• Anonym (Mamma)

Mina barns styvmamma är överallt!

Jag är separerad från mina barns pappa sedan många år. Vi levde i en ganska kaotisk relation med mkt bråk. Den dagen då vårt förhållande tog slut började mitt liv på nytt. Vi hade till en början en bra relation (funkade mkt bättre som separerade). Problemen började när hans nya kvinna kom in i bilden. Plötsligt skulle hon vara med på alla våra barns aktiviteter, ibland var inte mitt x med utan jag och hon representerade barnens föräldrar. Jag hade varit ok med det om hon inte varit otrevlig mot mig och uppenbart inte tycker att JAG har rätt att vara på mina barns träningar, skolavslutningar osv.

Nu har mitt x och kvinnan fått två gemensamma barn men hon slutar inte att lägga sig i mina barn. Hon lämnar till och med sina barn för att vara med på mina barns aktiviteter och då gärna göra ngt mot mig som får mig ledsen.

Hennes senaste tilltag är att hon lagt sig i min dotters insamling till skolresan. Ngt jag varit engagerad i tidigare. Plötsligt är hon tillagd i ?föräldratråden? för min dotters klass.

När jag tar upp detta med mitt x får jag till svar att hon vill vara engagerad och att de gör allt tillsammans.

Mina barn tycker inte om henne och de vill hellre ha sin pappa och/eller mig på olika tillställningar. Vad sjutton ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!
  • Ester69
    Anonym (MM) skrev 2018-03-18 10:55:21 följande:

Det är detta jag menar med att en styvmamma aldrig kan göra rätt. Vill man överlåta ansvaret för bonusbarnen till föräldrarna och inte engagera sig desto mer än att behandla dem väl och vara trevligmot dem,  då är man en fara för barnet och borde göra slut och lämna mannen och även göra de gemensamma barnen till skilsmässobarn. Engagerar man sig, bryr sig och visar man att man behandlar bonusbarnen som sina egna ja då tar det också hus i helvetet och man är en gräslig och gränslös bonusmamma som inte vet sin plats. 

Hur ska ni ha det egentligen? 

Exakt så är det. Hade Ts skrivit tvärtom att hon inte varit engagerad då hade det varit liv för det
  • Anonym (barn)

Var är barnen i allt detta? Tvingas de höra på era åsikter om varandra? Kanske ogillar barnen henne pga lojalitet till dig? Eller låtsas ogilla henne för att göra dig glad?

Jag rycker du ska fundera på din egna roll i det hela. Det måste vara väldigt jobbigt för barnen att stå mitt emellan och känna att de måste välja sida och ogilla någon för att mamma ogillar denne. Om du ändrade inställning så skulle kanske barnen må bättre där de slipper oroa sig över att gilla styvmamman.

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-18 15:47:40 följande:

Så långt har du rätt. Att föräldern som har barnet kan ge i uppdrag åt vem som helst att hjälpa till. Och det är ingen som sagt att inte styvmamman får vara där på pappans tid.

Ni som pratar om juridik och att ingen behöver ta hänsyn till åsikter kan vara helt lugna med att ingen rätt någonsin kommer säga att en förälder inte får vara på sitt barns aktiviteter under den andra förälders vecka. Det kommer bara ses som positivt om föräldern beter sig sunt.

Däremot kommer styvmamman få mycket svårt i en rätt att förklara varför hon är på barnens aktiviteter på mammans vecka oönskad av både mamman och barnen.

Vilka juridiska utlåtanden eller domar baserar du det här på?

Det är intressant att du skriver saker i stil med att det bara kommer ses som positivt om den förälder dyker upp som egentligen inte har barnen. Det beror väl på, eller hur?

Det beror, framför allt skulle jag säga, på: Kan de vuxna fungera och agera med respekt för varandra när de ses? Om inte kommer ingen socialtjänst eller familjerätt envisas med att det skulle vara i barnens intresse att trätande föräldrar vistas tillsammans när de redan gjort en överenskommelse om hur det ska se ut och överenskommelsen inte stipulerar att de båda får infinna sig. Håller du inte med?

Juridiken och domar utgår ju ifrån barnens bästa. Barnens bästa kommer före rätten för en förälder att titta in på annat än ömsesidigt överenskomna tider. Bottom line så kommer ju barnens bästa så mycket i första rummet att barn kan bli omplacerade från sina föräldrar.
  • Anonym (Mamma)

Oj så många förutfattade meningar det finns. Jag skrev här för att de är problem med mina barns styvmamma. Jag pratar aldrig skit om henne, jag har inget emot henne. Dock har hon ngt emot mig, vad vet jag inte och jag har frågat. Inte fått svar.

