• Anonym (Hjälp)

Listeria i öppnad hårdost? Panik!

Hej. Köpte en gräddost igår som jag skulle äta av idag. Tog två skivor men reagerade på att den smakade torrt och lite konstigt.

Tittade då på osten och upplevde att den såg lite gulnad ut i kanten. Fick känslan av att den varit öppnad redan när jag köpte den. Jag mailade livsmedelsverket och fick till svar att jag borde gå tillbaka till butiken med osten eller använda den i matlgning för att vara på den säkra sidan. Nu har jag halvt panik här. Kommer ju inte äta mer av osten, men gjort är ju gjort. Fått uppfattningen att Listeria inte kan växa i hårdost men deras svar gör mig orolig. Vad är rimligt att tro?

• Svar på tråden Listeria i öppnad hårdost? Panik!
  • Anonym (Hjälp)
    Kjell2 skrev 2018-03-09 14:33:13 följande:

Att du inte fått listeria.

Nä, men deras svar gör mig orolig..
  • LFF

Deras svar är baserat utifrån "Säkra före det osäkra"-principen. De kan inte garantera att det inte är något fel på osten, de flesta bakterier dör vid uppvärmning, därav "Använd den i matlagning så den värms upp och bakterier dör".

Släng osten eller gå tillbaks med den och sluta oroa dig.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Baaah) skrev 2018-03-09 14:38:07 följande:

Mejla dem igen då, för de svar du kommer få här är bara gissningar.

Eller ring 1177 eller vårdcentralen.

De svar du kommer få här på FL är:

Det är ingen fara, jag skulle äta osten

Jag skulle slänga osten

Jag skulle göra som livsmedelsverket sa, använd den i maten

Nej listeria kan inte finnas i ost

Ja listeria kan finnas i ost

Skärp dig

Ja du har antagligen listeria nu

Anmält ditt svar. Att vara spydig och otrevlig mot någon som redan mår skit - vad vinner du på det tycker du?
  • Anonym (Hjälp)
    LFF skrev 2018-03-09 14:40:42 följande:

Deras svar är baserat utifrån "Säkra före det osäkra"-principen. De kan inte garantera att det inte är något fel på osten, de flesta bakterier dör vid uppvärmning, därav "Använd den i matlagning så den värms upp och bakterier dör".

Släng osten eller gå tillbaks med den och sluta oroa dig.

Jo, men dom påstår ju själva att det inte kan växa listeria i hårdost. Nu plötsligt så kan det tydligen göra det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-03-09 14:31:20 följande:

Hej. Köpte en gräddost igår som jag skulle äta av idag. Tog två skivor men reagerade på att den smakade torrt och lite konstigt.

Tittade då på osten och upplevde att den såg lite gulnad ut i kanten. Fick känslan av att den varit öppnad redan när jag köpte den. Jag mailade livsmedelsverket och fick till svar att jag borde gå tillbaka till butiken med osten eller använda den i matlgning för att vara på den säkra sidan. Nu har jag halvt panik här. Kommer ju inte äta mer av osten, men gjort är ju gjort. Fått uppfattningen att Listeria inte kan växa i hårdost men deras svar gör mig orolig. Vad är rimligt att tro?

Hej! Tror inte det är någon fara, men har själv ingen kunskap inom området. Jag hade ringt 1177. Lycka till!:)
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (.) skrev 2018-03-09 14:43:54 följande:

Hej! Tror inte det är någon fara, men har själv ingen kunskap inom området. Jag hade ringt 1177. Lycka till!:)

Fast livsmedelsverket bör ju ha mer koll på ämnet än 1177..
  • LFF
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-03-09 14:43:16 följande:
    Jo, men dom påstår ju själva att det inte kan växa listeria i hårdost. Nu plötsligt så kan det tydligen göra det.
    Vad sa de ordagrant och vad var din fråga ordagrant?

Att de säger som de gjort är ju för att det är inte bara listeria som kan växa i gamla produkter. Med uppvärmning så dör så gott som allt. "Ta det säkra före det osäkra".

Från 1177.se:

Hur stor är risken att insjukna i listeria? Vad kan jag göra för att minska smittrisken?

Svar

Listerabakterien är vanlig i vår omgivning, men det är ovanligt att den leder till någon sjukdom. Risken att få en listeriainfektion är alltså mycket liten.

Utbrott av listeria inträffar av och till med flera års mellanrum. Orsaken till utbrotten brukar gå att spåra till livsmedel från en viss producent som innehåller särskilt hög halt av listeriabakterier.
  • LFF

Från Smittskydd Stockholm.

www.vardgivarguiden.se/globalassets/behandlingsstod/smittskydd/smittskyddsblad/patientinformation/listeria/svenska.pdf

Hur blir man smittad?
    Listeria kan spridas från djur eller med infekterad mat. Bakterien överlever frysning och
    tillväxer i kylskåpstemperatur, men dör vid upphettning. Livsmedel som förvarats en längre
    tid i kylskåp och sedan äts utan att först värmas upp innebär därf
    ör en speciell risk. Det kan
    till exempel vara olika köttprodukter (skinka, korv), fisk (kallrökt eller gravad) och mjukostar
    som tillverkats av opastöriserad mjölk. Listeria kan inte växa i hårdost. Hantering av
    smittade levande eller döda djur kan också sprida smitta.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Baaah) skrev 2018-03-09 14:51:26 följande:

Hahahahaha

Ok, känner du dig tryggare med svaren från FL än du får från livsmedelsverket, 1177 eller vårdcentralen så...

Ska läsa svaren du får här och se vad du får :D 

Har jag sagt att jag gör det? Men ibland vill man kanske bolla saker med andra när man är orolig. Var snäll och låt bli att kommentera.
Svar på tråden Listeria i öppnad hårdost? Panik!