• meicc

    Mjölkfri kost amning

    Någon som vet hyr länge man behöver äta mjölkfritt för att det ska ge effekt? Alltså när blir bröstmjölken ren?

  • Svar på tråden Mjölkfri kost amning
  • meicc
    Hermioney skrev 2018-03-15 15:29:05 följande:

    ?

    Vad menar du

    ?


    Bvc tror att min son inte tål när jag äter mjölk, så om jag slutar med det, när ger det effekt på bröstmjölken och sonen?
  • HelaGotland
    meicc skrev 2018-03-15 16:19:16 följande:
    Bvc tror att min son inte tål när jag äter mjölk, så om jag slutar med det, när ger det effekt på bröstmjölken och sonen?

    Tar väl max ett dygn va?. Btw jag har nyligen börjat skära ner på mjölk av egna skäl och kan rekommendera rismjölk, rice dream. Den smakar lite som jasminris men har en fin konsistens. De övriga är ganska vattniga imho. Alpro Soya är ok men smaken påminner om spansk vaniljmjölk eller om en smak som jag tolkar som te med mariekex.
  • meicc
    HelaGotland skrev 2018-03-15 16:25:27 följande:

    Tar väl max ett dygn va?. Btw jag har nyligen börjat skära ner på mjölk av egna skäl och kan rekommendera rismjölk, rice dream. Den smakar lite som jasminris men har en fin konsistens. De övriga är ganska vattniga imho. Alpro Soya är ok men smaken påminner om spansk vaniljmjölk eller om en smak som jag tolkar som te med mariekex.


    Tack!!
  • Hojjan

    Gå med i "Barn med mjölkproteinallergi" på Facebook.

    Tar absolut inte ett dygn! Räkna med 2 veckor innan bröstmjölken är mp-fri och ytterligare ett par veckor innan barnets symptom är borta. Sonen behövde nästan 3 månader innan tarmarna hade läkt efter 2 veckor med mjölk.

  • meicc
    Hojjan skrev 2018-03-15 16:55:45 följande:

    Gå med i "Barn med mjölkproteinallergi" på Facebook.

    Tar absolut inte ett dygn! Räkna med 2 veckor innan bröstmjölken är mp-fri och ytterligare ett par veckor innan barnets symptom är borta. Sonen behövde nästan 3 månader innan tarmarna hade läkt efter 2 veckor med mjölk.


    Oj jösses!! Jag delammar bara o ger mjölkfri ersättning nu men pruttar som en hel karl och bajsar 4-6 ggr/dag. Det låter väl som det kan vara mjölken?
  • Hojjan
    meicc skrev 2018-03-15 17:05:38 följande:

    Oj jösses!! Jag delammar bara o ger mjölkfri ersättning nu men pruttar som en hel karl och bajsar 4-6 ggr/dag. Det låter väl som det kan vara mjölken?


    Det finns mängder med symptom och de kan te sig väldigt olika hos olika barn. Gå med i gruppen och skriv en kort "här är vi" med barnets symptom så ska du se hur mycket hjälp man får. Sedan så kan det vara så att barnet ej blir bättre trots att du är mjölkfri (man måste även utesluta "spår av" innan man har diagnos) och det är för att ni troligtvis har fått en ersättning som inte är mjölkfri utan bara sönderdelat mjölkprotein. Inget av mina barn klarar det utan måste ha helt mjölkfri ersättning, kostar ca 3 ggr så mycket per burk så det får man nästan aldrig börja med. Barn med mjölkproteinallergi reagerar ofta på soja så det är bättre att ersätta mjölkprodukter med havre istället för soja.
  • HelaGotland
    Hojjan skrev 2018-03-15 16:55:45 följande:
    Gå med i "Barn med mjölkproteinallergi" på Facebook. Tar absolut inte ett dygn! Räkna med 2 veckor innan bröstmjölken är mp-fri och ytterligare ett par veckor innan barnets symptom är borta. Sonen behövde nästan 3 månader innan tarmarna hade läkt efter 2 veckor med mjölk.

