• Utanidentitet

Förlorat alla sparpengar

Hej!

Började skriva på ett längre inlägg men raderade det då jag inte tror hela bakgrundshistorien är relevant. Men det jag vill få feedback om är hur man går vidare efter ett väldigt stort ekonomiskt bakslag? I mitt fall handlar det om att jag förlorat ALLA mina/hushållets sparpengar (650+ tkr) på börsen. Har inga skulder förutom bostadslån och CSN men detta innebär att jag och sambon nu måste börja vända på varenda krona för att få ekonomin att gå ihop vid månadens slut. Att resa eller ha en ordentlig semester i sommar eller kommande år, eller för den delen kosta på sig något annat roligt, är fullständigt otänkbart då vi inte har ett öre kvar och måste försöka bygga upp en ny buffert.

Båda är otroligt ledsna och i en form av chocktillstånd då allting gått väldigt fort. För egen del har jag väldigt mycket skam och ångest i kroppen då jag förstört vår privatekonomi. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska hitta energi och hopp om livet igen.

• Svar på tråden Förlorat alla sparpengar
  • FuckGoggleAskMe

Ja det var ju kanske lite optimistiskt att tro att det skulle gå bra om man inte har järnkoll, själv skulle jag aldrig våga, för fattar ingenting och har varken intresse eller tid. Men, gläd dig åt det du kan, hälsa, kärlek, vänskap etc är ju viktigare än pengar.

• Utanidentitet

Det gick bra i början men utvecklades till ett missbruk som ledde till extremt högt risktagande (kommer söka hjälp för detta) och slutade med pannkaka. Ja precis, det gäller ju att tänka bortom pengar och ekonomi och lära sig uppskatta andra ting i livet. Allt det du nämner håller jag med om är mycket viktigare än pengar, egentligen. Men just nu är det väldigt svårt att se det på det sättet. Kanske någon som gått igenom något liknande kan svara?

• Don3

Vad placerade du i?

Låter helt otroligt att lyckas bli av med allt.

• Hot Fuzz

Du kan spara nya pengar. Om du och din man kan lägga undan lite varje månad så går det ganska fort. Du skriver att ni har ett bolån- då har du kapital i form av eget boende som över tid ökar i värde. Du skriver att du har en skuld till CSN vilket betyder att du är utbildad och har större chans till ett arbete som generetar en inkomst.

Du har ett mycket bättre utgångsläge än en god vän till mig som lånat en stor summa pengar (nu när räntorna varit låga) men förlorat allting och där med är livstids skuldsatt. Men min vän är frisk och kry och har friska barn så man får väl vara glad för det.

• Noname00

Är värde på din portfölj verkligen 0kr?
    Har du verkligen sålt, det är inte så att värde sjunkigt?

• Utanidentitet

När det gäller pengarna så är allting borta. Det finns nämligen andra produkter att satsa i på börsen än aktier. Sånt som gör att värdet kan bli noll och investeringen förfalla värdelös. Det är det som har hänt.

Jag har trots CSN-skulden ingen högre utbildning men visserligen ett jobb med okej lön. Kommer självklart försöka spara så mycket det bara går nu och jag är glad att jag inte har några andra skulder, vilket många med liknande missbruksproblematik har (påminner om spelberoende). Men den ekonomiska tryggheten finns inte där längre. Det gör ont.

Att på så kort tid ha gått miste om åtskilliga års hårt arbete och sparande är en enorm sorg.

• fr9110

Hej.

Detta är vanligare än du tror och jag har varit exakt där du är just nu. Ångesten och förtvivlan som du känner kommer att försvinna, tro mig.

Nu så spelade jag bort mina pengar, men liknelsen där är kanske att vi gick in med alldeles för höga risker.

