• Femhenist

Antiplugg-kulturens utbredning?

Under din tid i högstadiet - Hur stor andel av eleverna i din klass upplever du drabbades hårt av en "antiplugg-kultur"? Och då tänker jag inte på de som hade uppenbara personliga problem som ADHD eller något åt det hållet, utan jag tänker på vanliga "bra" killar och tjejer som i någon avgörande mån ballade ur pga denna anti-plugg-kultur.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Antiplugg-kulturens utbredning?
  • Femhenist

OJ! Det här blir nästan som ett litet metoo-upprop, där anekdoter bevisar att det där med en massiv antiplugg-kultur inte funnits

Skämt åsido, men ni bekräftar till stor del (i skriften i alla fall) den bild jag har av läget, att även om "råpluggande" aldrig har stått högt i kurs så har inte heller "streck" i betygen varit något som allmänt har setts som eftersträvansvärt.

• Femhenist
    Kjell2 skrev 2018-03-08 07:54:49 följande:
    Hur kan du från fem icke slumpmässig svar dra några som helst slutsatser?
    Men Kjell...

Läs igen vad jag skrev. Jag raljerade om just detta, att anekdoter inte bevisar ett skit (precis som i metoo). Men dessa fem berättelser bekräftar min bild (dvs ingen absolut objektiv sanning) av läget: ...även om "råpluggande" aldrig har stått högt i kurs så har inte heller "streck" i betygen varit något som allmänt har setts som eftersträvansvärt.
  • Femhenist
    Kjell2 skrev 2018-03-08 09:06:22 följande:
    Och hur bekräftas din bild av röstningarna? Där nästan 80% av svarande säger att en eller flera har dabbats hårt av en antipluggkultur
    Det verkar inte som att mer än en som har röstat också har skrivit. Eventuellt har de som har röstat inte läst frågan ordentligt. Folk har i allmänhet svårt att fatta vad jag skriver

Men kort och gott - jag gick på vad folk skrev i klartext.
  • Femhenist
    Kjell2 skrev 2018-03-08 09:21:07 följande:
    Varför då starta en enkät?
    Hade en förhoppning om att få fler svar. Men det är ju inte så att "som man frågar får man svar", utan det är snarare "folk läser vad de vill läsa oavsett vad du skriver och svarar godag yxskaft om de inte får formulera något själva".
  • Femhenist
    Kjell2 skrev 2018-03-08 11:22:03 följande:
    Men varför då en enkät? Hade det inte räckte med bara frågan och fritext?
    För att jag ville. Har du problem med det?
  • Femhenist
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-08 11:26:28 följande:

Jag tänker att det alltid finns orsaker när det blir så. Ofta är det adhd eller annat som inte upptäckts, exempelvis ångest av olika slag, men det kan också vara svårigheter och attityder hemifrån. I min klass var 70% såna som inte ville förknippas med pluggande, eller som inte klarade det, av olika anledningar. Vi var sämst på så många sätt och ett par lärare sa det också högt.

Jag tycker det är riktigt fult att dela upp barn i ?bra? barn och barn med svårigheter.

...och jag tycker att det är ganska fult att blunda för fakta. Jag tycker nog att vi skall se "bra" och "dåliga" barn för vad de är och inte hymla med det. Vi sviker de "dåliga" (svaga, kassa eller vad sjutton du vill kalla dem) barnen om vi inte ser deras svårigheter för vad de är. Ingen blir hjälpt av att hanteras med über-känsliga silkesvantar. Ett ordentligt och välriktat stöd där det behövs är vad som hjälper.
  • Femhenist
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-08 13:28:16 följande:

Problemet är att du inte vet vad du pratar om. Alls.

Menar du att de som inte passar i skolans läraystem är sämre? Mindre intelligenta? Vad betyder det att de är dåliga? Visst vet du att flera av världens genier och andra framgångsrika gjorde jättedåligt ifrån sig i skolan?

