• Anonym (Mamma)

    Mina barns styvmamma är överallt!

    Jag är separerad från mina barns pappa sedan många år. Vi levde i en ganska kaotisk relation med mkt bråk. Den dagen då vårt förhållande tog slut började mitt liv på nytt. Vi hade till en början en bra relation (funkade mkt bättre som separerade). Problemen började när hans nya kvinna kom in i bilden. Plötsligt skulle hon vara med på alla våra barns aktiviteter, ibland var inte mitt x med utan jag och hon representerade barnens föräldrar. Jag hade varit ok med det om hon inte varit otrevlig mot mig och uppenbart inte tycker att JAG har rätt att vara på mina barns träningar, skolavslutningar osv.

    Nu har mitt x och kvinnan fått två gemensamma barn men hon slutar inte att lägga sig i mina barn. Hon lämnar till och med sina barn för att vara med på mina barns aktiviteter och då gärna göra ngt mot mig som får mig ledsen.

    Hennes senaste tilltag är att hon lagt sig i min dotters insamling till skolresan. Ngt jag varit engagerad i tidigare. Plötsligt är hon tillagd i ?föräldratråden? för min dotters klass.

    När jag tar upp detta med mitt x får jag till svar att hon vill vara engagerad och att de gör allt tillsammans.

    Mina barn tycker inte om henne och de vill hellre ha sin pappa och/eller mig på olika tillställningar. Vad sjutton ska jag göra?

  • Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!
  • Anonym (gulli)

    Be henne backa. I värsta fall får du be henne lämna dig ifred och gå hem. Säg att du inte vill umgås med henne.

  • Anonym (gulli)

    Mina råd är säkert urusla och konfliktskapande men skulle tyckt det var asjobbigt att behöva umgås med en människa jag ogillar. Det finns ju inget krav om co-parenting med den andra föräldern och ännu mindre med okända människor. Jag skulle nog bara sagt till personen i fråga att jag inte vill umgås och be henne hålla sig undan när jag har barnen. Styvföräldraskap skulle hon få hålla på med tillsammans med pappan, inte med mig.

  • Anonym (Mamma)

    Men det hjälper inte att säga till henne. Hon bara fortsätter att dyka upp!

  • Anonym (Skriftligt)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-17 13:53:27 följande:

    Men det hjälper inte att säga till henne. Hon bara fortsätter att dyka upp!


    Fast det är trakasserier om varken du eller barnen vill ha henne där. Är hon inte där som sällskap till pappan kan du be henne gå. Jag hade nog funderat på en polisanmälan faktiskt om det inte hade hjälpt att prata med henne.

    Se till att ha skriftligt på att du bett henne hålla sig undan dig och barnen när hon inte är i sällskap med pappan.
  • Anonym (gulli)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-17 13:53:27 följande:

    Men det hjälper inte att säga till henne. Hon bara fortsätter att dyka upp!


    Har du testat? Och säga till henne direkt?
  • Anonym (gulli)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-17 14:01:53 följande:

    Fast det är trakasserier om varken du eller barnen vill ha henne där. Är hon inte där som sällskap till pappan kan du be henne gå. Jag hade nog funderat på en polisanmälan faktiskt om det inte hade hjälpt att prata med henne.

    Se till att ha skriftligt på att du bett henne hålla sig undan dig och barnen när hon inte är i sällskap med pappan.


    Håller nästan med. Inte för att en polisanmälan troligtvis gör någonting mer än att få styvmamman att tänka till. Men man kan ju gå varsammare fram först. Typ be henne backa. Skriva ett sms eller mail och helt sakligt säga att man inte vill umgås med henne och ber henne sluta tränga sig på. Problemet är att styvmamman förmodligen är lite knepigt och inte förstår sig på personliga gränser och integritet. Kan bli stor konflikt.
  • Anonym (Mammor)

    Hon borde skaffa sig ett liv.Hennes liv verkar ganska tomt med tanke på vad hon håller på med.

  • Anonym (Mamma)

    I början försökte jag prata med henne men det gick absolut inte. När jag sedan har pratat med mitt x så har hon gett honom en annan version. Efter att detta senario upprepats x antal gånger har jag valt att ignorera eller be mitt x prata med henne. Vid något tillfälle har jag även bett min fd svägerska att prata. Kvinnan verkar dock styra familjen med järnhand.

    Mitt x säger att jag ska vara glad för att hon är engagerad men känns som att hon inte är engagerad av rätt anledning.

  • Ess

    Du behöver inte sitta i hennes knä, se till att hålla dig på motsatta sidan gentemot där hon är så slipper du att hon säger dumma saker åt dig.

  • Ess
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-17 15:21:56 följande:

    I början försökte jag prata med henne men det gick absolut inte. När jag sedan har pratat med mitt x så har hon gett honom en annan version. Efter att detta senario upprepats x antal gånger har jag valt att ignorera eller be mitt x prata med henne. Vid något tillfälle har jag även bett min fd svägerska att prata. Kvinnan verkar dock styra familjen med järnhand.

    Mitt x säger att jag ska vara glad för att hon är engagerad men känns som att hon inte är engagerad av rätt anledning.


    Klart hon gjort det finns två versioner, din och hennes. Du verkar inte bättre själv än vad du anklagar henne för. Varför springer du runt och säger åt din fd svägerska att prata med henne. Hur var det med att försöka styra med järnhand?

Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!