Inlägg från: Bjoer |Visa alla inlägg
  • Bjoer

kittla barn

erikaABC skrev 2018-03-22 10:01:31 följande:

Nej, självklart ska skolpersonal inte kittla barnen.
    Det handlar om deras kroppsliga integritet.

Nja, alltså, det beror ju på om de tycker det är skoj eller inte och hör väl till normalt bus.Uttrycket "kroppslig integritet" har tappat lite värde känns det eftersom det används till allt möjligt. Att kittla eller krama någon anser jag inte inkräktar på kroppslig integritet. Däremot är det ju respektlöst ifall den andra inte tycker det är roligt eller mysigt (lite situationsberoende givetvis).
  • Bjoer
    erikaABC skrev 2018-03-22 11:08:55 följande:
    Det hade varit normalt bus om det var två ungar om kittlade varandra.
    Menar du på riktigt att vuxna inte får busa med barn?
  • Bjoer
    Aniiee skrev 2018-03-22 23:39:13 följande:
    Fast det blir övergrepp när försvarsmekanismer inte blir uppmärksammade. Skillanden mellan ett barn som skrattar i panik och förtvivlan när han blir kittlat och en kvinna som fryser i panik och förtvivlan när hon blir våldtagen är inte så stor som du kanske tror, rent vad som händer runt reaktionen från den utsatta. 

Och, ja, jag jämförde precis mekanismen som triggas när man blir kittlad med mekanismen som triggas när man blir våldtagen. Det står jag för, utan problem. Men du kommer så klart anse att jag överdriver... 
    Fast du märkar ju rätt snabbt när du slutar kittla någon vad de egentligen tyckte, eller hur? Så svårt är det inte att fatta ifall nån tycker det är ok eller inte.
  • Bjoer
    Physalis skrev 2018-03-23 13:02:09 följande:
    På samma sätt antar barn att vuxna har rätt att ta sig de friheter de gör med barns kroppar. Inget barn ifrågasätter sina föräldrars rätt att borsta deras tänder vare sig barnet gillar det eller inte.
    Har du träffat barn? Barn i åldern där man lär dem borta tänderna ifrågasätter precis allt hela tiden.
Svar på tråden kittla barn