Om jag leker hobbypsykolog så tror jag att mitt x gett en väldigt konstig och felaktig bild av mig. Vi skildes som vänner men våra år tillsammans var kaotiska och jag tror att han är bitter.

Jag tänker inte låta mig provoceras av bonusmamman, om hon vill vara barnslig så är det upp till henne.

• Ess
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-19 16:22:33 följande:

Oj så många förutfattade meningar det finns. Jag skrev här för att de är problem med mina barns styvmamma. Jag pratar aldrig skit om henne, jag har inget emot henne. Dock har hon ngt emot mig, vad vet jag inte och jag har frågat. Inte fått svar.

Om jag leker hobbypsykolog så tror jag att mitt x gett en väldigt konstig och felaktig bild av mig. Vi skildes som vänner men våra år tillsammans var kaotiska och jag tror att han är bitter.

Jag tänker inte låta mig provoceras av bonusmamman, om hon vill vara barnslig så är det upp till henne.

Nä hugg inte på kroken om hon försöker provocera. Hälsa när du träffar henne och sedan går du och ställer dig någon annanstans, hos de som du brukar prata med.
    Skulle hon komma fram och säga något dumt, så vänd ryggen till och svara inte alt gå därifrån.
  • Anonym (Mamma)
    Ess skrev 2018-03-19 17:01:17 följande:

Nä hugg inte på kroken om hon försöker provocera. Hälsa när du träffar henne och sedan går du och ställer dig någon annanstans, hos de som du brukar prata med.

Skulle hon komma fram och säga något dumt, så vänd ryggen till och svara inte alt gå därifrån.

Ja det är så jag brukar reagera...
  • Anonym (d)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-19 17:39:19 följande:

Ja det är så jag brukar reagera...

Kan du ge ett exempel eller en beskrivning av vad hon kan säga som gör dig ledsen?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (d) skrev 2018-03-20 06:23:19 följande:

Kan du ge ett exempel eller en beskrivning av vad hon kan säga som gör dig ledsen?

Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??

Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...
  • Anonym (gulli)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-20 07:06:44 följande:

Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??

Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...

Hon har ett behov av att känna sig viktig. Och försöker göra det på hennes bekostnad. Gud, vilken jobbig människa.

Bara ignorera. Gå iväg när hon kommer. Upprepa att du inte önskar ha kontakt med henne och att du klassar alla initiativförsök som trakasserier.
  • Anonym (yeruer)

Jag förstår att du är extremt irriterad, och med all rätt. 

Som vissa (bonusmammor) försöker vända det som att det aldrig är bra (att de antingen gör för mycket eller för lite). Det handlar ju om sunt förnuft. En bonusmamma kan ju inte ta över rollen från en mamma som faktiskt ÄR en mamma i alla egenskaper. Och när det går åt det motsatta hållet så handlar det ju oftast om att en bonusmamma inte fattar att man inte kan leva som ett ungdomspar i en lägenhet och tro att barnet är en sovernir som kommer på besök varannan helg. Hitta balansen emellan liksom, och se över vilken situation man sitter i och vad som är den bästa utkommen ur det. 

Här TS vet jag inte helt vad jag kan ge för tips. Det känns viktigt att du står på dig och säger ifrån. är starkare än denna dominanta kvinnan. Du måste vara mer dominant. Om inte kan du ignorera henne alternativt ser över hur det ser ut med polisanmälan inför kontaktförbud från hennes håll. Hon är trots allt inte en 'laglig' vårdnadshavare till ditt barn. Och därmed SKA hon inte dyka upp på dina veckor om du OCH barnet inte vill det. Det är stor skillnad på att pappan dyker upp och du, därför att ni ändå är föräldrar till barnet och kanske vill se en match. Men att hon dyker upp ensam när varken du eller barnet vill det tycker jag gott hon förtjänat att få en konsekvens, såsom kontaktförbud på den tiden eller så. Du behöver absolut inte prata med henne. Du kan också säga till personen som är administrator för facebook gruppen att du är dotterns vårdnadshavare till 50% och du vill inte ha med ny partner där. Du säger bara som det är. Du ska vara med och pappan. Ingen ny partner. 

Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!