    Men va? Allt utom möjligen oxkött är ju ute ur kroppen ett dygn efter intag.
  • Hojjan
    HelaGotland skrev 2018-03-15 17:29:16 följande:

    Men va? Allt utom möjligen oxkött är ju ute ur kroppen ett dygn efter intag.


    Att det är ute ur kroppen och att bröstmjölken är fri från mjölkprotein är inte samma sak! Ett glas med grädde , räcker det att hälla ut den för att glaset ska vara rent? Hur många gånger behöver du skölja glaset för att vattnet du häller ut inte ska ha spår av mjölkprotein i sig? Mängderna mjölk i bröstmjölken minskar massor på ett par dagar men räkna inte med att det är rent förrän efter 2 veckor och bebisar är olika känsliga för mjölk. Det finns en hel del bebisar som reagerar om mamman äter "spår av mjölk", det räcker då inte att plocka bort grädde, ost, mjölk, yoghurt osv. Man måste utesluta även till exempel mörk choklad, tvål med yoghurt/mjölk och tandkräm! Därför tipsar jag om facebookgruppen, där finns allt detta avhandlat och folk delar med sig av sina misstag. Nu senast var det ett barn som fick åka ambulans pga anafylaxi efter att ha ätit Ben & Jerry's "mjölkfria" glass.

    Vegan-märkning är inte samma sak som mjölkfritt, "spår av" måste inte märkas ut utan man kan få kontakta tillverkaren och förhöra sig om deras rutiner, och mjölk kan finnas i allt möjligt under alla möjliga namn!

    /Någon som tyvärr har för mycket erfarenhet av (bl a.) mp-allergi
  • Anotherone
    Hojjan skrev 2018-03-15 20:07:33 följande:

    Att det är ute ur kroppen och att bröstmjölken är fri från mjölkprotein är inte samma sak! Ett glas med grädde , räcker det att hälla ut den för att glaset ska vara rent? Hur många gånger behöver du skölja glaset för att vattnet du häller ut inte ska ha spår av mjölkprotein i sig? Mängderna mjölk i bröstmjölken minskar massor på ett par dagar men räkna inte med att det är rent förrän efter 2 veckor och bebisar är olika känsliga för mjölk. Det finns en hel del bebisar som reagerar om mamman äter "spår av mjölk", det räcker då inte att plocka bort grädde, ost, mjölk, yoghurt osv. Man måste utesluta även till exempel mörk choklad, tvål med yoghurt/mjölk och tandkräm! Därför tipsar jag om facebookgruppen, där finns allt detta avhandlat och folk delar med sig av sina misstag. Nu senast var det ett barn som fick åka ambulans pga anafylaxi efter att ha ätit Ben & Jerry's "mjölkfria" glass.

    Vegan-märkning är inte samma sak som mjölkfritt, "spår av" måste inte märkas ut utan man kan få kontakta tillverkaren och förhöra sig om deras rutiner, och mjölk kan finnas i allt möjligt under alla möjliga namn!

    /Någon som tyvärr har för mycket erfarenhet av (bl a.) mp-allergi


    Kunde inte sagt det bättre själv. Det är ett heltidsjobb att äta mjölkfri kost så varför inte ta stöd i dessa grupper. Min son är 10 mån nu och vi har precis börjat utreda hans allergier.
  • cosinus

    För min son så räckte det med ett dygn för att hans symtom inte skulle vara märkbara för oss längre. 

    Slutade jag äta mjölk en dag sov han på natten dagen efter och det var eg hans tydligaste symtom. Att han aldrig sov längre än 5 min i rad på natten utan att någon antingen gungade sängen, buffade rumpan eller på annat sätt jobbade aktivt med att hålla honom sovande. Så det var väldigt tydlig förbättring på kort tid.

    Och ja, de gånger vi provocerade slutade ungen sova igen.

  • meicc
    cosinus skrev 2018-03-16 11:04:38 följande:

    För min son så räckte det med ett dygn för att hans symtom inte skulle vara märkbara för oss längre. 

