• Anonym (Kaffedraken)

    Olydig katt

    Min katt som nu är 5 år är extremt olydig och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att han ska förstå att han inte får göra vissa saker. 
    Det största problemet är att han hoppar upp på bord och bänkar hela tiden. Han har aldrig riktigt "lyssnat" på mig, och det jag gör är att jag antingen lyfter ner han från bordet eller så stampar jag lite i golvet så han hoppar ner, och det fungerade lite när han var mindre men nu bryr han sig inte alls. Och jag är medveten att det inte är det bästa sättet att få han att lyssna men jag har ingen aning om hur jag ska göra. 
    Har läst att katter inte bryr sig om det för de får uppmärksamhet när de gör saker de inte får. Och oftast är det uppmärksamheten de vill ha. Men samtidigt så ger jag han extremt mycket uppmärksamhet då han är väldigt kelig och sällskapssjuk. 
    Han är också de som äter upp alla blommor och växter man har så jag har behövt slutat med att köp det. En gång kom jag hem till att han har ätit upp alla kronblad på en tulpanbukett. (Jag ringde veterinären och han mår bra), men det är också väldigt tråkigt då jag älskar att ha blommor hemma.

    Då undrar jag hur man kan lära sin katt att lyssna och att han inte får hoppa upp på bord och äta på blommor. Har ni något tips?

  • Svar på tråden Olydig katt
  • Anonym (Kaffedraken)

    Han är ingen hund. Hundar är lydiga - katter är självständiga. Jag tror uppriktigt sagt inte att katter mår bra av att vara lydiga. Pröva med mutor i stället. Kanske han går att muta till att låta bli vissa saker.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är en katt, de gör precis som de vill. Men en grej som kan funka är att ha en blomspruta med vatten i och spraya vatten i ansiktet på honom när han gör något han inte får. Det är inte farligt men lite obehagligt för dem. Men risken är ändå stor att han gör som han vill när du inte är hemma eller i närheten.

    Ville du ha ett lydigt djur skulle du ha skaffat en hund istället

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är fullt medveten om att katter är självständiga och hundar är mer lydiga, men nu har jag tre katter och mina två andra katter lyssnar alltid. Och sedan har jag haft två andra katter tidigare plus tre kullar, så jag vet hur en katt beter sig och hur de fungerar. Flört Den enda av de som aldrig lyssnar är katten jag har nu, och jag är också medveten om att det är helt olika beroende individ. 
    Så alltså, jag vet att katter inte går att träna lika som hundar. MEN de går att träna, jag vet flera katter som kan sitt och vacker tass. Det enda jag undrar om ni har något bra knep som ni har använt på er katt som fungerat, och om ni inte har det så behöver ni inte skriva fakta om katters beteende, om det inte är till min fördel då. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Man kan visst få sin katt att lyssna och en katt kan visa att den skäms över sitt hyss exakt dom en hund.

    Vi va tydliga med ordet NEJ när vår katt va liten om han ex gick på köksbordet elr v-rummetsbord m.m
    Han förstår verkligen ordet nej nu. Vi satte upp en sojälsäng för vi väntar bebis. Sa nej till honom om att hoppa i och sova i spjälsängen och han går endast på kanten av sängen. Hoppar aldrig i.
    Han kan sno mat rester elr sno sin godis påse om skafferiet är lite öppet. Och man ser att han skäms och han förstår vrf han får skäll.
    Han snor alltid dekoration från fina blomsaker jag köper hem men aldrig när vi är hemma . Lite hyss gör katter liksom

    De man kan göra ä ju faktist o va lite tydligare i sitt nej o va arg i tonen.
    Men i ditt fall skulle ja nog börja med att säga nej o gå fram med bestämda steg o lyfta ner honom utan att va gullig o klappa honom. Funkar inte det skulle jag säga nej tydligare och ta honom i nackskinnet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Katter gör som de vill, även om de lyssnar på matte och husse. Dina två andra kattor är tydligen mer för att göra matte nöjd, din tredje katt är totalt ointresserad av att göra dig nöjd (för det är lite så katten fungerar, de lyder inte, de gör det för att göra dig nöjd).

    Mitt tips är att se till att det blir "jobbigt" för katten att hoppa upp på bordet, genom att vara envis och sjasa ner katten gång på gång.
    Katter undviker situationer som är besvärliga och obehagliga.

    Hundar kan för övrigt också vara ögontjänare, min svåger hittade både katterna och hunden på köksbordet när han tittade in i fönstret från trädgården. Hunden hoppade ner direkt när hon märkte att husse såg detta. Katterna tittade makligt på husse gäspade och vände ryggen till. (Men hoppade ner så fort han kom in)

  • Anonym (Kaffedraken)
    John22 skrev 2018-03-09 08:14:41 följande:

    Blomspruta med vatten. Funkar galant för att lära katter vad de inte får göra.


    Haha, för vissa katter ja, men det fungerade aldrig på mina katter. För mig fungerade det att harkla och sjasa undan, om katten ville det jag ville vill säga. En del katter gillar vatten också, syrrans ena katt lekte med vattnet från blomsprutan.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, såklart man KAN få en katt att lyda och göra tricks, men allt är alltid på kattens villkor, för att den vill. Vill den inte så struntar den i det, det är ju liksom det som gör den till katt.
    Även hon som har kattcirkus och får katter att göra en massa tricks säger själv att  det är katten som bestämmer, vill den inte göra något så gör den inte det, och bara om den får ut något av det själv (godis ) Sök på "Can you really train your cat" på youtube. Jättegulligt.


    sofia18 skrev 2018-03-08 23:46:21 följande:

    Jag är fullt medveten om att katter är självständiga och hundar är mer lydiga, men nu har jag tre katter och mina två andra katter lyssnar alltid. Och sedan har jag haft två andra katter tidigare plus tre kullar, så jag vet hur en katt beter sig och hur de fungerar. Flört Den enda av de som aldrig lyssnar är katten jag har nu, och jag är också medveten om att det är helt olika beroende individ. 
    Så alltså, jag vet att katter inte går att träna lika som hundar. MEN de går att träna, jag vet flera katter som kan sitt och vacker tass. Det enda jag undrar om ni har något bra knep som ni har använt på er katt som fungerat, och om ni inte har det så behöver ni inte skriva fakta om katters beteende, om det inte är till min fördel då. 


    Jag skrev ju ett knep som kan fungera? Du skrev ingenting i din trådstart hur erfaren du är av katter, men då borde du ju också veta att alla katter är olika och att de inte är "olydiga" för att de inte gör som du vill.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Väljer du att dela bostad med ett självständigt djur som har medfödda instinkter, behov och beteenden är det DU som behöver anpassa dig och miljön efter katten! En katt är aldrig olydig! Den gör bara sånt som är naturligt för den. Se över dina "regler" och anpassa miljön så blir både du och katten gladare.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2018-03-09 08:17:51 följande:
    Haha, för vissa katter ja, men det fungerade aldrig på mina katter. För mig fungerade det att harkla och sjasa undan, om katten ville det jag ville vill säga. En del katter gillar vatten också, syrrans ena katt lekte med vattnet från blomsprutan.
    Nope, funkar för 99% så länge man sprutar tillräckligt och med tillräckligt hård stråle. Ett dimmaktigt sprut funkar dock för 9/10.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Din beskrivning låter som en fullt normal katt. Jag tycker du ska läsa på mer om kattens beteende, jag kan rekommendera Jackson Galaxy (Han har skrivit böcker, har en TV-serie och finns på youtube), även Susanne Hellman Holmström.

Svar på tråden Olydig katt