• annamaria12345

För litet foster; pågående missfall trots extremt illamående?

Hej!

Mår så himla dåligt just nu, jag vet inte vart jag ska vända mig. Är gravid med andra barnet och borde vara i vecka 7+1 idag.  Åkte till gynakuten både förra onsdagen och igår för extremt illamående, kräkningar och vätskebrist. Blev inlagt båda gångerna och fick dropp. I samband med besöken gjordes också två VUL-undersökningar. I onsdags (vid vecka 6+4) kunde läkaren se ett foster med tydligt hjärtslag som dock var relativt litet, bara 3.8 mm. Igår (vecka 7+0) så hade fostret enbart vuxit till 4.5 mm, vilket skulle motsvara vecka 6+1 enligt läkaren. Jag har regelbunden cykel och är ganska säker på när både ägglossningen och befruktningen skedde. Plussade på BIM, vilket var för 3 veckor sedan. Läkaren sade att det inte såg så bra ut, att fostret borde vara betydligt större vid det här läget och också ha vuxit mera sedan i onsdags. Jag ska göra ett nytt VUL om ca en vecka men oroar ihjäl mig. Har mått så fruktansvärt illa redan i två veckor och det blir bara värre. Kräks från morgon till kväll och kan inte resa mig från sängen. Det skulle kännas så hemskt om det nu blir missfall också. Är det någon som har varit med om något liknande och vill dela med sig?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden För litet foster; pågående missfall trots extremt illamående?
  • Meriall

Förstår att du är orolig. När jag fick MA och det stannade av så hade jag kvar illamående men udden av det var liksom borta. Det verkar ju som att du blev gravid senare men att du kanske plussade tidigt pga mkt hormon (kanske därför du mår så illa så tidigt). Även om du har regelbunden cykel kan det bli så ibland. Om man tänker att allt var en vecka senare, ser det normalt ut då? Håller tummarna för dig! Lever fostret nästa vecka även om det är litet kan det nog komma att gå vägen. De flesta dör i v6 om de gör det.

• Meriall

Du testade inte förrän bim eller? Har du testat med veckoindikator eller tagit hcg-test?

• annamaria12345

Tack för ditt svar!! Jag är ganska säker på när ägglossningen och befruktningen var. Om jag tänker efter så fick jag dock en nidblödning ganska sent (kort innan mensen skulle komma), så det är faktiskt mycket möjligt att ägget fäste väldigt sent. Jag testade inte innan BIM men däremot var plusset väldigt svag på BIM och också de följande dagarna. Först en vecka efter BIM fick jag ett tydligt plus. Jag tog bara hcg-test. Med min son var det helt tvärtom, då fick jag ett tydligt utslag på testet redan innan BIM, nidblödning kort efter ägglossning och på alla ultraljud verkade det som att han var mycket större än vad han borde vara enligt veckan jag var i. Så det kanske är helt enkelt så att allt är en vecka senare denna gång, som du säger. Då skulle det nämligen se normalt ut. Jag hoppas så!

Svar på tråden För litet foster; pågående missfall trots extremt illamående?