Jag ökade ett kg om dagen, hade djupa kratrar i benet när jag tryckte som höll i sig flera timmar. Huvudvärk och extremt trött.
Ringde min vikarierande bm och ville komma in o kolla, men då jag var där för en vecka sedan med bra värden, och hade tid om fem dagar ansåg hon det onödigt.
Hopp tänkte jag och ringde bb och tjatade på dom... var min fjärde graviditet och haft hf samtliga.
Fick iaf komma dit med orden "räkna med väntetid för vi har massor o göra"
Satte mig i bilen och åkte in iaf, fick sitta och vänta ca rn halvtimme när jag var framme innan en ssk hade tid att koppla upp bt övervakning och ctg.
Hon hann inte ens gå ut rummet fören maskinen började larma... 210/130
Du måste vara stressad det sjunker strax... låg en timme och hade fortfarande samma tryck. Sen togs urinprov.. 7,5 i äggvita och då blev det bråttom med diverse andra prover inläggning och sträng order om sängliggande. Fem dagar försökte dom sänka trycket med mediciner, fyra första gick bra, dag fem ökade det igen trots mediciner.. började krampa.
Många år sedan nu. Men minnet är färskt! Hade ännu högre tryck med äldsta vid förlossningen, men dom tyckte bara jag klagade när jag sa att jag hade sprängande huvudvärk... ingen kollade trycket på flera timmar.
När någon sen äntligen gjorde det så blev det larmknappen och massa bt sänkande sprutor (ska räcka med en jag fick tre), sen skynda på fl med sugklocka. Fick höra att jag varit sekunder från att börja krampa då.
Har i dagsläget högt bt och medicineras mot det. Senast hade jag 155/110 på vc, detta MED mediciner.
Är du orolig så kan man dels köpa stickor på apoteket och testa äggvita hemma, dels införskaffa dig en bt mätare