Hej.
Detta är vanligare än du tror och jag har varit exakt där du är just nu. Ångesten och förtvivlan som du känner kommer att försvinna, tro mig.
Nu så spelade jag bort mina pengar, men liknelsen där är kanske att vi gick in med alldeles för höga risker.
Några saker jag vill säga dig:
1. Det finns de som har det värre. Man kanske inte ska tänka så, men det är bra att få lite perspektiv. Du har inte tagit på dig några skulder eller förlorat annat än dina sparpengar. Det finns allt för många som blivit skuldsatta, förlorat lägenhet och relationer. Detta har du inte gjort. Så det är positivt. Dessutom så är det många som förlorat sina pengar på aktier, du kan välja att ta det som en lärdom till att inte köra med höga risker
2. Bra att du inser problemet för man ska aldrig spela eller investera för att vinna tillbaka förlorade pengar. Det är den största fällan.
3. Någonting positivt från att jag spelade bort mina pengar är att jag fått känna hur det känns att vrida på varje krona. Det har gjort att jag har en större respekt för pengar, slutat slösa och spara mera. I längden så har jag mer pengar idag än sättet jag levde innan mitt misstag.
4. Se över din ekonomi. Använd exempelvis appen Mina tjänster och byt dina månadssutgifter till billigare alternativ ex el, bredband osv och säg upp onödiga saker som streaming och diverse. Appen gör det åt dig.
Appen Tinker gör även så man kan se vart alla ens pengar går varje månad samt göra en budget
5. Ditt mål nu är att försöka förminska dina utgifter och spara ihop till en buffert igen. Om du i framtiden vill spara genom investering så är det fonder med lågrisk som gäller, exempelvis månadsspara i "nybörjarportföljen" (läs mer på Rikatilsammans.se, han har förövrigt förlorat sina pengar 2ggr genom samma misstag som du - men har ändå blivit rik genom lågrisk)
Så sammanfattat - Minska dina utgifter, gör en budget och håll den, spara till en buffert (10-15 % av din månadslön om det går bra), investera långsiktigt i fonder som nybörjarportföljen.