Anonym (Mamma) skrev 2018-03-20 07:06:44 följande:
Hon antyder alltid att jag inte skulle vara tillräckligt engagerad. Jag vet att hon ?fått det? från mitt ex för det var precis så han psykiskt försökte knäcka mig. Hon kan komma fram till mig mitt under en fotbollsmatch ?JASÅ! Nu passar det att dyka upp!? Eller ?Du kanske behöver hjälp med något mer??
Jag har förklarat för henne att hon har fel bild av mig, att hon måste missförstått. Mem når inte fram till henne...
Ja, jag vet ju inte hur engagerad du är, man kan vara mer engagerad i vissa saker, mindre i andra. Jag skulle aldrig drömma om att gå fram till min sambos ex och kritisera henne. Om min sambo är kritisk mot sitt ex får han sköta det där själv. Jag har aldrig heller ens tänkt tanken att jag skulle närvara vid föräldramöten och dylikt så det där beteendet är mig helt främmande. Hade jag varit i din situation skulle jag aldrig vilja att mitt ex nya försökte leka mamma till mina barn, och därför går inte jag heller in och försöker leka mamma till någon annans barn, av respekt för mamman och för barnet. Men det är jag det, jag har förstått att alla inte tänker likadant som jag.
Jag tror inte det hjälper att du säger att hon har fått fel bild av dig, din hobbypsykologiska teori stämmer säkert men det kan vara mer än så, hon är kanske själv ett skilsmässobarn och läser in alla sina egna problem i dina barns situation, det vet du ju inte. Ett bra sätt att bemöta anklagelser kan vara att fråga "vad menar du?", eller konstatera "jag förstår inte vad du menar", beroende på om du orkar försöka få henne att förklara eller om du bara vill ha ett snabbt avslut och vända ryggen till. Fördelen med att fråga "vad menar du?" är att hon blir tvungen att ge en längre förklaring till vad hon håller på med. Om du fortsätter att ställa följdfrågor i samma stil så lär hon komma till en punkt där hon blir tvungen att släppa sin attityd och stå upp för sin åsikt, vad hon har fått den ifrån, vad hon baserar sin åsikt på. Jag skulle inte orka det så jag hade nog bara vänt ryggen till. Om du orkar ställa följdfrågor, tänk på att det ska vara öppna frågor som du ställer med äkta intresse för hur hon tänker, inte för att försvara dig, för vi utgår ju nu ifrån att du inte har någon anledning att försvara dig.
Vad menar hon med att fråga om du behöver hjälp med något mer? Brukar du be pappan om hjälp ofta?