• Anonym (....)

jävla försäkringskassan! (Sjukpenning)

Jag skickade in min ansökan om sjukpenning den 27 februari. (Innan dess har FK hunnit få 2 läkarintyg, har aldrig varitsjukskriven tidigare kan tilläggas.)

Den 9 mars fastställdes mitt SGI.

Häromdagen, den 20e ringde jag FK flr att höra när mina pengar kommer. ? jag kan se hör att du fått en handläggare nen kan inte se varför du inte gått pengar. Jag ringer d upp handläggaren och säger att hon preccciiss stänkt att ringa mig idag så hon behöver kompletteringar till sjukintyget. (Det skickades in den 22 feb don sagt..)

Hon säger att hon ringt o ringt min läkare nen får inget svar.

Jag tycker de låter väldigt konstigt att mellan den 27 feb och den 20e nars så har hon inte kunnat nå min läkare? Alltså på 15 arbetsdagar!

Jag talar med min VC som säger att min läkare jobbar var 3e vecka men att ingen från FK sökt honom och han var där senaste den 15e mars och jobbade hela dagen.

Idag den 22 vill jag görna ringa och ifrågasätta Nin handläggare, att om hon inte gått tag i min läkare på 15 arbetsdagar, varför kontaktades inte jag??

Nu fick jag igår den 21e be en annan läkare ringa handläggare och be denne komplettera..

Men min fråga är.. det står på FKs hemsida att det ör 30 dagars handläggningstid när det har allt det behöver, det har ju alltså gått nästan 4 veckor innan JAG får hjälpa handläggaren att komplettera, ska jag nu få vänta ytterligare 30 dagar? Vem klagar man hos??

• Svar på tråden jävla försäkringskassan! (Sjukpenning)
  • Annita

De brukar inte börja sin handläggning förrän man själv skickat in anmälan, alltså inget händer om de bara får ett läkarintyg sänt till sig.

Och det brukar vara den sökande som måste komplettera, dessutom skriftligt. Jag blir lite förvånad att handläggaren har sökt din läkare, det är inte vanligt. Det är inte heller vanligt att en läkare kan ta emot telefonsamtal när som helst under en dag. Hur som helst är det ju inte alls säkert att handläggaren ringde just den enda dagen som läkaren var där. 

Istället för att klaga hos någon (dessutom förgäves förmodligen) är det bättre att du lägger energin på att ta reda på vad som behöver kompletteras och se till att få in det. Det är snabbaste sättet för dig att få pengar just nu.

Om du fått en handläggare som tar sig tid att ringa läkaren har du haft tur, skulle jag säga! I det lotteri som det tyvärr kan vara att ha kontakt med FK...

• Anonym (....)

Igår fick jag till så att en annan läkare fick prata med handläggaren och fick sin komplettering. Jag ringde nu vid 14. 30 för att höra att allt är i sin ordning nu, jag sa att jag har väntat länge och har räkningar och är ensamstående. Mmmm svarar hon bara, jag förstår det men jag har inte haft tid med detta idag för jag har haft möten och nu ska jag på ett till så jag får ringa dig imorgon och ?gå igenom? allt..

Är det SOC man kontaktar nu eller? Hur fan ska jag betala hyran på tisdag??

• Annita

FK kan fortfarande hinna betala ut, ring henne imorgon igen! Har hon all info nu ska det ju inte behöva krångla mer.

Hinner du inte få pengar till nästa vecka är det nog enklare att kontakta hyresvärden och be om uppskov än att gå till soc. Soc verkar ha bra mycket krångligare regler än FK så det går nog inte snabbare. Men det vet andra bättre än mig.

• Anonym (Va)

Dom har 30 dagars handläggningstid. Det har inte gått 30 dagar än.

• Anonym (...)

Tycker ändå det var snabbt handlagt. På min avdelning sitter jag med ansökningar inkomna 14 februari som inte ens fått en handläggare

• Jesper f

Ja, och bara för att man fått handläggning, innebär inte att utbetalningen kommer imorgon, det kan dröja upp till 14 dgr till, om man har otur. Det är fruktansvärt att bli sjukskriven om man är illa i behov av pengarna snabbt, det kan jag säga av egen erfarenhet... Ska man ha råd att bli sjukskriven, måste man ha ett sparkonto, annars är man riktigt illa ute.... Tyvärr..

• Anonym (Daily news)

Det var några år sedan jag jobbade på FK. Men inledningsvis kan det vara knivigt att fastställa SGI - dvs vilken lön/arbetstid personen ska vara försäkrad för. En del personer har haft olika behovsanställningar på timmar samt arbetslösa omvartannat. Andra har varit egna företagare. Och i en del ärenden behöver man kolla upp om tidigare SGIn är skyddad. Tex att personen varit anmäld på AF vid arbetslöshet.

Det hade varit så mycket enklare om man hade kunnat gå på deklarerad inkomst / skatteverket.

Om personen får sgi 0 blir det avslag på ansökan.

Om sgi däremot finns så kan man gå vidare i handläggningen.

Svar på tråden jävla försäkringskassan! (Sjukpenning)