Inlägg från: Förhoppningsfull |Visa alla inlägg
  • Förhoppningsfull

Varför är ni med i facket??

Jag är precis som qatt med i facket av solidariska skäl. Just nu arbetar jag som daktorand och det är tvärkört att förhandla sin egen lön, men annars kan man väl göra det trots att man är med i facket?

Jag har faktiskt haft nytta av facket själv, de hjälper till med alla möjliga små och stora problem. När jag gick på A-kassa på halvtid och allt blev felräknat hela tiden och ingen ville lyssna på mig, då hjälpte facket mig att ringa och klaga. Det gick fortare och enklare än om jag gjort det själv, även om även jag är rätt kaxig och nog hade ordnat upp det själv. Så de kan var abra att ha om det kniper.

Dessutom är ju facket en dold maktfaktor. Det kan nog kännas ibland som om de inte gör något, men fanns inte facket tror jag att arbetsgivare skulle börja hitta på allt möjligt tokigt som de inte gör idag. Helt enkelt för att de vet att facket skulle ryta till. Dessutom är det ju så att även om jag kan prata för mig så finns det en massa männinskor som inte kan det av olika skäl. Då tycker jag att det är jätte bra att facket finns för dem. Och då tycker jag också att facket kan få mina pengar för sitt arbete. Speciellt dyrt är det ju inte heller. Och som sagt, det är lätt att vara stark i medvind...

Och solidaritet är vackert tycker jag!

Svar på tråden Varför är ni med i facket??