• Äldre 10 Mar 20:13
    3900 visningar
    4 svar
    4
    3900

    Sluta amma? Fortsätta amma?

    Jag ska börja jobba i juni - då ska pappa vara hemma tills lillkillen ska börja dagis, i augusti eller september.

    Jag ammar honom fortfarande - när han ska sova, både på förmiddagen , eftermiddagen o kvällen/natten. Bara för att det är det enklaste. Jag vet att tutten får honom att somna och varför ändra på ett vinnande koncept. Tills nu då jag börjar fundera på hur jag ska underlätta för pappan när han ska vara hemma med honom.

    Hur ska jag göra lättast? Hur får man honom att somna utan tutten? Är det förvirrande o vänja honom av vid tutten dagtid o sen få tutten på kvällen? Jag behöver verkligen alla tips jag kan få... TACK!!

  • Svar på tråden Sluta amma? Fortsätta amma?
  • Äldre 10 Mar 20:17
    #1

    Jag har ju gjort så när jag trappat ned på amningen. Slutat amma ett mål i taget och så behållit kvälls- och nattamning. Har funkat fint!

  • Äldre 10 Mar 20:33
    #2

    Jag behöll också nattamningen längst. När lillen började äta vanlig mat minskade ju dagamningen naturligt.

    Nattamningen fortsatte jag med trots att pappan var hemma med lillen, för att lillen gillade det (han blev extra mammig när pappa tog över) och för det var lättast att natta så.

  • Äldre 10 Mar 20:41
    #3

    Min dotter var 6 månader när jag jobbade en sommar. Hon ammade som vanligt när jag var hemma inklusive gröt och mat i mindre portion och då pratar vi . Sparad mjölk och ersättning ratade hon. Efter dessa 2 månader var jag hemma på heltid igen, så gör det du finner bäst anser jag. Vill du behålla närheten och enkelheten med amning så gör det. Jag avslutade amningen helt med första inför att jag började jobba när hon var ett, men det var mer för att få sova på natten.

    Med min yngste ammade jag lite i nästan 1,5 år även om jag började jobba innan dess.  Bebisen vänjer sig vid att ni har olika rutiner. Däremot kan du ju känna dig låst då bebisen kanske kommer föredra att amma sig till sömns.

  • Äldre 15 Mar 22:03
    #4

    Jag började introducera vagnen , ammade o gick en promenad o sonen lärde sig sova i den. Nu kan pappa söva med den istället för tutten.

Svar på tråden Sluta amma? Fortsätta amma?