• Kiltis

Sanndrömmar

Hej!

Är det någon här som har drömt något som blivit sant?

• Svar på tråden Sanndrömmar
  • Trent
    Madicken Madicken skrev 2018-03-20 12:49:09 följande:

Bara för att du själv aldrig sett Stilla Havet innebär det inte att det inte existerar.

Att det ska vara så svårt för vissa att förstå skillnaden mellan de olika drömmarna.

Varför tror du på enhörningar?
  • Pissarro2
    Madicken Madicken skrev 2018-03-19 17:15:32 följande:
    Det är inte så det går till.

Uppenbarligen har du aldrig upplevt det.
    Jag har upplevt "sanndrömmar", men jag har också rationellt funderat kring det och kommit fram till att det troligen bara är slumpen.

Tänk vad mycket en drömmer som aldrig blir sant. Så något borde ju logiskt sett bli sant några gånger.

Sen tror jag också att vårt undermedvetna blir mer aktiverat när vi drömmer, att vi kan plocka fram sånt som vi trängt undan förut, kanske vi gör bättre slutledningar i drömmen och på så vis komma till insikt om saker som kan verka som att det blir en sanndröm.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-20 12:49:09 följande:

Bara för att du själv aldrig sett Stilla Havet innebär det inte att det inte existerar.

Att det ska vara så svårt för vissa att förstå skillnaden mellan de olika drömmarna.

Så tänk dig själv att du HAR varit och badat i Stilla havet, och fram till dig kommer en individ och säger:

"Det är så fantastiskt! I Stilla Havet kan jag liksom flyga fram! Jag ligger i vattnet men hamnar inte botten. Jag vevar med armar och ben och flyyyyger fram i vattnet. Det är en speciell förmåga som jag har haft sedan barnsben."

Du svarar givetvis "Ja fast det där är ju att simma. Jag har också simmat i Stilla havet. Det är inget övernaturligt eller konstigt, och det är inte en förmåga som bara ett fåtal har."

Varpå du får som svar "Men åååååh, du är så jävla trög. Jag kan visst flyga i vattnet och du har inte alls gjort samma sak. Det spelar ingen roll att fysikens lagar, logiken och all information i världen säger att du har rätt, för jag är en speciell liten snöflinga som kan flyyyyyyga genom vattnet."

På den nivån ligger du.
  • scanmia

Jag hade en sanndröm nu i natt. Jag drömde att hunden var sjuk och i morse gick han ut och kräktes upp frukosten. Förmodligen hade jag lagt märke till något undermedvetet om hans beteende igår eller så gjorde han annorlunda ljud ifrån sig under natten som gjorde att jag drömde som jag gjorde. 

• Pissarro2
    scanmia skrev 2018-03-20 17:50:55 följande:

Jag hade en sanndröm nu i natt. Jag drömde att hunden var sjuk och i morse gick han ut och kräktes upp frukosten. Förmodligen hade jag lagt märke till något undermedvetet om hans beteende igår eller så gjorde han annorlunda ljud ifrån sig under natten som gjorde att jag drömde som jag gjorde. 

Eller så var det ett sammanträffande. Jag drömde att jag spelade fotboll med världens bästa biljardspelare, men det har inte slagit in... :(
  • Pissarro2
    Kiltis skrev 2018-03-19 17:31:01 följande:

Ja jag har också drömt en sanndröm. I detalj drömde jag om hur jag skulle träffa min syster och en kompis på ett cafe, alltså ingen spännande dröm men döm av min förvåning när jag ringer min kompis dagen efter och hon föreslår ett café där jag aldrig varit, samma som I drömmen.
    När vi väl träffas så börjar hon berätta om ett möte med en annan vän och hon säger exakt vad jag drömde att hon skulle säga. Lite kusligt men festligt.

Kan du veta på något sätt att det du drömt är en sanndröm (innan det inträffar då)?
  • Madicken Madicken
    Bjoer skrev 2018-03-20 12:57:45 följande:

Igen antar du att jag inte förstår bara för att jag inte håller med. Jag förstår precis. Du har fel. Det finns inga sanndrömmar på det sättet.

Stilla havet är rätt väldokumenterat. Sanndrömmar är det inte och den dokumentation som finns tyder på att jag och John22 har rätt.

Och återigen fattar du inte skillnaden mellan två olika sortets drömmar där den ena är sanndröm och den andra är önskeuppfyllande sanndröm.
  • Madicken Madicken
    scanmia skrev 2018-03-20 17:50:55 följande:

Det är inte en sanndröm där man upplever exakt.

Detta är exempel på en dröm där man drömmer liknande.
  • Bjoer
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 13:11:42 följande:
    Och återigen fattar du inte skillnaden mellan två olika sortets drömmar där den ena är sanndröm och den andra är önskeuppfyllande sanndröm.
    Ok, Du antar att jag inte förstår för att jag inte håller med. Jag tror inte vi kommer längre här.
  • John22
    Madicken Madicken skrev 2018-03-21 13:11:42 följande:
    Jodå, vi fattar. Den ena är ett vanligt förekommande och faktiskt existerande fenomen, och det andra är önsketänkande och påhitt från din sida eftersom du så gärna vill besitta en magisk förmåga.

Ledsen, men du är inte speciell och du kan inte förutspå framtiden annat än med sunt förnuft och logik, precis som vem som helst.
Svar på tråden Sanndrömmar