• Brumma

Mina barns styvmamma är överallt!

Anonym (Gjg) skrev 2018-03-17 19:44:08 följande:

Du kan meddela skolan att du inte vill ha henne som förälder ang skilakriviteter. Skolan har inte rätt att lämna ut info om andras barn utan föräldrarnas godkännande.

I övrigt, var sval och ointresserad av henne när ni ses. Säger hon något elakt, bolla tillbaka och fråga varför hon tycker/säger så. Ställ frågan om inte hennes egna barn saknar henne när hon ägnar så mycket tid åt andras. Svarar hon nej så humma lite och säg konstigt...

Det är enbart utvecklingssamtalet skolan kan (och ska) vägra en bonusförälder att delta om inte båda vårdnadshavarna ger sitt tillstånd. På föräldramöten, skolaktiviteter osv är det upp till pappan om han vill att hans partner skall delta.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-18 07:12:13 följande:

Jag är i vanliga fall inte konflikträdd men vill inte skapa någon scen då jag misstänker att det är det som hon och mitt x vill. När jag och mitt x levde tillsammans var som sagt vårt liv ett enda stort bråk! Hans bild av mig är bråkig och misstänker att han förmedlat det till henne.

Jadu, det var en annan mamma som la till henne. Antar att hon frågat om hon kunde det. Nu vet jag inte hur jag ska få bort henne å mamman som la till har själv lämnat tråden.

Jag har pratat med skolan och förklarat situationen. Jag misstänker dock att de inte vågar stå på sig gentemot henne. Hon är väldigt speciell och väldigt fräck!

Mina barn pratar med sin pappa men han vägrar lyssna. Han tar kvinnans parti och barnen säger att hon har ett hemskt humör.

Skolan har inte rätt att utestänga henne om pappan väljer att ta med henne. Förutom på utvecklingssamtalen som hon inte får delta på utan båda vårdnadshavarnas tillstånd. Så det är förmodligen inte skolan som inte stått på sig utan helt enkelt så att de inte kan göra något.

Normalt anser jag att en bonusförälder är självklart välkommen på barnens aktiviteter men det är självklart om barnen och bonusföräldern har en bra relation och de vill ha hen där.
  • Brumma

TS - hur var er relation i början? Bjöd du in bonusmamman att delta i barnens aktiviteter? Välkomnade du henne?

• Brumma
    Anonym (Dryg) skrev 2018-03-20 12:59:46 följande:

Så här är det. Ni som är bonusföräldrar. Ni ska inte göra ett dugg annat än det ni blir ombedda att göra. Ni är inte barnens föräldrar och kommer aldrig bli. Kan säga att om den nya min ex man har nu skulle börja lägga sig i och leka mamma så skulle inte barnen fått sätta sin fot där när hon är hemma. Och det vet mitt x mycket väl. Hon försökte i början att gå på utv samtal,vara med på hälsoundersökning mm...hon tom tänkte ringde vc en gång ang sonen och krävde att hon skulle få tillgång till hans hela person nr. Vilket hon inte kommer få. Så en bonusförälder,vilket det inte ens borde få kallas ska bara hålla sig i bakgrunden och är inget annat än en flickvän/pojkvän,man/fru

Tack men nej tack. Jag är inte abeställd som piga eller hållen som slav. Jag är inte i en reaktion där någon säger åt mig vad jag skall göra utan i en relation där vi gemensamt fattar beslut men ÄVEN tar egna initiativ. Både vad gäller vår relation, vårt hem, våra barn och mun bonus.

Jag är uppriktigt ledsen för era barns skull.
  • Brumma
    Anonym (Dryg) skrev 2018-03-20 12:59:46 följande:

Så här är det. Ni som är bonusföräldrar. Ni ska inte göra ett dugg annat än det ni blir ombedda att göra. Ni är inte barnens föräldrar och kommer aldrig bli. Kan säga att om den nya min ex man har nu skulle börja lägga sig i och leka mamma så skulle inte barnen fått sätta sin fot där när hon är hemma. Och det vet mitt x mycket väl. Hon försökte i början att gå på utv samtal,vara med på hälsoundersökning mm...hon tom tänkte ringde vc en gång ang sonen och krävde att hon skulle få tillgång till hans hela person nr. Vilket hon inte kommer få. Så en bonusförälder,vilket det inte ens borde få kallas ska bara hålla sig i bakgrunden och är inget annat än en flickvän/pojkvän,man/fru

PS. Du bestämmer inte dina barn relation till sin bobusförälder. Det är mellan dem.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-20 07:06:44 följande:

Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??

Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...

Vissa människor tror av någon anledning att de är felfria och bättre än andra :/

Tyvärr, om det inte går att nå fram till varken henne eller pappan, är nog det enda att ignorera henne, fråga vad hon menar när andra hör så hon blir tvungen att förklara sig osv enda sättet du kan agera. Tror inte att hon kan bli utestängda från en fotbolösmatch tex - de är ju öppna för sllmänheten så att säga.

Vad menar hon med att du behöver hjälp? Har de/pappan hjälpt dig med saker tidigare hade jag definitivt slutat ta emot den hjälpen och hellre klarat själv och frågat andra.ha så lite som möjligt med dem att göra.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2018-03-21 07:00:21 följande:

Jag har aldrig bett dem hjälpa till med ngt...jag är dessutom en aktiv förälder och det är jag som bakar/säljer plastpåsar till skolresan etc etc.

Jag och pappan har varit hos FR några gånger men vi kommer ingen vart där heller. Mitt x vill bara ha det på sitt sätt och vägrar ge något igen.

Vad menade hon med "behöver du mer hjälp"?

Även om hon tar alla körningar och mycket ansvar under veckan pappan är hos barnen så är det ju inget hon kan/bör ge dig ansvaret för. Är hon inte nöjd med deras uppdelning är det ju pappan hon måste ta det med. Å andra sidan kanske hon inte alls är missnöjd utan vill ta detta ansvar för att det passar deras familj bäst. Men återigen är det inget du skall lastas för. Hon verkar vara väldigt övertygad om sin egen "perfekthet"..

Även OM du inte varit en lika aktiv förälder hade hon inte haft rätt att komma med sådana kommentarer om det. Min son spelar också fotboll och vi är sällan båda föräldrarna på matcherna. Varför måste ni vara det - bara för att ni separerat?

Träningarna kör jag honom till och åker sedan hem. Sitter inte och tittar på.. Det finns föräldrar som aldrig dyker upp men som jag bet är aktiva föräldrar på andra sätt. Alla är olika liksom..
  • Brumma
    Anonym (Gränser) skrev 2018-03-21 10:46:47 följande:

Det låter väldigt jobbigt. Men angående Familjerätten; är det samarbetssamtalen som strandat för att han inte klarar/vill kompromissa? Nästa steg är ju Familjerätten som tvingande instans. Där det i slutänden inte är upp till honom utan den som dömer i ärendet att se till att det finns en överenskommelse som är i barnens bästa intresse som båda är ålagda att följa med allvarliga konsekvenser om överenskommelsen/domen bryts/överträds.

Familjerätten är ingen dömande instans och har ingen beslutanderätt. Domstolen är nästa instans. Dvs TS måste stämma - vad skall hon stämma på?
  • Brumma
    Anonym (Gränser) skrev 2018-03-21 22:28:22 följande:

Du har rätt: Såsom jag beskriver är förenklat. Familjerätten får i uppdrag av tingsrätten att göra utredningar kring frågor som rör barns och familjers situation och man kan där upprätta avtal som är juridiskt bindande och att det går att söka om verkställighet om avtalet inte efterföljs.

Här är en resurs som förklarar det mer ingående:

www.eskilstuna.se/omsorg-och-stod/familj-barn-och-ungdom/familjeratten/vardnads--boende--och-umgangesfragor-avtal.html

Jo.

Men jag undrar återigen vad hon skall stämma på?

Det finns väl inget som passar in här egentligen? Hon kan inte gärna stämma på förbud att bonusföräldern inte får närvara vid barnens aktiviteter.
  • Brumma
    Anonym (Skriftligt) skrev 2018-03-22 07:40:49 följande:

Om mamman och barnen ber styvmamman att inte närvara på mammans veckor och pappan dessutom inte är med tror jag faktiskt att det skulle kunna räknas som ofredande.

Möjligt. Men ifall måste TS (och barnen) anmäla och dessutom förmodligen ansöka om kontaktförbud. Något som nog är svårt när barnen bor med personen ifråga varannan vecka.

För TS kan knappast anmäla enbart för att hon inte vill ha bonusmamman där.

Att bara dyka upp på en match faller knappast under ofredagen men om hon går på TS så kanske.
Svar på tråden Mina barns styvmamma är överallt!