Varför är ni med i facket??
Jag är med för att det är den bästa försäkringen för att få del av alla förmåner ett medlemsskap ger!
Dessutom tycker jag att det är viktigt att stå upp för de kollektivavtal som finns genom det fackliga arbetet, utan dem skulle vi alla vara utsatta för arbetsgivarnas godtycke!
Facket är bara skyldiga att förhandla för sina medlemmar, d v s SIF förhandlar bara för dem som är med i SIF... Övriga får förhandla själva om de inte begär hjälp från t ex sin avdelning eller sektion, beroende på vilket fack man tillhör... Att vara med i A-kassan garanterar bara att man får ta del av det som kollektivavtalet ger. Om de fackliga representanterna förhandlar om förmåner utöver avtalet är det inte säkert att det kommer icke medlemmar till del.
Jag jobbar fackligt på mitt jobb, tycker det är intressant men också väldigt jobbigt eftersom folk inte förstår att det är medlemmarna som är facket, inte de som sitter och sköter den fackliga verksamheten i förbundshusen... Personerna i förbundshusen är oftast valda dit! Precis som vår regering är vald till sitt uppdrag av folket d v s oss...
mvh kramizza