• BellaKH

Påverkar föräldraledighet lönerevision?

Hej! 

En första bred fråga, påverkas min lönerevision av föräldraledighet? 

Om jag har arbetat hela 2017, vilket ligger till grund för lönerevisionen 2018, men att jag går hem på föräldraledighet innan lönerevisionen är klar. Det skall väl inte påverka min löneutveckling? 

Jag har googlat runt lite, och vad jag kan se så ska man som föräldraledig inte missgynnas vid en lönerevision. Att man då ska få samma utveckling som om man arbetat. 

Tänkte att någon här kanske kan förklara för mig hur det fungerar på ett enkelt sätt Glad eller om det är något man skall tänka på.

Tack så länge! 

• Svar på tråden Påverkar föräldraledighet lönerevision?
  • Tow2Mater

Den allmänna delen ska väl inte påverkas, men den del som baseras på prestationer mm ska ju absolut påverkas eftersom du inte presterat som de andra.

• punktslash
    BellaKH skrev 2018-03-12 21:21:11 följande:

Jag har googlat runt lite, och vad jag kan se så ska man som föräldraledig inte missgynnas vid en lönerevision. Att man då ska få samma utveckling som om man arbetat. 

Dagens skämt!

All frånvaro är negativ då det gäller löneutveckling. (Dock inget som någon arbetsgivare erkänner.)
  • BuoBä

Precis som du skriver så ska man få samma utveckling som om man jobbat. AG ska alltså anta att ifall du jobbat så hade du gjort samma insats som tidigare år, och sätta den nya lönen utifrån det.

För de flesta chefer är det här inget konstigt, men ifall du har en oinsatt chef som börjar prata om att de inte kan bedöma din insats för att du inte varit där så kan du behöva påpeka hur det funkar. Eller be personen kolla med HR eller facket.

• Trebarnsmamma83

Som ovan skrivit SKA det inte påverka. Men det gör det absolut. Min chef har sagt i alla år helt öppet att ?föräldralediga ges samma löneökning allihop och det blir ungefär medel av vad de övriga får.? Så sist jag var föräldraledig låg spannet på 300-1100kr i löneökning och vi som var lediga det året fick 660kr...

• nnnnnnnn

Det ska inte påverka, så har du alltid haft en viss "nivå" på din löneförhöjning så bör denna ligga kvar på samma. Tex  om du brukar få snittet så bör du få snittet även i år, brukar du ligga i högsta eller lägsta gruppen så ska du vara det även nu.

• Carambolan

De två gånger jag varit föräldraledig vid en lönerevision har jag fått exakt samma procentuella ökning som året innan, båda gångerna i det högre spannet. Vissa arbetsgivare är bättre än andra.

Och vissa branscher också, i min är de alltid lite rädda att man ska passa på att byta jobb under ledigheten.

• Anotherone

Jag jobbar med HR och nej man ska inte missgynnas eller diskrimineras.

Men faktum kvarstår, mina kollegor är på plats och "presterar" och det är inte jag.

De kläcker idéer, utvecklar verksamheten, håller i utbildningar och bidrar till helheten.

Jag byter blöjor, värmer ersättning och läser pek-böcker

Men det brukar falla sig så att man får det framförhandlade grundbeloppet men inte del av potten vilket jag har full förståelse för då jag som sagt inte är på plats och inte bidrar med en insats som går att mäta.

Samtidigt är vår chef väldigt noga med lönebilden i gruppen som helhet så kommande år när man jobbat ett tag brukar det jämna ut sig och man får lite mer.

Svar på tråden Påverkar föräldraledighet lönerevision?