Inlägg från: Utanidentitet |Visa alla inlägg
  • Utanidentitet

Förlorat alla sparpengar

Hej!

Började skriva på ett längre inlägg men raderade det då jag inte tror hela bakgrundshistorien är relevant. Men det jag vill få feedback om är hur man går vidare efter ett väldigt stort ekonomiskt bakslag? I mitt fall handlar det om att jag förlorat ALLA mina/hushållets sparpengar (650+ tkr) på börsen. Har inga skulder förutom bostadslån och CSN men detta innebär att jag och sambon nu måste börja vända på varenda krona för att få ekonomin att gå ihop vid månadens slut. Att resa eller ha en ordentlig semester i sommar eller kommande år, eller för den delen kosta på sig något annat roligt, är fullständigt otänkbart då vi inte har ett öre kvar och måste försöka bygga upp en ny buffert.

Båda är otroligt ledsna och i en form av chocktillstånd då allting gått väldigt fort. För egen del har jag väldigt mycket skam och ångest i kroppen då jag förstört vår privatekonomi. Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska hitta energi och hopp om livet igen.

• Svar på tråden Förlorat alla sparpengar
  • Utanidentitet

Det gick bra i början men utvecklades till ett missbruk som ledde till extremt högt risktagande (kommer söka hjälp för detta) och slutade med pannkaka. Ja precis, det gäller ju att tänka bortom pengar och ekonomi och lära sig uppskatta andra ting i livet. Allt det du nämner håller jag med om är mycket viktigare än pengar, egentligen. Men just nu är det väldigt svårt att se det på det sättet. Kanske någon som gått igenom något liknande kan svara?

• Utanidentitet

När det gäller pengarna så är allting borta. Det finns nämligen andra produkter att satsa i på börsen än aktier. Sånt som gör att värdet kan bli noll och investeringen förfalla värdelös. Det är det som har hänt.

Jag har trots CSN-skulden ingen högre utbildning men visserligen ett jobb med okej lön. Kommer självklart försöka spara så mycket det bara går nu och jag är glad att jag inte har några andra skulder, vilket många med liknande missbruksproblematik har (påminner om spelberoende). Men den ekonomiska tryggheten finns inte där längre. Det gör ont.

Att på så kort tid ha gått miste om åtskilliga års hårt arbete och sparande är en enorm sorg.

• Utanidentitet

Ni kommer med kloka ord. Får det gå en tid och man får distans till det som hänt kommer man förhoppningsvis kunna se saken i ett annat ljus. Just nu är det dock svårt. Chocken och skammen finns där hela tiden.

Är väl medveten om att jag ändå är lyckligt lottad som fortfarande har hälsan i behåll, ett jobb att gå till, tak över huvudet och viktigast av allt - en kärleksfull partner.

@fr9110 Hur ser ditt liv ut i dag? Är du spelfri?

Till er som frågat vad jag handlade i så kan jag säga att det var turbowarranter. Dessa har extremt hög risk och är man inte erfaren och vet vad man gör så ska man hålla sig långt borta. Jag har hyfsad erfarenhet men har utvecklat ett missbruk där jag inte kan avhålla mig från att ta risker (insatserna har blivit allt högre och respekten för pengar är sedan länge bortblåst). Mitt dåliga omdöme gör mig fullkomligt olämplig för den typen av spekulation. Det är en insikt jag haft länge (tro det eller ej). Men eftersom ingen avstyrt mig så har jag ändå har jag fortsatt... Beroendet och abstinensen har tagit överhanden.

• Utanidentitet
    Mandel skrev 2018-03-18 16:56:57 följande:

Du kommer att kunna spara ihop nya pengar i framtiden och du har inte råkat ut för någon olycka utan är frisk.

Du har nu fått lära dig en dyrköpt läxa som du förmodligen inte kommer att göra om.

Var inte för hård mot dig själv!

Så länge det är sparade pengar och inte lånade pengar du har förlorat, så är det inte hela världen.

Den enda som dömer dig är du själv, så var inte för hård!

Själv är jag alldeles för snål för att riskera något så jag skulle inte äventyra mina sparpengar även om jag har "råd" att förlora dem.

Då skänker jag dem hellre till vem som helst än att riskera dem på börsen

Tack! Jag ska försöka banka in det i min hjärna. Du gör helt rätt som håller hårt i pengarna. Det är ett vinnande koncept i längden.
  • Utanidentitet
    Noname00 skrev 2018-03-18 17:05:04 följande:

Jag själv har satsat allt jag har i högriskfonder då det är enda sättet för mig att göra pengar.

Dock avser jag inte att använda pengarna på 10år.

Hur kan alla warranter vara värdelösa, något av dem borde väl ha kvar ett värde över 0kr som du kan lösa in?

Klokt! Fonder med hög risk är EXTREMT tryggt i förhållande till warranter (så du kan känna dig lugn). Inte minst gäller detta turbos som inte har någon som helst restvärde efter att de knockats (vilket är det som har hänt). Turbos är ingen investering utan påminner mer om spel. Googla gärna så förstår du bättre.
  • Utanidentitet
    Whitehorse1979 skrev 2018-03-18 22:29:28 följande:

OMG, för att citera de yngre.

Vad sa din sambo?

Jag hade inte kunnat förlåta något sådant.

Du har ju gjort det mer eller mindre medvetet.

Min partner är självklart väldigt ledsen att det blivit som det blivit men har inte haft några problem att förlåta, tro det eller ej. Själv hade jag nog likt dig haft svårt att förlåta och känna tilltro till min andra hälft igen. Antar att jag är väldigt lyckligt lottad.
Svar på tråden Förlorat alla sparpengar