• 123qweqwe

kittla barn

Jobbar nu på fritids på en skola och allt är frid och fröjd tills för 3 mån sedan då skolan fick en ny rektor och allt gick som en sten neråt. Till allt man säger till henne är det negativt och hon kan göra något väldigt positivt till att man verkligen mår illa och vill sjukskriva sig. 

Jag brukar kittla barnen, kanske högst 10 sek, på fritids och barnen gillar det och ingen gnäller eller far illa. Men den nya rektorn gillar inte detta och fick nu för ca 3 veckor sedan en skriftlig varning som säger att det är dåligt och man ska inte göra det. Men hon säger inte varför det är dåligt.

Frågan, är det olagligt eller olämpligt att kittla barnen,mellan 9-13 år. De gillar det och ingen far illa. 
    Har börjat söka nya jobb då denna nya rektor är rena katastrofen. 
  • Svar på tråden kittla barn
  • erikaABC

Nej, självklart ska skolpersonal inte kittla barnen.
    Det handlar om deras kroppsliga integritet.

• nnnnnnnn

Ja, det är olämpligt.

Titta gärna på detta om kroppslig integritet:

• John22

Absolut inte okej att kittla barn och jag tvivlar starkt på att de gillar det.

• Bjoer
    erikaABC skrev 2018-03-22 10:01:31 följande:

Nej, självklart ska skolpersonal inte kittla barnen.
    Det handlar om deras kroppsliga integritet.

Nja, alltså, det beror ju på om de tycker det är skoj eller inte och hör väl till normalt bus.Uttrycket "kroppslig integritet" har tappat lite värde känns det eftersom det används till allt möjligt. Att kittla eller krama någon anser jag inte inkräktar på kroppslig integritet. Däremot är det ju respektlöst ifall den andra inte tycker det är roligt eller mysigt (lite situationsberoende givetvis).
  • erikaABC
    Bjoer skrev 2018-03-22 10:53:54 följande:
    Nja, alltså, det beror ju på om de tycker det är skoj eller inte och hör väl till normalt bus.Uttrycket "kroppslig integritet" har tappat lite värde känns det eftersom det används till allt möjligt. Att kittla eller krama någon anser jag inte inkräktar på kroppslig integritet. Däremot är det ju respektlöst ifall den andra inte tycker det är roligt eller mysigt (lite situationsberoende givetvis).
    Det hade varit normalt bus om det var två ungar om kittlade varandra.

• Kjell2
    123qweqwe skrev 2018-03-22 06:59:42 följande:
    Jobbar nu på fritids på en skola och allt är frid och fröjd tills för 3 mån sedan då skolan fick en ny rektor och allt gick som en sten neråt. Till allt man säger till henne är det negativt och hon kan göra något väldigt positivt till att man verkligen mår illa och vill sjukskriva sig. 

Jag brukar kittla barnen, kanske högst 10 sek, på fritids och barnen gillar det och ingen gnäller eller far illa. Men den nya rektorn gillar inte detta och fick nu för ca 3 veckor sedan en skriftlig varning som säger att det är dåligt och man ska inte göra det. Men hon säger inte varför det är dåligt.

Frågan, är det olagligt eller olämpligt att kittla barnen,mellan 9-13 år. De gillar det och ingen far illa. 
    Har börjat söka nya jobb då denna nya rektor är rena katastrofen. 
    Har du blivit tillsagd tidigare? Att gå direkt till skriftlig varning är rätt drastiskt. Vad säger facket?
  • zdudmwml

Har alla sjukligt lättkränkta dårar samlats i tråden?
    Bjoer, du kommer att få det hett om öronen...

Kroppslig integritet är att ha rätten att säga nej och det respekteras.
    Att vissa dårar tror att integritet betyder totalt frånvaro av kroppskontakt bara jag tänker nej är så tragiskt. Hur kan man bara bli så sjukligt lättkränkt? 

Inte konstigt att det finns såna där idioter jag mötte på centralstationen. Jag råkade nudda honom och fick stans värsta utskällning för att jag inte varit aktsam i all trängsel och råkade nudda honom. Jag svarade att jag tyckte att han som är så sjukligt lättkränkt ska förklara hur man undviker att nudda precis alla i en enorm trängsel och varför han ansåg att han är viktigast att ta mest hänsyn till. Han dröp av fortare än en höna skiter.

Hur gör ni alla sjukligt lättkränkta? Skäller ni också ut alla som inkräktar på eran inbillade kroppsliga integritet genom att nudda er? Är ni förbannade och kränkta minst fjorton dagar efteråt?

TS
    Det är olämpligt att kittla barnen om de säger nej, även om de skrattar för ett nej är ett nej.
    Men du ska koppla in facket ögonaböj, en skriftlig varning ska innehålla viss formalia bla.

• Bjoer
    erikaABC skrev 2018-03-22 11:08:55 följande:
    Det hade varit normalt bus om det var två ungar om kittlade varandra.
    Menar du på riktigt att vuxna inte får busa med barn?
  • Annita

Jag är inte sjukligt lättkränkt men tycker inte det är okej att kittla barn på fritids.

Själv verkligen hatar jag att bli kittlad. Hatar! Och om nåt av mina barn kom hem och berättade att personalen brukar kittla dem skulle jag tycka att det var väldigt gränslöst.

Med detta sagt kan det ändå vara en dålig chef och att prata med facket låter som en bra idé.

Svar på tråden kittla barn