Att dela upp barn godtyckligt i bra och dåliga är inte alls bra. Inte på något sätt alls faktiskt. Du har fel och om jag vore en sån som du som satte sig över folk hade jag kanske kallat dig för en dålig människa, bara för att du har brister inom några specifika områden (reflektionsförmåga acceptans av olikheter och djupanalys).

Ja, jag menar att relativt förväntningar eller ett "lärarsystem" eller vad som helst så kan man vara bättre eller sämre utan att det är en allmän karaktärsbedömning av en. Du är säkert en god människa men din starkare version mot orden lär inte hjälpa någon. Vi måste kunna se saker som de faktiskt är och utgå från det, och inte blunda för att vissa elever faktiskt är sämre eller mindre intelligenta.
  • Femhenist

"Starkare version" skulle vara "starka aversion" i inlägget ovan.

• Femhenist
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-09 10:22:14 följande:
    Definiera sämre människor.
    Om jag har dåligt ölsinne så är jag i det avseendet en sämre människa.
  • Femhenist
    Anonym (Emme) skrev 2018-03-09 12:45:03 följande:
    Du menar alltså att drt ör ett uttryck som du slänger dig med lite hur som helst? Hur reagerar dina släktingar när du kallar dem för sämre/dåliga människor då de misslyckats med maten eller om de är dåliga på matte?

Hur reagerar dina arbetskamrater när du kallar dem för sämre/dåliga människor och du hävdar din rätt att tycka och säga det, för att de inte har samma styrkor? Går det ens att behålla ett jobb?

Eller är det i verkligheten så att du inte alls kallar andra för dåliga människor på grund av olikheter utan att du bara försöker slingra dig? Att du tycker det är bekvämt att säga så om barn som inte ens är här och kan försvara sig?
    Jag har redan förklarat att det inte är ett allmänt omdöme om en människa utan att det är i ett visst avseende som man kan vara sämre eller bättre, så vart vill du komma? Detta är inget kontroversiellt, utan du försöker bara spela dygdigt jättegod, men lägg ner det, för du framstår som "sämre" när det kommer till förstånd. I stort sett alla är "sämre människor" i något avseende och världen kan bara bli bättre om vi är tydliga med, och ödmjuka inför det.
  • Femhenist
    NELJ skrev 2018-03-14 09:10:10 följande:
    Nej, jag tror inte att du jämställer barn med ADHD med barnamördare. Men i diskussionen om bättre och sämre sämre människor som kom från ditt ogenomtänkta ordval i ts så valde du sen att ta upp barnamördare. Det är du som har gått från punkt A (barn med ADHD) till punkt B (barnamördare) i detta resonemang. Förmodligen utan att tänka ordentligt. Du kunde inte fortsätta diskutera ursprungsfrågan utan behövde dra till med något värre för att få en poäng.

Återigen, hur tror du att det känns för en tonåring med ADHD att läsa den här tråden?
    Och åter igen... Jag tar inte ansvar för vad någon hittar på att jag skriver. Jag har inte heller gjort någon poäng av att de med ADHD skulle vara sämre människor, utan de fick exemplifiera en grupp elever som uteslöt från den elevgrupp jag ville peka på, en grupp som ibland av andra skäl än en "anti-plugg-kultur" faller ur skolan. De var alltså inte ens med i någon jämförelse av "bra" eller "sämre". Inte ens den frågan (om "bra" eller "sämre") var med i TS, så det är otroligt OT. Men det är Emme som har snöat in på det där. Med "bra" (inom citattecken) i TS menade jag vanliga medelmåttiga bra barn, utan att öht ha en åsikt på den skalan om dem med ADHD. 

Läs, fatta och lägg ner ditt resonemenag!
  • Femhenist
    NELJ skrev 2018-03-14 09:53:54 följande:
    Läs och fatta vad du själv skriver. Det där är inget annat än en uppdelning av barn i två tydliga grupper. Var det inte det du avsåg, tja då får du väl lära dig att formulera dig mer nyanserat.
    Ja ja... Jag ger upp.
Svar på tråden Antiplugg-kulturens utbredning?