultur"? Och då tänker jag inte på de som hade uppenbara personliga problem som ADHD eller något åt det hållet, utan jag tänker på vanliga "bra" killar och tjejer som i någon avgörande mån ballade ur pga denna anti-plugg-kultur.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Antiplugg-kulturens utbredning?
  • Kjell2

    Ingen skulle jag säga. Min högstadieklass var ambitiös och någon speciell antipluggkultur fanns inte. Bra skolresultat gav en viss status.

    Blev sen ett antal läkare, disputerade, civilingenjörer mm från klassen.

  • enmanmedskägg

    Intressant frågeställning. 


    I min högstadieklass var det däremot en säregen inställning. Höga betyg och resultat på prov värderades högt, men att plugga hade låg status. 


    Kort sagt, de som var naturligt begåvade och förstod allt efter lärarens genomgång och/eller en diskussion om ämnet ansågs som smarta. 


    De som behövde plugga ansågs som korkade. 


    Nu hade jag "turen" att tillhöra de som lärde mig extremt lätt och snabbt, och kunde leverera på proven utan att behöva plugga ( har nu förstått att det kan ha berott på min asperger ), men det var ändå en väldigt osund kultur.

  • Carambolan
    enmanmedskägg skrev 2018-03-07 11:41:47 följande:

    Intressant frågeställning. 

    I min högstadieklass var det däremot en säregen inställning. Höga betyg och resultat på prov värderades högt, men att plugga hade låg status. 

    Kort sagt, de som var naturligt begåvade och förstod allt efter lärarens genomgång och/eller en diskussion om ämnet ansågs som smarta. 

    De som behövde plugga ansågs som korkade. 

    Nu hade jag "turen" att tillhöra de som lärde mig extremt lätt och snabbt, och kunde leverera på proven utan att behöva plugga ( har nu förstått att det kan ha berott på min asperger ), men det var ändå en väldigt osund kultur.


    Samma här. I min klass var det töntigt att plugga. Rasterna skulle absolut inte ägnas åt studier och helst inte lektionerna heller. Många verkade se skolan som en fritidsgård för att hänga med kompisarna och lattja runt. Men samtidigt var det ingen som tyckte att det var coolt att bli underkänd eller att riskera att inte komma in på gymnasiet.
  • Anonym (K)

    Det fanns ingen "antiplugg-kultur" i min klass. De flesta pluggade och var ute efter att få bra betyg. De som inte pluggade vann inget på det hos oss andra och de såg själva heller inte ner på pluggande eller folk som pluggade, utan det var andra problem som låg bakom att de inte pluggade så mycket.

  • sextiotalist

    Det fanns nog en liten antipluggkultur generellt i skolan, men i min klass var det nog mest på ytan, för de allra flesta försökte nog göra sitt bästa. Jag var bäst i klassen, men var aldrig kallad för plugghäst, utan snarare ville de ha min hjälp rätt ofta.
    Men å andra sidan så var vi rätt uppdelade, det fanns ju särskild matematik, särskild engelska, allmän matematik och allmän engelska, så man blev uppdelad.

  • Femhenist

    OJ! Det här blir nästan som ett litet metoo-upprop, där anekdoter bevisar att det där med en massiv antiplugg-kultur inte funnits

    Skämt åsido, men ni bekräftar till stor del (i skriften i alla fall) den bild jag har av läget, att även om "råpluggande" aldrig har stått högt i kurs så har inte heller "streck" i betygen varit något som allmänt har setts som eftersträvansvärt.

  • Anonym (Nja)

    På min grundskola rådde absolut en stark antiplugg-kultur där de som var duktiga och ville plugga hade låg status, men alla ville ju ändå klara minst godkänt betyg för ingen ville riskera att ses som trög. Dock känner jag att det blir lite bakvänt att besvara frågan i TS för jag tror däremot inte att de som inte pluggade ?drabbades? särskilt hårt av det. Detta var en arbetarkommun och de flesta klarade sedan säkert gymnasiet och fick bättre betalt som VVSare, elektriker, målare etc än vad många av oss fick som läste vidare till yrken inom offentlig sektor. Svenska knegargrabbar klarar sig ofta ändå på kontakter etc.

  • Kjell2
    Femhenist skrev 2018-03-07 12:59:58 följande:

    OJ! Det här blir nästan som ett litet metoo-upprop, där anekdoter bevisar att det där med en massiv antiplugg-kultur inte funnits

    Skämt åsido, men ni bekräftar till stor del (i skriften i alla fall) den bild jag har av läget, att även om "råpluggande" aldrig har stått högt i kurs så har inte heller "streck" i betygen varit något som allmänt har setts som eftersträvansvärt.


    Hur kan du från fem icke slumpmässig svar dra några som helst slutsatser?
  • Kjell2
    Kjell2 skrev 2018-03-08 07:54:49 följande:
    Hur kan du från fem icke slumpmässig svar dra några som helst slutsatser?
    Fel - inte fem, tretton svar.
  • Femhenist
    Kjell2 skrev 2018-03-08 07:54:49 följande:
    Hur kan du från fem icke slumpmässig svar dra några som helst slutsatser?
    Men Kjell...

    Läs igen vad jag skrev. Jag raljerade om just detta, att anekdoter inte bevisar ett skit (precis som i metoo). Men dessa fem berättelser bekräftar min bild (dvs ingen absolut objektiv sanning) av läget: ...även om "råpluggande" aldrig har stått högt i kurs så har inte heller "streck" i betygen varit något som allmänt har setts som eftersträvansvärt.
Svar på tråden Antiplugg-kulturens utbredning?