• Awanata

    Vår 4-åring och hennes tal..

    Vi har en dotter som är nyss blev 4 år. Vi var iväg till logoped i höstas för hon hade sitt ?egna? lilla språk en period och dom bedömde att det inte var något konstigt. Hon har en lillasyster som är 2,5 år.

    Något vi har börjat upptäcka nu är att hon kan ?fastna? på vissa ord när hon ska berätta saker. Sen kan hon ha svårt att svara på vissa frågor eller ?följa med? i ett samtal. Om jag t ex frågar om ja.. ?vad gjorde ni på dagis idag?? så kan hon svara ?vi var i lekparken och och och och och och?. Eller så kan hon i stället svara något i stil med ?vi var i lekparken och sen såg jag karlsson på taket och ville åka till morgondagen? och sen börjar hon prata om annat. Hon har ett ganska stort ordförråd och vi har oftast inga problem att förstå henne, sen har hon fortfarande sitt ?på låtsasspråk? ibland.

    Vår 2,5 åring är inte alls så utan svarar på frågorna och följer med i samtalet mer. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Nu vet jag att utveckligen hos barn är väldigt olika men känner ändå en viss oro över att hennes lillasyster kan ?följa? med i samtalet mer än vad hon själv gör. Vi har 4-årskollen hos BVC snart så ska ta upp det där men tänkte se om någon annan har någon erfarenhet av det här. Hon har lite svårigheter med koncentrationen och väldigt mycket energi men det har blivit lite bättre ju äldre hon blivit..

  • Svar på tråden Vår 4-åring och hennes tal..
  • cosinus

    Det där med att fasta på ord var 2 av mina (4) gjort i perioder. Oftast i samband med att de lärt sig något nytt grammatiskt eller språkligt.

    Äldsta dottern var väldigt tidig med att prata och hade flest såna perioder. Var som att orden ville ut innan hjärnan hann med.

    Lillebror som pratade sent hade inga, han hade liksom lärt sig allt han behövde innan han öppnade munnen så det hakade aldrig.

  • LFF

    Båda mina 4-åringar har perioder där de stammar/fastnar på ett ord mitt i en mening. Oftast har det att göra med att de har så mycket som snurrar runt i huvudet samtidigt och har svårt att sortera ut vad det är de vill säga.

    Sen märker jag att det ökar när de håller på och lär sig mycket nytt, det finns liksom inte kapacitet än för att både kunna lära sig mycket nytt och hålla koll på det man faktiskt kan alla gånger.

Svar på tråden Vår 4-åring och hennes tal..