• India

Varför är ni med i facket??

Jag vill bara fråga varför ni har valt att gå med eller inte i facket?? JAg står i valet och kvalet...Har tidigare jobbat i en väldigt mansdominerad värld och kunde man prata för sig så fick man bättre lön än de som lät facket förhandla åt sig.

Nu ska jag börja jobba i ett väldigt kvinnodominerat yrke...lärare och vet inte riktigt hur jag ska göra(är redan medlem i en a-kassa)??? Eftersom jag är gravid så blir man ju lite nervös att man ska bli diskriminerad men å andra sidan så brukar jag kunna prata för mig och skulle absolut inte dra mig för att anmäla dem om det händer. Skolan är dessutom kommunal så nog borde de om några följa de regler som finns???

Vill gärna ha råd eftersom jag tycker att det är alldeles för mycket pengar för ett medlemsskap???

• Svar på tråden Varför är ni med i facket??
  • mamma2004

Jag gick med i facket när min anställning såg lite osäker ut. Men så fick jag fast och så blev det inte av att gå ur. Men nu när jag är hemma så ser jag ingen anledning till att vara med. Så nu har jag gått ur. Är bara med i A-kassan. Ska tillägga att jag jobbar i ett litet företag där det inte finns någon facklig representant.

• JadziaDax

Jag har valt att inte vara med i facket, men det gäller då att du är bra på att tala för dig. Jag tycker facket är överreklamerat och ställer till med mer skit (oftast) än bra saker. De är alldeles för toppstyrda. Min inställning är att facket har glömt bort vem de är till för - dvs den lilla arbetaren.

• JsN

* Var medlem i a-kassa

Så länge allt fungerar och man har en vettig arbetsgivare så finns det ingen anledning att vara med i facket. Den dagen det inte fungerar eller ens chef får en knäpp så är det skönt att kunna vända sig till facket.

• Tess76

Jag gick ur facket för ett par månader sedan, och är nu bara med i A-kassan. Eftersom mitt företag som jag jobbar på är kollektivanslutet så gäller dom reglerna för mig ändå. Jag var inte med i det "rätta" facket, men det spelade ingen roll. Anledningen till att jag skulle gå med i facket igen (SIF iså fall) är att dom har en inkomstförsäkring där man är garanterad 80% av lönen om man blir arbetslös, annars finns det ju ett tak. Men jag har ännu inte uppnått den lönen man måste ha för att få den försäkringen.

• Tess76

Kan ju också tillägga att dom gångerna jag velat ha hjälp/råd från facket har dom inte kunna hjälpa mig ändå. Och jag tror jag kan prata för mig själv ganska bra.

• Rudde

Enda anledningen till att jag är med i facket (SIF) är för att de har en inkomstförsäkring. Dvs skulle jag bli arbetslös så får jag ut mer pengar än vad bara a-kassan skulle ge mig. För att få deras inkomstförsäkring måste man betala till facket, tyvärr. Sen är det skönt att kunna ringa och ställa frågor som de inte annars måste svara på.

• vårsol

För mig finns många anledningar:

Det är en trygghet att ha dem att fråga om ifall man undrar över något tex lön, avtal, trygghet, fortbildning osv.

Om en tvist uppstår på arbetsplatsen så kan de företräda mig juridiskt, är jag inte med i facket får jag själv bekosta en advokat.

Mitt fack har massor av bra kurser som man får gå på helt gratis (och om man har inkomstbortfall pga kursdeltagandet ersätter facket det). De har bland annat en kurs i hur man förhandlar sin lön. Sen finns det kurser som höjer kompetensen vilket i sin tur ger fördelar på arbetsplatsen.

Genom facket får vi mycket fördelaktiga försäkringar, låg avgift och det krävs ingen hälsokontroll för att få komma med. Där finns även en försäkring som betalar upp en del (minns inte hur mkt) av det man förlorar om man skulle bli långtidssjukskriven.

• JsN

Jag har en kompis som nyligen blev uppsagd på suspekta grunder. Visst skulle hon kunna driva det själv och förmodligen få uppsägningen hävd, men det hade varit f-n så mycket enklare om facket hade kunnat föra den diskussionen åt henne.

Som jag skrev i mitt första inlägg för de allra flesta av oss finns det ingen anledning att vara med i facket så länge allt fungerar (och det gör det oftast) men om ens chef får spel och säger upp en eller om man kanske drabbas av sexuella trakasserier från en chef (eller en arbetskamrat och chefen vågar inte ta i det) så kan det vara skönt att någon annan tar diskussionen för en.

• jummie

jag har min hemförsäkring genom facket..både jag o min sambo..billigare kan det visst inte bli enlig nåt försäkringsbolag + att man är med i a-kassan...

kan väl inte påstå att facket i sig gett mig så mycket hjälp....

• Ledsen

Jag är med i facket SIF, men enda anledningen är för att dom har en inkomstförsäkring som garanterar 80 % av min lön om jag blir utan jobb och slipper klara min på a-kassans vanliga tak

Svar på tråden Varför är ni med i facket??