Några saker jag vill säga dig:

1. Det finns de som har det värre. Man kanske inte ska tänka så, men det är bra att få lite perspektiv. Du har inte tagit på dig några skulder eller förlorat annat än dina sparpengar. Det finns allt för många som blivit skuldsatta, förlorat lägenhet och relationer. Detta har du inte gjort. Så det är positivt. Dessutom så är det många som förlorat sina pengar på aktier, du kan välja att ta det som en lärdom till att inte köra med höga risker

2. Bra att du inser problemet för man ska aldrig spela eller investera för att vinna tillbaka förlorade pengar. Det är den största fällan.

3. Någonting positivt från att jag spelade bort mina pengar är att jag fått känna hur det känns att vrida på varje krona. Det har gjort att jag har en större respekt för pengar, slutat slösa och spara mera. I längden så har jag mer pengar idag än sättet jag levde innan mitt misstag.

4. Se över din ekonomi. Använd exempelvis appen Mina tjänster och byt dina månadssutgifter till billigare alternativ ex el, bredband osv och säg upp onödiga saker som streaming och diverse. Appen gör det åt dig.

Appen Tinker gör även så man kan se vart alla ens pengar går varje månad samt göra en budget

5. Ditt mål nu är att försöka förminska dina utgifter och spara ihop till en buffert igen. Om du i framtiden vill spara genom investering så är det fonder med lågrisk som gäller, exempelvis månadsspara i "nybörjarportföljen" (läs mer på Rikatilsammans.se, han har förövrigt förlorat sina pengar 2ggr genom samma misstag som du - men har ändå blivit rik genom lågrisk)

Så sammanfattat - Minska dina utgifter, gör en budget och håll den, spara till en buffert (10-15 % av din månadslön om det går bra), investera långsiktigt i fonder som nybörjarportföljen.

• gapari

Jag satsar också i aktier. Gick du då all in med alla dina pengar på en högriskaktie, vilket då?

Husomhelst går det alltid att komma på fötter igen, tänk positivt!

• Tow2Mater
    fr9110 skrev 2018-03-18 12:40:42 följande:

1. Det finns de som har det värre. Man kanske inte ska tänka så, men det är bra att få lite perspektiv. Du har inte tagit på dig några skulder eller förlorat annat än dina sparpengar. Det finns allt för många som blivit skuldsatta, förlorat lägenhet och relationer. Detta har du inte gjort. Så det är positivt. Dessutom så är det många som förlorat sina pengar på aktier, du kan välja att ta det som en lärdom till att inte köra med höga risker

Ja. TS kan t ex leta upp en dokumentar (jag såg en igår) om hur barn föds och växer upp i fängelse med våldtakter, mord och allt annat, t ex Bolivias San Pedro, för att kvinnor inte har andra val än att stanna med sina dömda män, deras enda chans att overleva. Man får ju iallafall kortsiktigt ett lite annat perspektiv i sin tankevärld, ens problem blir lite mindre.
  • Pissarro2
    Utanidentitet skrev 2018-03-18 08:23:42 följande:

När det gäller pengarna så är allting borta. Det finns nämligen andra produkter att satsa i på börsen än aktier. Sånt som gör att värdet kan bli noll och investeringen förfalla värdelös. Det är det som har hänt.

Jag har trots CSN-skulden ingen högre utbildning men visserligen ett jobb med okej lön. Kommer självklart försöka spara så mycket det bara går nu och jag är glad att jag inte har några andra skulder, vilket många med liknande missbruksproblematik har (påminner om spelberoende). Men den ekonomiska tryggheten finns inte där längre. Det gör ont.

Att på så kort tid ha gått miste om åtskilliga års hårt arbete och sparande är en enorm sorg.

Jag är lite nyfiken på vad för typ av högrisksatsning du gjorde, då jag själv håller på lite med aktier. Antar det var något annat än just aktier då?

Det låter surt, men det är bara att börja om om. Tänk på att du lärt dig en läxa på detta kanske? Något negativt kan ge något positivt, det gör det ofta beroende på hur man ser på det. Du och din sambo kanske hittar andra saker ni kan göra tillsammans nu som inte kostar så mycket pengar. Tur att du har ett jobb.
Svar på tråden Förlorat alla sparpengar