Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur länge ammade ni

Anonym (N) skrev 2018-03-17 11:52:05 följande:
    Det tar upp till tre månader att få en etablerad amning. En sak att vantrivas och vilja sluta men att sluta för att det "inte kommer igång" på två ynka veckor är bara okunskap. Verkar som att många ger upp så fort det blir lite jobbigt nu för tiden.
    Varför ska det ta så lång tid, det verkar som naturen har missat något här. De andra däggdjuren fixar det eller fixar det inte, De kämpar inte i några tre månader i varje fall.
  • sextiotalist
    SilverEmma skrev 2018-03-18 13:23:39 följande:
    Men amningen ÄR faktiskt inte magisk och värd att kämpa för i alla lägen. Och man är inte lat för att man går över till ersättning, det är betydligt mer jobb att fixa med pulver och flaskor än vad det är att plocka fram bröstet där maten alltid är färdig. Ersättningen innehåller det en bebis behöver och man sitter ju ändå med bebisen i famnen och matar så anknytningen behöver inte påverkas. Jag fattar att bröstmjölk är naturligt och ersättning är just en ersättning, men den funkar lika bra.

Om man verkligen vill amma och den biten känns viktig, då tycker jag absolut att man ska kämpa för det så länge det är värt det för en själv. Men om man ändå inte vill och känner obehag inför situationen så finns det ingen anledning att sitta där med såriga bröstvårtor, ömma bröst och ångest av att bara tänka på att det är dags att mata barnet. Min anknytning till barnet kickade igång samma dag jag beslutade mig för att sluta amma, då blev matstunderna lite mysiga istället.

Att skaffa barn överhuvudtaget är en egoistisk handling, oavsett hur du sen matar det.
    Instämmer, om man tror att ersättning är qickfix, då har man aldrig varit upp tre gånger per natt och värmt upp ersättning samtidigt som barnet gallskriver.

Det viktigast för mig, när amningen sket sig, var att se till att mitt barn fick mat, det var a och o. Om jag ångrat mig att jag inte "kämpade mer", inte det minsta, anknytningen fungerade utmärkt, sonen växte. Eftersom det finns lite allergier i släkten, så fick sonen lite av detta som lite äldre, dock ej i närheten av de som min sysslings barn fick (trots långtidsamning och lång tid heltidsamning), deras pappa hade endast pollenallergi (som min sambo då), sonen var inte heller sjukare än min sysslings barn.

Det bästa med att bo i det här landet, det är att våra barns överlevnad hänger inte på om mammorna kan amma, de riskerar inte att få svåra maginfektioner pga dåligt vatten, så här kan vi använda ersättning när det av olika orsaker inte fixar att amma.
    Vi har de bästa förutsättningar att få en bra anknytning, oavsett om vi ammar eller inte, med våra barn tack vare en väldigt bra föräldraförsäkring som inte tvingar oss ut i arbete efter 5-6 veckor
Svar på tråden Hur länge ammade ni