    Slutade jag äta mjölk en dag sov han på natten dagen efter och det var eg hans tydligaste symtom. Att han aldrig sov längre än 5 min i rad på natten utan att någon antingen gungade sängen, buffade rumpan eller på annat sätt jobbade aktivt med att hålla honom sovande. Så det var väldigt tydlig förbättring på kort tid.

    Och ja, de gånger vi provocerade slutade ungen sova igen.


    Oj vad jobbigt för både er och honom! Min son verkar inte bry sig om sina pruttar och bajsblöjor tack o lov. Men ska testa i alla fall och se om de symptomen blir bättre!
  • HelaGotland
    cosinus skrev 2018-03-16 11:04:38 följande:
    För min son så räckte det med ett dygn för att hans symtom inte skulle vara märkbara för oss längre.  Slutade jag äta mjölk en dag sov han på natten dagen efter och det var eg hans tydligaste symtom. Att han aldrig sov längre än 5 min i rad på natten utan att någon antingen gungade sängen, buffade rumpan eller på annat sätt jobbade aktivt med att hålla honom sovande. Så det var väldigt tydlig förbättring på kort tid. Och ja, de gånger vi provocerade slutade ungen sova igen.

    Jag begriper ingenting av det här inlägget. Du säger att du vill få din son att sova längre tid, men du gungar och "buffar rumpa" (AW METOD??? 2018???) och "provocerar"!? De gånger du gör detta slutade ungen sova, dvs sov inte?? Ville du inte att han skulle få sova eller? Jag bara undrar var sjutton du fått de här idéerna ifrån?
  • legomum
    HelaGotland skrev 2018-03-17 12:10:41 följande:

    Jag begriper ingenting av det här inlägget. Du säger att du vill få din son att sova längre tid, men du gungar och "buffar rumpa" (AW METOD??? 2018???) och "provocerar"!? De gånger du gör detta slutade ungen sova, dvs sov inte?? Ville du inte att han skulle få sova eller? Jag bara undrar var sjutton du fått de här idéerna ifrån?


    Tycker det var solklart som cosinus skrev. Vart kom aw med in i bilden? Hur gjorde du den kopplingen? Hur fick du alla dina tankar där?

    Tror du kanske får läsa om eb gång till :)
  • cosinus
    HelaGotland skrev 2018-03-17 12:10:41 följande:

    Jag begriper ingenting av det här inlägget. Du säger att du vill få din son att sova längre tid, men du gungar och "buffar rumpa" (AW METOD??? 2018???) och "provocerar"!? De gånger du gör detta slutade ungen sova, dvs sov inte?? Ville du inte att han skulle få sova eller? Jag bara undrar var sjutton du fått de här idéerna ifrån?


    2018 buffar jag inte hans rumpa, han fyller 12 i år så det hade känts antingen skruvat.

    För att utreda allergi så provar man utesluta en allergen en tid och sen ska man provocera. Detta för att se att det inte var en slump att symtomen försvann när man tog bort det. Så man utesluter helt enkelt (i det här fallet) mjölk en tid, t ex 4 veckor, och sen återinsätter man mjölk i kosten igen och sen ser man om problemen återuppstår och är så fallet utesluter man givetvis mjölkprodukter på nytt.

    När har fick mjölk sov han helt enkelt inte alls utan att man i princip hela tiden underhöll hans sömn. Det kunde man göra genom att ha en vagn i rörelse, gå med honom i sjal (opraktiskt nattetid), gunga spjälsängen som stod på vyssanlulltassar, buffa hans rumpa (om han låg bredvid eller i en säng som inte stod på tassar) eller lägga honom på sin egen mage och guppa med rumpan (sin egen) så att hela jag och därmed hela han hoppade lite upp och ner. Han vaknade nämligen hela tiden annars.

    När jag slutade med mjölkprodukter så räckte det med att söva honom en gång och sen sov han hela natten med en, möjligen två, omsövningar.

    Tillräckligt klart?
Svar på tråden Mjölkfri kost amning