lexingtonS skrev 2018-03-22 14:53:36 följande:
Du måste ju prata med honom! Kanske kan du säga något i stil med:
"jag vet inte om jag har sett rätt men jag har upplevt att du inte visar några som helst känslor rörande vårat gemensamma barn som jag bär i magen. Varje gång barnet sprakat till så har jag upplevt din reaktion som likgiltig eller ingen reaktion alls. Det har gjort att jag mått väldigt dåligt och hamnat i en depression. Vi ska ju snart få detta barn ihop och om det är så du känner dig, likgiltig/kylig inför detta barn så behöver jag få veta detta nu och att du berättar för mig varför och vad som lett till att du känner som du gör då du var glad i början"
Men får jag fråga om han var "ombord" på detta med att skaffa barn ihop från början? När det är två kvinnor som går genom IVF/Insemination så måste den som inte ska bära barnet skriva på ett samtycke till det som sker, varje gång det ska insemineras är det samma för er och är det hans spermier eller annan okänd donator?
Jag kan bara säga att hade min flickvän reagerat som din sambo/man så hade jag blivit helt förkrossad! Vi är med barn nu efter IVF och hon är jätteglad men hade det inte varit den reaktionen så hade jag krävt en förklaring nästan direkt och inte låtit det gå så lång tid som du har låtit det gå.
Hursomhelst önskar jag dig stort lycka till och jag hoppas verkligen att det är något annat som händer inom honom och att det inte handlar om barnet.
Tack för ditt svar! Jag vet att jag måste prata med honom, jag har grubblat för länge om hur jag ska göra det och vill inte få det att låta som ett påhopp då jag vet att han mår dåligt för att han känner så. Jodå det är hans barn och vi har skrivit kontrakt men tror att det har smugit sig på honom lite, dem här känslorna, och nu är han stressad och mår dåligt och jag vill inte göra det värre. Jag hoppas att vi kan få ett bra samtal som kan leda till att båda kan känna sig lättade.