Fest varannan dag
Hej!
Jag är 22 år och har räknat ut att jag dricker minst en vinflaska (oftast mer) 3 gånger i veckan ish. Hur negativt är det egentligen för min hälsa?
Hej!
Jag är 22 år och har räknat ut att jag dricker minst en vinflaska (oftast mer) 3 gånger i veckan ish. Hur negativt är det egentligen för min hälsa?
Du vill ha vin? Alkohol? Du är 22 år? Jobbar du? Går du i någon skola? Är du ensam? Gör du ingenting?
Inte så jätte positivt, enda enkla svaret är att åka till farbror doktorn och ta prover på dina njurar och lever.
Jag skulle klacificera dig som alkoholist - utifrån ditt brukande.
jag dricker nog också ca 3 flaskor vin i veckan... ser dock inget fel i det - jag tränar, sköter mitt jobb och blir oftast inte berusad. jag bara gillar vin...
Du kvalificerar in som alkoholmissbrukare.
Självklart negativa aspekter på din hälsa.
Jag jobbar mån till fre och tränar en del men jag bor i ett kollektiv med vänner och livsstilen har blivit såhär
jag dricker nog också ca 3 flaskor vin i veckan... ser dock inget fel i det - jag tränar, sköter mitt jobb och blir oftast inte berusad. jag bara gillar vin...
Psykisk ohälsa?
Detta var det som jag reagerade på, inte sunt tankesätt.
Psykisk ohälsa?
Detta var det som jag reagerade på, inte sunt tankesätt.
I en begränsad period av ditt liv är det väl ingen större fara. Jobbar du säsong eller pluggar är det ju inte ovanligt att festa mycket. Jag säsongade i tre säsonger och festade hårt, kul var det och någon alkis har jag aldrig varit. Jag festade enbart för att det var roligt inte för att jag behövde alkoholen.
En rolig period som ung helt enkelt.
Du kan lugnt fortsätta med dina 3 flaskor/vecka, för det påverkar ingenting. Ett spott i havet. I Frankrike brukar de säga "inte mer än en liter vin per dag", så det är en bra rekommendation.
Många tror t.ex. att träning är bättre för hälsan än alkohol, vilket är helt fel.
Tycker det låter mycket 3 flaskor i veckan vid 22 års ålder ......då kommer du nog dricka 3st om dagen när du är 40 år. Om du nu uppnår den åldern...levern kanske har lagt av innan dess eller något annat.
Drick mindre pojk.
Jag själv är en 20 årig kille, jag kan dricka fredag lördag. Samt nån öl till maten mitt i veckan, i perioder sen händer det att jag inte ens tänker på alkohol på några månader.. och det blir inget alls. I en begränsad tid av ditt liv låter det som ett, riskbruk. Men om det ALLTID är så så är det ju alkis varning. Låter lite jobbigt att dricka så mycket, det måste bli dyrt och jobbigt att handla vin hela tiden. Testa o se hur det är utan alkohol ett tag är mitt tips. Utan att sätta nån stämpel är själv i riskbruksperioder ibland.
Det är bara en period så då behöver jag inte oroa mig. Är ingen pöjk är det motsatta könet heh
Hej!
Såna tankar ska du inte sätta i huvudet, då MÅNGA har sagt det innan och sen slutat väldigt illa för.
En klassiker är att jag kan sluta om jag vill, dock slutar dom aldrig.
Du får bevisa 100% nykterhet i typ 2 månader, så får du en indikation hur illa det kan vara.
Men bara för du gör det bra, behöver inte innebära det är bra.
Då vilja och vetenskapen att du snart får dricka igen lugnar dig och får dig stå ut mycket enklare.
Att du är tjej har noll betydelse.
Jag dricker minst tre flaskor vin i veckan. Oftast mer ute på krogen. Sen blir jag typ inte bakfull längre vilket gör att jag kan fortsätta festa dagen därpå om jag känner för det.
Jag inbillar mig inte ens att tro att jag skulle vara nykter i två månader. Dock undrade jag mest hur illa det kan vara för hälsan att dricka så pass mycket som jag gör för tillfället.