• Anonym (Mamma)

Mina barns styvmamma är överallt!

Jag är separerad från mina barns pappa sedan många år. Vi levde i en ganska kaotisk relation med mkt bråk. Den dagen då vårt förhållande tog slut började mitt liv på nytt. Vi hade till en början en bra relation (funkade mkt bättre som separerade). Problemen började när hans nya kvinna kom in i bilden. Plötsligt skulle hon vara med på alla våra barns aktiviteter, ibland var inte mitt x med utan jag och hon representerade barnens föräldrar. Jag hade varit ok med det om hon inte varit otrevlig mot mig och uppenbart inte tycker att JAG har rätt att vara på mina barns träningar, skolavslutningar osv.

Nu har mitt x och kvinnan fått två gemensamma barn men hon slutar inte att lägga sig i mina barn. Hon lämnar till och med sina barn för att vara med på mina barns aktiviteter och då gärna göra ngt mot mig som får mig ledsen.

Hennes senaste tilltag är att hon lagt sig i min dotters insamling till skolresan. Ngt jag varit engagerad i tidigare. Plötsligt är hon tillagd i ?föräldratråden? för min dotters klass.

När jag tar upp detta med mitt x får jag till svar att hon vill vara engagerad och att de gör allt tillsammans.

Mina barn tycker inte om henne och de vill hellre ha sin pappa och/eller mig på olika tillställningar. Vad sjutton ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!
  • Anonym (d)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-20 07:06:44 följande:
    Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??

Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...
    Ja, jag vet ju inte hur engagerad du är, man kan vara mer engagerad i vissa saker, mindre i andra. Jag skulle aldrig drömma om att gå fram till min sambos ex och kritisera henne. Om min sambo är kritisk mot sitt ex får han sköta det där själv. Jag har aldrig heller ens tänkt tanken att jag skulle närvara vid föräldramöten och dylikt så det där beteendet är mig helt främmande. Hade jag varit i din situation skulle jag aldrig vilja att mitt ex nya försökte leka mamma till mina barn, och därför går inte jag heller in och försöker leka mamma till någon annans barn, av respekt för mamman och för barnet. Men det är jag det, jag har förstått att alla inte tänker likadant som jag.

Jag tror inte det hjälper att du säger att hon har fått fel bild av dig, din hobbypsykologiska teori stämmer säkert men det kan vara mer än så, hon är kanske själv ett skilsmässobarn och läser in alla sina egna problem i dina barns situation, det vet du ju inte. Ett bra sätt att bemöta anklagelser kan vara att fråga "vad menar du?", eller konstatera "jag förstår inte vad du menar", beroende på om du orkar försöka få henne att förklara eller om du bara vill ha ett snabbt avslut och vända ryggen till. Fördelen med att fråga "vad menar du?" är att hon blir tvungen att ge en längre förklaring till vad hon håller på med. Om du fortsätter att ställa följdfrågor i samma stil så lär hon komma till en punkt där hon blir tvungen att släppa sin attityd och stå upp för sin åsikt, vad hon har fått den ifrån, vad hon baserar sin åsikt på. Jag skulle inte orka det så jag hade nog bara vänt ryggen till. Om du orkar ställa följdfrågor, tänk på att det ska vara öppna frågor som du ställer med äkta intresse för hur hon tänker, inte för att försvara dig, för vi utgår ju nu ifrån att du inte har någon anledning att försvara dig.

Vad menar hon med att fråga om du behöver hjälp med något mer? Brukar du be pappan om hjälp ofta?
  • Anonym (Dryg)

Så här är det. Ni som är bonusföräldrar. Ni ska inte göra ett dugg annat än det ni blir ombedda att göra. Ni är inte barnens föräldrar och kommer aldrig bli. Kan säga att om den nya min ex man har nu skulle börja lägga sig i och leka mamma så skulle inte barnen fått sätta sin fot där när hon är hemma. Och det vet mitt x mycket väl. Hon försökte i början att gå på utv samtal,vara med på hälsoundersökning mm...hon tom tänkte ringde vc en gång ang sonen och krävde att hon skulle få tillgång till hans hela person nr. Vilket hon inte kommer få. Så en bonusförälder,vilket det inte ens borde få kallas ska bara hålla sig i bakgrunden och är inget annat än en flickvän/pojkvän,man/fru

• Brumma
    Anonym (Dryg) skrev 2018-03-20 12:59:46 följande:

Så här är det. Ni som är bonusföräldrar. Ni ska inte göra ett dugg annat än det ni blir ombedda att göra. Ni är inte barnens föräldrar och kommer aldrig bli. Kan säga att om den nya min ex man har nu skulle börja lägga sig i och leka mamma så skulle inte barnen fått sätta sin fot där när hon är hemma. Och det vet mitt x mycket väl. Hon försökte i början att gå på utv samtal,vara med på hälsoundersökning mm...hon tom tänkte ringde vc en gång ang sonen och krävde att hon skulle få tillgång till hans hela person nr. Vilket hon inte kommer få. Så en bonusförälder,vilket det inte ens borde få kallas ska bara hålla sig i bakgrunden och är inget annat än en flickvän/pojkvän,man/fru

Tack men nej tack. Jag är inte abeställd som piga eller hållen som slav. Jag är inte i en reaktion där någon säger åt mig vad jag skall göra utan i en relation där vi gemensamt fattar beslut men ÄVEN tar egna initiativ. Både vad gäller vår relation, vårt hem, våra barn och mun bonus.

