• Yveri

Abort eller ej, någon som varit i samma situation?

Hej!

Jag är snart 30 år och har levt tillsammans med min sambo i ungefär ett år. Vi har varit tillsammans i lite över ett och ett halvt år. För några dagar sedan fick vi reda på att jag är gravid. Mina tankar går i ett och har svårt att fokusera på något annat. Min sambo är världens finaste och stöttar mig, vad jag än väljer. Men jag kan bara inte känna vad som är rätt. Jag vet att jag borde vara lycklig, men tanken på ett barn just nu får mig att må dåligt.

Jag är i början på en ny utbildning, har bytt inriktning. Jag har fyra år kvar till examen, med ett barn just nu blir det över fem år. Fem år som student med småbarn på en krävande utbildning. Vet inte om jag kommer att klara av det. Är rädd för att det kommer göra att jag aldrig kommer kunna gå klart.

Sen är det väl det värsta. Att när jag tänker på barn och livet som hör där till skriker min kropp nej. Jag vill inte vara låst hemma medan mina kompisar lever livet (ingen av mina vänner har barn och har inte tänkt skaffa det på många år). Jag ser bebisar på stan och får bara panik. Får också extrem panik över att vara gravid. Får ingen mys-känsla alls, utan mår bara otroligt psykiskt dåligt. Känner mig inte redo, vill inte... 

Vi hade inte planerat denna graviditeten, och jag gick på preventinmedel. Mår otroligt dåligt, har nog aldrig mått så dåligt som jag gör just nu. Känner liksom ingen lycka, bara ångest.

Är det någon där ute som känner igen sig? Som kanske har genomgått en abort och att det blev bra? Eller som valde att behålla, som är i liknande sits, och hur det blev?

• Svar på tråden Abort eller ej, någon som varit i samma situation?
  • EpicNurse

Där är ju i princip inget positivt om att få barn i din situation i det du skriver. Så det känns som att du redan känner vad som är rätt för dig.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Meriall

Det låter som att du vill göra abort och då är det nog bästa beslutet. Du kan skaffa barn senare och då vara säker på att du vill och är redo :)

• Jsv17

Det finns ingen som kan säga till dig vad som är rätt eller fel, det kan bara du känna. Även fast du målar upp att behålla barnet som enbart negativt så hade du aldrig startat den här tråden om du var 100% säker, så nånstans så tvivlar du, antingen på om det skulle vara så dåligt eller inte, eller också så tvivlar du på huruvida du kommer klara av att genomgå själva aborten.

Då jag varit stöd för en nära vän i liknande situation så vill jag bara säga att trots om du bestämmer dig för att göra aborten och det känns helt rätt intellektuellt så var beredd på att du ändå kan ha väldigt starka känslor efteråt, hon var inte alls beredd på det (då hon var så bestämd i sitt beslut) att hon skulle sörja så och vara så ledsen så se till att du har rätt stöd runt omkring dig.

Sen vill jag säga att oavsett vad du gör blir det bra, man ångrar sällan ett barn och man klarat mer än man tror, nu när jag har min bebis så kan jag säga att jag har inget intresse i att ?vara ute och leva livet? han ÄR livet och fattar du beslutet att avsluta graviditeten och verkligen har grundat dig i det så kommer det också att kännas helt rätt när sorgen efteråt (om du upplever den) lagt sig lite.

Lycka till vad du än bestämmer dig för <3

Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Madicken Madicken
    Yveri skrev 2018-03-21 17:58:31 följande:

Hej!

Jag är snart 30 år och har levt tillsammans med min sambo i ungefär ett år. Vi har varit tillsammans i lite över ett och ett halvt år. För några dagar sedan fick vi reda på att jag är gravid. Mina tankar går i ett och har svårt att fokusera på något annat. Min sambo är världens finaste och stöttar mig, vad jag än väljer. Men jag kan bara inte känna vad som är rätt. Jag vet att jag borde vara lycklig, men tanken på ett barn just nu får mig att må dåligt.

Jag är i början på en ny utbildning, har bytt inriktning. Jag har fyra år kvar till examen, med ett barn just nu blir det över fem år. Fem år som student med småbarn på en krävande utbildning. Vet inte om jag kommer att klara av det. Är rädd för att det kommer göra att jag aldrig kommer kunna gå klart.

Sen är det väl det värsta. Att när jag tänker på barn och livet som hör där till skriker min kropp nej. Jag vill inte vara låst hemma medan mina kompisar lever livet (ingen av mina vänner har barn och har inte tänkt skaffa det på många år). Jag ser bebisar på stan och får bara panik. Får också extrem panik över att vara gravid. Får ingen mys-känsla alls, utan mår bara otroligt psykiskt dåligt. Känner mig inte redo, vill inte... 

Vi hade inte planerat denna graviditeten, och jag gick på preventinmedel. Mår otroligt dåligt, har nog aldrig mått så dåligt som jag gör just nu. Känner liksom ingen lycka, bara ångest.

Är det någon där ute som känner igen sig? Som kanske har genomgått en abort och att det blev bra? Eller som valde att behålla, som är i liknande sits, och hur det blev?

Svara på följande frågor för dig själv sen vet du vad du vill.

1. Vill du ha barn någonsin?

2. Du är 30 år.

3. Barn nu eller risk för svårigheter att få barn senare.

4. Om barnet ska bli oönskat och oälskat är det bättre med abort.
Svar på tråden Abort eller ej, någon som varit i samma situation?