Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Mina barns styvmamma är överallt!

Jag är separerad från mina barns pappa sedan många år. Vi levde i en ganska kaotisk relation med mkt bråk. Den dagen då vårt förhållande tog slut började mitt liv på nytt. Vi hade till en början en bra relation (funkade mkt bättre som separerade). Problemen började när hans nya kvinna kom in i bilden. Plötsligt skulle hon vara med på alla våra barns aktiviteter, ibland var inte mitt x med utan jag och hon representerade barnens föräldrar. Jag hade varit ok med det om hon inte varit otrevlig mot mig och uppenbart inte tycker att JAG har rätt att vara på mina barns träningar, skolavslutningar osv.

Nu har mitt x och kvinnan fått två gemensamma barn men hon slutar inte att lägga sig i mina barn. Hon lämnar till och med sina barn för att vara med på mina barns aktiviteter och då gärna göra ngt mot mig som får mig ledsen.

Hennes senaste tilltag är att hon lagt sig i min dotters insamling till skolresan. Ngt jag varit engagerad i tidigare. Plötsligt är hon tillagd i ?föräldratråden? för min dotters klass.

När jag tar upp detta med mitt x får jag till svar att hon vill vara engagerad och att de gör allt tillsammans.

Mina barn tycker inte om henne och de vill hellre ha sin pappa och/eller mig på olika tillställningar. Vad sjutton ska jag göra?

• Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!
  • Anonym (Mamma)

Men det hjälper inte att säga till henne. Hon bara fortsätter att dyka upp!

• Anonym (Mamma)

I början försökte jag prata med henne men det gick absolut inte. När jag sedan har pratat med mitt x så har hon gett honom en annan version. Efter att detta senario upprepats x antal gånger har jag valt att ignorera eller be mitt x prata med henne. Vid något tillfälle har jag även bett min fd svägerska att prata. Kvinnan verkar dock styra familjen med järnhand.

Mitt x säger att jag ska vara glad för att hon är engagerad men känns som att hon inte är engagerad av rätt anledning.

• Anonym (Mamma)

Jag är i vanliga fall inte konflikträdd men vill inte skapa någon scen då jag misstänker att det är det som hon och mitt x vill. När jag och mitt x levde tillsammans var som sagt vårt liv ett enda stort bråk! Hans bild av mig är bråkig och misstänker att han förmedlat det till henne.

Jadu, det var en annan mamma som la till henne. Antar att hon frågat om hon kunde det. Nu vet jag inte hur jag ska få bort henne å mamman som la till har själv lämnat tråden.

Jag har pratat med skolan och förklarat situationen. Jag misstänker dock att de inte vågar stå på sig gentemot henne. Hon är väldigt speciell och väldigt fräck!

Mina barn pratar med sin pappa men han vägrar lyssna. Han tar kvinnans parti och barnen säger att hon har ett hemskt humör.

• Anonym (Mamma)

Jag förstår er som inte tror mig, den här kvinnan är så speciell så jag hade nog svarat precis som er för några år sedan. Då jag och mitt x var helt färdiga med varandra tyckte jag att det var roligt att han träffat en ny tjej. Hon är betydligt yngre så hon hade inga barn sedan innan. Däremot så förändrades mitt ex när han träffat henne. Från att ha varit en engagerad pappa var det plötsligt bara hon som dök upp på barnens aktiviteter. Jag trodde det var ok för henne men vid flera tillfällen sökte hon upp mig och bad mig vara mer engagerad i mina barn (typ om jag inte varit på aktivitet under pappans dagar). Jag har pratat om med mitt ex om att det inte verkar ok för henne men får inget vettigt svar.

Mitt ex har en väldigt trasslig bakgrund och vet nog inte riktigt hur man agerar i vissa situationer. Barnen är 8 och 12 år, de vill vara hos sin pappa lika mkt som hos mig.

• Anonym (Mamma)

Oj så många förutfattade meningar det finns. Jag skrev här för att de är problem med mina barns styvmamma. Jag pratar aldrig skit om henne, jag har inget emot henne. Dock har hon ngt emot mig, vad vet jag inte och jag har frågat. Inte fått svar.

Om jag leker hobbypsykolog så tror jag att mitt x gett en väldigt konstig och felaktig bild av mig. Vi skildes som vänner men våra år tillsammans var kaotiska och jag tror att han är bitter.

Jag tänker inte låta mig provoceras av bonusmamman, om hon vill vara barnslig så är det upp till henne.

• Anonym (Mamma)
    Ess skrev 2018-03-19 17:01:17 följande:

Nä hugg inte på kroken om hon försöker provocera. Hälsa när du träffar henne och sedan går du och ställer dig någon annanstans, hos de som du brukar prata med.

Skulle hon komma fram och säga något dumt, så vänd ryggen till och svara inte alt gå därifrån.

Ja det är så jag brukar reagera...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (d) skrev 2018-03-20 06:23:19 följande:

Kan du ge ett exempel eller en beskrivning av vad hon kan säga som gör dig ledsen?

Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??

Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...
  • Anonym (Mamma)

Jag är själv bonusmamma och jag har en väldigt avvaktande roll. Är närvarande och finns där när de är hos oss men skulle aldrig tränga mig på och vara otrevlig mot barnens mamma. Hälsar på henne när vi möts på stan, är barnen med utbyter vi några fraser men inget mer.

Jag tror att bonusmamman får ta mkt ansvar för mina barn när de är hos sin pappa. Jag tror att hon skjutsar till aktiviteter, hämtar på skolan osv osv. Tror hon (med all rätt) är less på det och då tycker hon typ att jag kan köra barnen även på pappans dagar.

När jag frågat pappan om detta nekar han till att hon kör etc eller svarar att de är en familj som hjälps åt.

• Anonym (Mamma)

Jag har aldrig bett dem hjälpa till med ngt...jag är dessutom en aktiv förälder och det är jag som bakar/säljer plastpåsar till skolresan etc etc.

Jag och pappan har varit hos FR några gånger men vi kommer ingen vart där heller. Mitt x vill bara ha det på sitt sätt och vägrar ge något igen.

Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!