Jag är uppriktigt ledsen för era barns skull.
  • Brumma

PS. Du bestämmer inte dina barn relation till sin bobusförälder. Det är mellan dem.
  • Ess

Jag brukar få påhopp för att jag inte vill befatta mig med andras ungar. Men vi hade nog kommit överens, för jag skulle aldrig ta något som helst ansvar över andras ungar, bryr mig inte ens om dem. De hade bara varit välkomna hit om deras pappa varit hemma eftersom jag inte vill va nån sorts barnvakt.
  • Anonym (Dryg)
    Ess skrev 2018-03-20 14:53:45 följande:

Jag brukar få påhopp för att jag inte vill befatta mig med andras ungar. Men vi hade nog kommit överens, för jag skulle aldrig ta något som helst ansvar över andras ungar, bryr mig inte ens om dem. De hade bara varit välkomna hit om deras pappa varit hemma eftersom jag inte vill va nån sorts barnvakt.

Håller med där. Men som du säger,är det nog inte populärt hos andra...
  • Anonym (Mamma)

Jag är själv bonusmamma och jag har en väldigt avvaktande roll. Är närvarande och finns där när de är hos oss men skulle aldrig tränga mig på och vara otrevlig mot barnens mamma. Hälsar på henne när vi möts på stan, är barnen med utbyter vi några fraser men inget mer.

Jag tror att bonusmamman får ta mkt ansvar för mina barn när de är hos sin pappa. Jag tror att hon skjutsar till aktiviteter, hämtar på skolan osv osv. Tror hon (med all rätt) är less på det och då tycker hon typ att jag kan köra barnen även på pappans dagar.

När jag frågat pappan om detta nekar han till att hon kör etc eller svarar att de är en familj som hjälps åt.

• Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-20 07:06:44 följande:

Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??

Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...

Vissa människor tror av någon anledning att de är felfria och bättre än andra :/

Tyvärr, om det inte går att nå fram till varken henne eller pappan, är nog det enda att ignorera henne, fråga vad hon menar när andra hör så hon blir tvungen att förklara sig osv enda sättet du kan agera. Tror inte att hon kan bli utestängda från en fotbolösmatch tex - de är ju öppna för sllmänheten så att säga.

Vad menar hon med att du behöver hjälp? Har de/pappan hjälpt dig med saker tidigare hade jag definitivt slutat ta emot den hjälpen och hellre klarat själv och frågat andra.ha så lite som möjligt med dem att göra.
  • Anonym (d)
    Anonym (Dryg) skrev 2018-03-20 17:10:28 följande:
    Håller med där. Men som du säger,är det nog inte populärt hos andra...
    Framförallt måste man ha respekt för andra. Jag tycker det är givet att jag inte ska klampa in på någon annans område, jag har inte blivit tillsammans med min sambo för att jag vill ha en surrogatunge, jag valde min sambo och hans barn hade redan en mamma. På samma sätt vill inte jag att barnets mamma förväntar sig att jag ska vara någon person som bara finns i bakgrunden och att det är fritt fram att placera deras unge hos oss på heltid utan att ens fundera över att det även påverkar mig. Vilket har hänt mig. Under den tiden ungen bodde här på heltid hade hon mage att beklaga sig med att jag hade betett mig för mycket som en mamma. Att hon ens inbillade sig att jag skulle ha en önskan om att vara mamma till deras barn, det var bara för mycket. 
    Nej, jag tror det finns alldeles för mycket förutfattade meningar om att kvinnor har en inneboende drift att ta sig an alla möjliga barn här i världen. Visst finns det barn som behöver hjälp i den här världen och det kan en känna starkt för men just sambons barn har två föräldrar som fungerar väl i samhället och som medvetet tagit ett beslut att sätta ett barn till världen, det får de ansvara för själva.

Något av det värsta jag läst av trådar i detta ämne är en kvinna som hade separerat med pappan redan under graviditeten. Han hade sedan hittat en ny och den nya planerade hur hon och pappan skulle ta hand om bebisen direkt efter födseln. Osmakligt är det. Det skulle vara en mardröm om man gick skilda vägar och han hittade någon som gick till överdrift och trodde hon ska vara mamma till mina barn. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-20 19:05:26 följande:

Jag är själv bonusmamma och jag har en väldigt avvaktande roll. Är närvarande och finns där när de är hos oss men skulle aldrig tränga mig på och vara otrevlig mot barnens mamma. Hälsar på henne när vi möts på stan, är barnen med utbyter vi några fraser men inget mer.

Jag tror att bonusmamman får ta mkt ansvar för mina barn när de är hos sin pappa. Jag tror att hon skjutsar till aktiviteter, hämtar på skolan osv osv. Tror hon (med all rätt) är less på det och då tycker hon typ att jag kan köra barnen även på pappans dagar.

När jag frågat pappan om detta nekar han till att hon kör etc eller svarar att de är en familj som hjälps åt.

Kanske är så att det bara är hon som hjälps åt i deras familj. Så ska det naturligtvis inte vara men det kan hon knappast ge dig skulden för.

Kan familjerätt vara något för er? Så att ni kan dra upp riktlinjer för hur varje förälders engagemang ska se ut? Du ska ju inte behöva klandras för att du inte kör på pappans dagar. Om ni har gjort upp i familjerätten hur det ska se ut så behöver hon inte tänka så mycket på det i fortsättningen (Jag tror att det är så att du kan neka henne att sitta med vid ett sådant möte men att både du och pappan behöver vara överens om att anlita familjerätten.)
Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!