• Anonym (begagnat)

    Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?

    Jag har en 1,5-åring som ska börja gå på förskolan snart och jag funderar på att skaffa ett par begagnade gummistövlar till honom att ha på förskolan. Är det en dålig ide? Har nämligen läst i olika mammagrupper på fb att man inte ska köpa begagnade skor då de formar sig efter första barnets fötter eller något liknande, minns inte riktigt men många avråder iaf från detta då det kan vara skadligt för barnets fötter. Hur gör ni? Köper ni begagnade ändå?

  • Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?
  • Anonym (Anna)

    Jag som vuxen skadade mina fötter av att gå med utslitna gympaskor. Kraftigt skadade. Jag fick gå med specialanpassade inlägg gjutna efter mina fötter på sjukhuset. 400 kr kostade de. De sa att du måste byta skor ofta! Det var en dyr och smärtsam läxa.

    För ett barn är det ännu viktigare. Mina fötter är läkta nu men det tog lång tid.Jag vill inte ens tänka på hur det blir för ett barns fötter som ska formas under tillväxten för att bära de hela livet.

  • Fru Ve

    Ja om det är skor som är obetydligt använda så köper jag absolut begagnat. Till mindre barn finns ju mycket. Jag har tre söner och spar skor som är fina åt de yngre.

  • Fru Ve
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-10 21:20:48 följande:

    Jag som vuxen skadade mina fötter av att gå med utslitna gympaskor. Kraftigt skadade. Jag fick gå med specialanpassade inlägg gjutna efter mina fötter på sjukhuset. 400 kr kostade de. De sa att du måste byta skor ofta! Det var en dyr och smärtsam läxa.

    För ett barn är det ännu viktigare. Mina fötter är läkta nu men det tog lång tid.Jag vill inte ens tänka på hur det blir för ett barns fötter som ska formas under tillväxten för att bära de hela livet.


    Ja fast alla begagnade skor är ju inte utslitna? Jag skulle inte köpa såna åt mina barn.
  • cosinus

    Till yngre barn köper/ärver jag skor i bra skick.

    Äldre barn som mer trampar in skorna och som dessutom har de längre tid, där ärver jag inte till syskonen.

  • Anonym (B)

    Det är ju inte lönt. Ett par gummistövlar kostar typ 200 spänn.

  • Rumpelstiltskins

    Aldrig hört eller läst detta. Jag har ofta köpt begagnade skor till min son. Visserligen i nyskick men inga problem alls. Köper själv begagnade skor ibland om jag hittar något jag gillar på typ Tradera. Älskar att fynda begagnat!


    Förövrigt ärvde jag själv alla skor som barn. Fick alltid ta över min storasysters skor. Mina fötter mår bra.

  • BuoBä

    Givetvis får man kolla skicket, så att skorna inte är nergådda eller snedslitna, men är man noga med det är det inga problem. Särskilt gummistövlar har ju ingen exakt passform eller anpassning efter foten precis. Dessutom används de sällan, så för små barn hinner det knappast bli något slitage att tala om. Min dotter hann ha sina första stövlar 3 ggr, sen var de för små... Vi lämnade vidare dem i samma skick som vi fick dem.


    Anonym (B) skrev 2018-03-10 21:56:06 följande:

    Det är ju inte lönt. Ett par gummistövlar kostar typ 200 spänn.


    Eller så kan man se det som så att hittar man stövlar för 25 kr så har man 175 kr att göra roligare saker för.
  • Anonym (Annaho)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 09:30:58 följande:

    Så du har inte ens råd me 100kr och köpa nya gumistövlar.... folk slutar aldrig förvåna mig


    Och folk som du slutar aldrig förvåna mej. Har du hört det gamla talesättet om att det är inte vad man har i inkomst som avgör om man är rik utan vilka utgifter man har.

    Ts är en smart kvinna som återanvänder det som går både ur ekonomisk- och miljöperspektiv. Du verkar mindre smart baserat på dina uttalanden.
  • Anonym (Emlan)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-03-11 09:30:58 följande:

    Så du har inte ens råd me 100kr och köpa nya gumistövlar.... folk slutar aldrig förvåna mig


    Alltid såna där töntar som ska in och tramsa i varje tråd. Bitter?
Svar på tråden Är det en dålig ide att köpa begagnade skor till barn?