• Javli

Robotdammsugare

Funderar på att skaffa robotdammsugare, ni som har det hur ofta släpar ni fram den vanliga dammsugaren?

• Svar på tråden Robotdammsugare
  • HelaGotland
    AndreaBD skrev 2018-03-08 18:11:31 följande:
    Okej. Jag tänkte snarare att robotdammsugaren skulle göra veckostädningen också. Eller åtminstone en del, två eller tre rum. Annars tar det lite väl lång tid också, och i vissa rum kan det vara svårare (små hörn där den inte kommer in t.ex.).

Det är ju just det som är problemet. Robotdammsugare har en sensor som känner när saker är i vägen och där dammsuger de ju då inte. Sen är skillnaden i tekniken i robot vs riktiga väldigt stor. Den "suger" inte, den "flappar" och borstar.
  • AnnaZL

Har en roomba som går runt lite på måfå och är jättenöjd, klarar min rätt tjocka ullmatta. Köpte den när min vanliga dammsugare gick sönder, säljaren gjorde sitt jobb. Var tveksam, men dagen efter ville jag gå tillbaka och krama honom. Hatar att städa. Har alltså ingen manuell dammsugare.

• HelaGotland
    AnnaZL skrev 2018-03-08 19:22:54 följande:
    Har en roomba som går runt lite på måfå och är jättenöjd, klarar min rätt tjocka ullmatta. Köpte den när min vanliga dammsugare gick sönder, säljaren gjorde sitt jobb. Var tveksam, men dagen efter ville jag gå tillbaka och krama honom. Hatar att städa. Har alltså ingen manuell dammsugare.

... Och du får inte en massa damm i hörnorna, under tvn eller under byråer?
  • AnnaZL
    HelaGotland skrev 2018-03-08 20:04:20 följande:

... Och du får inte en massa damm i hörnorna, under tvn eller under byråer?
    Nej, den har en speciell borste som åker ut och vispar rent hörn. Möbler som är för låga för att den ska komma under får jag (precis som med manuell dammsugare) dra ut innan dammsugning. Nu har jag bara en den inte kommer åt under, så det känns inte som ett problem
  • Virriga Vera

Jag har en snart 5 år gammal Roomba som går 3 dagar i veckan. Den tar hela bottenvåningen förutom badrummet. Vi lägger upp köksstolarna på bordet och ser till att det inte finns skor på golvet i hallen, sedan fixar roboten resten. Vi har bytt batteri 1 gång och borstar några gånger. Det viktiga är att tömma behållaren och att hålla filter och borstar rena. Tar fram vanliga dammsugaren någon gång i månaden. Jag är super nöjd.

• fredsduvan
    Virriga Vera skrev 2018-03-09 06:33:54 följande:

Jag har en snart 5 år gammal Roomba som går 3 dagar i veckan. Den tar hela bottenvåningen förutom badrummet. Vi lägger upp köksstolarna på bordet och ser till att det inte finns skor på golvet i hallen, sedan fixar roboten resten. Vi har bytt batteri 1 gång och borstar några gånger. Det viktiga är att tömma behållaren och att hålla filter och borstar rena. Tar fram vanliga dammsugaren någon gång i månaden. Jag är super nöjd.

vilken modell på roomba har du?
    ALL KÄRLEK
  • fredsduvan
    AnnaZL skrev 2018-03-09 05:23:49 följande:

Nej, den har en speciell borste som åker ut och vispar rent hörn. Möbler som är för låga för att den ska komma under får jag (precis som med manuell dammsugare) dra ut innan dammsugning. Nu har jag bara en den inte kommer åt under, så det känns inte som ett problem

vilken modell har du på roomban
    ALL KÄRLEK
  • AndreaBD

En sak undrar jag: Är det någon av dessa robotar som faktiskt SUGER eller sopar alla bara? Och är det i så fall värt att köpa någon som suger?

• HelaGotland
    AndreaBD skrev 2018-03-09 09:02:37 följande:
    En sak undrar jag: Är det någon av dessa robotar som faktiskt SUGER eller sopar alla bara? Och är det i så fall värt att köpa någon som suger?

Samsung navibot sopar, vispar o har borstrulle som tar bort det ytligaste på mattor. Skulle jag investera i en ny dammsugare så skulle det bli en skaftdammsugare dvs sån som är sladdlös o som man kan transformera till handhållen variant. Exempel (ej reklam) www.electrolux.se/homecare/vacuum-cleaners/stick-vacuum-cleaners/
  • AndreaBD

Jag VET att den bara sopar, jag har ju en sån. Det jag undrar är om det finns andra som verkligen SUGER. 

• AnnaZL
    fredsduvan skrev 2018-03-09 08:43:15 följande:
    vilken modell har du på roomban
    irobot, utgående (eller kanske utgången nu) modell. 
  • HelaGotland
    AndreaBD skrev 2018-03-09 12:55:45 följande:
    Jag VET att den bara sopar, jag har ju en sån. Det jag undrar är om det finns andra som verkligen SUGER. 

De är nog för små för att ha en vakuummotor nån av dom. Kanske en dag i framtiden! Gräsklippar-robotarna funkar dock felfritt. Orättvist. Lolm
  • Virriga Vera
    AndreaBD skrev 2018-03-09 09:02:37 följande:

Vad jag vet så sopar alla robotar,  mer eller mindre bra.

• AndreaBD
    Virriga Vera skrev 2018-03-09 17:08:42 följande:
    Vad jag vet så sopar alla robotar,  mer eller mindre bra.
    Hittade det här: Om Dyson 360 Eye:

"Sugkraften är också den största styrkan hos Dyson 360 Eye och det kan mycket väl vara den bästa sugförmågan på robotdammsugarmarknaden i dagsläget. Utöver maximal sugstyrka finns ett tystare ?Quiet?-läge och även i detta sugs stora gruspartiklar in utan problem."

robotnyheter.se/2017/12/30/test-dyson-360-eye-en-robotdammsugare-med-larvfotter-och-rejalt-sug/

Så den suger! Men den verkar inte vara bra generellt. Och dyr är den också.
  • AndreaBD
    HelaGotland skrev 2018-03-09 19:57:32 följande:

Skulle aldrig köpa en Dyson. Det är en sån där knacka-dörr-sälja-märke. Då kan den omöjligt vara bra.
    Jag vill inte heller köpa den, den har fått dåligt betyg här. Men det låter som om det finns några fler som faktiskt suger.
  • Virriga Vera
    HelaGotland skrev 2018-03-09 19:57:32 följande:

Skulle aldrig köpa en Dyson. Det är en sån där knacka-dörr-sälja-märke. Då kan den omöjligt vara bra.
    Dyson generellt är bra maskiner och säljs bl.a av Media Markt. De får bra testresultat i alla länder de säljs.
Svar på tråden Robotdammsugare