• JohannaAsp

    Rätt att spara bevis

    Behöver spara bevis för en sak från min mans dator. Kan nån hjälpa mig göra ett sånt molnkonto? I vilka fall har jag rätt att göra detta?

  • Svar på tråden Rätt att spara bevis
  • Anonym (X)

    Du har ingen rätt till hans dator eller sakerna på den.

  • Anonym (juridik)
    Ifall någon använder annans lösenord på deras privata konto gör denne sig troligen skyldig till något av brotten dataintrång alternativt brytande av post- eller telehemlighet. Påföljden varierar mellan böter och fängelse upp till två år enligt Brottsbalken 4 kap 9.c § och 4 kap 8 §.
  • Fiona M

    Pratar vi om barnporr eller dylikt så anmäl omedelbart utan att hålla på att försöka fixa själv.
    Gäller det saker som inte är kriminella (som otrohet) så låt bli; är du på hans dator är det du som begår ett brott.

  • Anonym (Lätt)
    JohannaAsp skrev 2018-03-13 11:38:54 följande:

    Behöver spara bevis för en sak från min mans dator. Kan nån hjälpa mig göra ett sånt molnkonto? I vilka fall har jag rätt att göra detta?


    Praktiskt: Använd en USB-sticka, lämnar färre bevis än molnlagring och du har fysisk tillgång till den.

    Juridiskt: Du har ingen rätt att göra det i normalfallet. Det är dataintrång.
  • Mandel

    Vad är det för form av bevis du ska spara ned och hur kommer det sig att ni har privata saker som den andre absolut inte får komma åt om ni lever i ett förhållande?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Lätt)
    Mandel skrev 2018-03-13 12:47:56 följande:

    Vad är det för form av bevis du ska spara ned och hur kommer det sig att ni har privata saker som den andre absolut inte får komma åt om ni lever i ett förhållande?


    För att vissa människor har gränser och områden som man inte vill eller kan dela med andra människor oavsett relation.

    Är det konstigt tycker du?
  • EmberEyes

    Det är väl samma TS som upptäckte att hennes man hade smygtagna nakenbilder och nakenfilmer på henne? Hon fick massor av tips i den tråden.

  • Anonym (A)
    Fiona M skrev 2018-03-13 12:30:18 följande:
    Pratar vi om barnporr eller dylikt så anmäl omedelbart utan att hålla på att försöka fixa själv.
    Gäller det saker som inte är kriminella (som otrohet) så låt bli; är du på hans dator är det du som begår ett brott.
    Håller med
  • Anonym (AL- Kvinna 35)
    Fiona M skrev 2018-03-13 12:30:18 följande:

    Pratar vi om barnporr eller dylikt så anmäl omedelbart utan att hålla på att försöka fixa själv.
    Gäller det saker som inte är kriminella (som otrohet) så låt bli; är du på hans dator är det du som begår ett brott.


    Anonym (A) skrev 2018-03-13 16:08:04 följande:
    Håller med
    Jag tror att det är samma TS som startade en tråd om att hennes man hade massvis med foton på sin dator tagna av henne i smyg. Och istället för att prata med honom så vill hon anmäla direkt. 
    Hon fick en massa tips på hur hon kunde gå tillväga och spara bevis i den tråden och även en massa tips på hur hon kunde sköta situationen. 

  • Anonym (Mannen har nakenbilder)
    JohannaAsp skrev 2018-03-13 11:38:54 följande:

    Behöver spara bevis för en sak från min mans dator. Kan nån hjälpa mig göra ett sånt molnkonto? I vilka fall har jag rätt att göra detta?


    Men har du inte redan fått svar på detta i din ursprungliga tråd?
  • JohannaAsp

    Anledningen till att jag startade en ny tråd var att jag ville utelämna anledningen till att jag behöver spara. I den första tråden blev fokus snabbt moralfrågor där svaren var en dialog utanför min fråga. Vidare så var jag då inte alls medveten om att det skulle kunna vara olagligt. Det var därför jag startade den här nya tråden. Men nu får den ju koppling till den gamla så då blir väl svaren av samma karaktär här. Jag är i alla fall väldigt tacksam för att så många engagerar sig.

  • Kjell2
    JohannaAsp skrev 2018-03-13 11:38:54 följande:

    Behöver spara bevis för en sak från min mans dator. Kan nån hjälpa mig göra ett sånt molnkonto? I vilka fall har jag rätt att göra detta?


    Molnetkonto är inte så svårt att fixa. Borde du kunna Googla efter. Finns säkert på YouTube också.

    Sen är frågan vad du ska ha bevisen till? I en rättegång har denna typ av bevis ofta lågt värde. Däremot kan de användas för att få fram ett erkännande.


Svar på tråden Rätt att spara bevis