• Sonnet

När börjar barnen ge sig iväg på aktiviteter själva?

Pratade med en kollega häromdagen, som berättade att hennes 8-åring brukar gå på stan och till simhallen med sina jämnåriga komisar, utan någon vuxen. Det inkluderar då att ta sig dit och hem själv. Handlar också om en av Sveriges lite större städer.

Själv har jag en 3-åring, så har ingen egen erfarenhet av att vara förälder till barn i 8-årsåldern. Har dock en systerdotter som är 8 år, och blir nervös bara av tanken på att hon skulle gå på stan själv (vilket hon heller inte gör).
    Barn utvecklas och mognar ju dock i olika takt.

När började era barn göra saker själva, såsom gå på stan, gå till simhallen osv?

• Svar på tråden När börjar barnen ge sig iväg på aktiviteter själva?
  • Mrs Green

Här måste barn vara minst 12 år innan de får vara i simhallen utan vuxen, så det var inte aktuellt tidigare. 

Men när dottern var i den åldern bodde vi i en närförort till Stockholm och då var hon väl ca 9 när hon gick till aktiviteter i  och kring vår förort. När hon var 10 fick hon åka lite längre och gå på stan (inte mitt i city).

• Anonym (C)

Inte en chans att jag skulle släppa en 8-åring själv till badhuset. Hos är det dessutom 12-årsgräns för att få bada utan vuxen.

När mina barn börjat 4:an/10 år så har de börjat gå hem själv från skolan. De har börjat gå själva till kompisar som bor längre bort och fått röra sig över större områden. Först när de börjar 6:an/12 år har de börjat gå på stan och ta sig själv till aktiviteter.

• Anonym (ace)

Lite beroende på resväg till aktiviteten skulle jag säga någon gång på mellanstadiet. Bor i Malmö.

• Anonym (80-talsbarn)
    Sonnet skrev 2018-03-17 16:41:33 följande:

Pratade med en kollega häromdagen, som berättade att hennes 8-åring brukar gå på stan och till simhallen med sina jämnåriga komisar, utan någon vuxen. Det inkluderar då att ta sig dit och hem själv. Handlar också om en av Sveriges lite större städer.

Själv har jag en 3-åring, så har ingen egen erfarenhet av att vara förälder till barn i 8-årsåldern. Har dock en systerdotter som är 8 år, och blir nervös bara av tanken på att hon skulle gå på stan själv (vilket hon heller inte gör).

Barn utvecklas och mognar ju dock i olika takt.

När började era barn göra saker själva, såsom gå på stan, gå till simhallen osv?

Men hallå! Jag gick ut ensam när jag var 7 i Malmö hör och häpna!

Det var 1990.

Idag år 2018 är det bara curling och lekplatserna gapar tomma.

Alltså verkligen!

Mina barn ska få en spark i ändan och ut på gården och leka.Begränsad skärmtid.

Barn ska röra på sig och upptäcka världen genom att uppleva den -inte läsa om den
  • Anonym (ace)
    Anonym (80-talsbarn) skrev 2018-03-18 01:51:36 följande:
    Men hallå! Jag gick ut ensam när jag var 7 i Malmö hör och häpna!

Det var 1990.

Idag år 2018 är det bara curling och lekplatserna gapar tomma.

Alltså verkligen!

Mina barn ska få en spark i ändan och ut på gården och leka.Begränsad skärmtid.

Barn ska röra på sig och upptäcka världen genom att uppleva den -inte läsa om den
    Du förstår väl själv att det är en jättestor skillnad mellan att gå ut på gården själv och att ta bussen/cykeln till stan/stranden/ishallen/etc?
  • Alexi

Simhallen är 12-årsgräns på utan vuxen i sällskap så det behöver man ju inte fundera på. Och badande generellt känns oerhört läskigt att släppa på.

Men vår dotter går i trean, så de blir 10 år i år. Och där är verkligen den här frågan aktuell nu och det är ruskigt svårt. Hon har gått hem från skolan ensam (några få gånger också med nyckel, dvs vi har inte varit hemma). Sen går hon till kompisar i närområdet ensam.

Men till våren vill jag också att hon börjar cykla själv till sin träning, det skulle vara oerhört avlastande för oss om vi slipper skjutsa.

Men hon har aldrig åkt buss ensam eller varit i centrum ensam.

• Anonym (Celine)

Jag har en åttaåring som börjat röra sig på stan med kompisar. Skolan är precis i centrum, så de rör sig bara några kvarter och vi håller telefonkontakt med jämna mellanrum. Till aktiviteter skulle hon absolut kunna ta sig själv med buss, men hon vill inte det ännu.

• Studentpappa

Igår åkte vår sexåring själv i skidbacken med sin sjuåriga kusin. Det funkade kanon, dom var ju inte helt själva då vi var kvar vid en grillplats på sidan. Men i backen var de själva tills de blev fikasugna, ett litet mjuktest och jag kommer inte ha några problem att lämna dom själva där om 1-2 år.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Alexi
    Studentpappa skrev 2018-03-18 07:50:04 följande:
    Igår åkte vår sexåring själv i skidbacken med sin sjuåriga kusin. Det funkade kanon, dom var ju inte helt själva då vi var kvar vid en grillplats på sidan. Men i backen var de själva tills de blev fikasugna, ett litet mjuktest och jag kommer inte ha några problem att lämna dom själva där om 1-2 år.
    Oj. Vad skulle de göra om det går dåligt i liften då? Typ av någon ramlar?

Var i Romme för några veckor sedan och framför oss i stolsliften var tre barn, typ 4, 6 och 8 år (eller något sådant, äldsta var inte rejält mycket äldre i alla fall). Så blir det fel i kön så fyraåringen blir kvar i kön medan de två äldsta åkte fram och satte sig i stolsliften. Snacka om total panik hos den yngsta. Så vi funderade mycket på var de föräldrarna höll hus och hur man kunde lämna de två något äldre att ansvara för den sån liten. Ingen parallell i övrigt men just det där med att saker kan gå rätt fel i liften.
  • Anonym (80-talsbarn)

Om man bor mitt i stan så ligger kvarteret man rör sig i mitt i stan.

Jag var ensam på simhallen 2 gånger i veckan från 8 år. Minst 3-5 timmar.

Ibland fick jag åka buss hem själv.

Jag fick nyckel till dörren i trean.Det tyckte jag var sent. Jag hade tjatat sen ettan. Alla andra fick från tvåan.

Svar på tråden När börjar barnen ge sig iväg på aktiviteter själva?