Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Syskonbråk - hur hanterar ni dem?

Barnen är ändå ganska stora. Prata igenom vilka regler som gäller och sen är det upp till er föräldrar att se till att de efterföljs.

Jag kan tycka att barnen ska ha rätt att bestämma över sina egna rum och därmed ha rätt att porta sitt syskon utan förklaring. De har rätt att vara ifred och ha en frison där.

Däremot har det andra syskonen rätt att knacka på och fråga om det får komma in och då ska svaret inte vara provokativt utan mer ett vänligt ?nej jag vill vara ifred? att skrika ?stick? är inte ok.

Min erfarenhet från mina ungar är att ju större frihet de har att inte behöva anpassa sig efter syskonen desto villigare är de att göra just det. Tvång föder sällan något gott eller någon välvilja.

När det gäller övriga huset är det ju en annan femma men stör de då sig på varandra så kan man alltid hänvisa till de egna rummen om de vet att dessa på riktigt är en frizon.

Sen är det också så att man som förälder måste vara djäkligt på tå med såna barn där det lätt eskalerar. Är man med och kan avstyra haverierna innan de inträffar (obs det är inte samma sak som att det barnet som inte kan ta ett nej får som det vill) så slipper syskonen bli så i luven på varandra. Men då gäller det att man studsar upp och är beredd och inte sitter på rumpan och hoppas att det magiskt ska gå bra just denna gång. Min man är mästare på det senare och det blir så sjukt mycket onödiga konflikter hemma bara för att han är för lat för att styra upp medan tid är. Då tar det istället mer energi i slutändan än om man jobbat mer förebyggande.

Svar på tråden Syskonbråk - hur hanterar ni dem?