• keasm

Aldrig varit hos frisören, HJÄLP!

Hej!
    Detta är jättepinsamt att ta upp, men jag har aldrig varit hos frisören.
    Min mamma har alltid klippt mig (hon är en frisör) men nu när jag har flyttat till en annan stad, så är jag tvungen att klippa mig hos en annan frisör.

Hur bokar man tid, jag vill helst boka tid hos frisören (hatar att prata på telefon).
    Vad ska man säga då liksom. Och när man ska klippa sig, hur gör man då, vad bör man säga. Ska man kallprata med frisören? När betalar man, när man bokar tid eller efter att man är färdig?

Skriv alltså steg för steg, hur det går till hos frisören.
    Skulle vara jättetacksam för hjälp.
    obs. jag är en kille.

• Svar på tråden Aldrig varit hos frisören, HJÄLP!
  • LakritsMatte

Gå in till en frisör du tycker verkar trevlig och har priser du känner är ok. Gå fram till kassan och säg att du vill boka tid för klippning. Ni kommer tillsammans fram till en tid som passar.

Du behöver inte småprata om du inte vill. Frisörerna gör det hela dagarna, vissa kunder är knäpptysta, andra diskuterar hela sitt liv(som jag som gått till samma frisör i flera år, vi är typ kompisar fast vi aldrig ses annars - men så tar mina besök omkring tre timmar varje gång!). De märker om du inte vill prata. Men prata iallafall om ditt hår så de vet vad du vill ha och om du är nöjd!

Betalar gör du efteråt när du är nöjd med klippningen.

Klart!

• keasm

Men efter att jag bokat tid, när jag ska klippa mig alltså. Ska jag först gå fram till kassan och säger "hej, jag har bokat tid." eller ska jag sätta mig på soffan eller vad det nu är, och väntar till de ropar på mig (som de gör hos tandläkaren)???

• Ggrodan

Jag var 19 första gången jag besökte frisör, första gången jag gjorde hål i öronen så du är inte ensam.

Gör såhär.

1. Ring och boka en tid, fråga i telefonen " men en fråga, hur gör jag när jag kommer ska jag vänta eller säga till i receptionen jag har inte klippt mig så mycket hos frisör förut"

Det kommer gå jättebra särskilt när du säger att du inte gjort det förut då brukar de tycka det är extra roligt att visa hur det går till och beskriva extra utförligt varje steg, mitt tips är våga vara ny! Våga fråga och gör det till en nY upplevelse! Det kommer gå jättebra!

:)

• keasm

Jag tror tyvärr inte att jag skulle våga :( Asså direkt när jag kommer in i salongen, ska jag då gå fram till kassan och säga att jag har tid hos dem, eller ska jag sätta mig direkt och vänta tills de hämtar mig.

• Randig20

Googla en bra frisör eller frisörer i området du vill gå. Läs omdömen (beroende på hur avancerat du vill klippa haha!)

Sen brukar dom vara kopplade till bokadirekt så då slipper du ringa. Sen när du kommer dit lär dom ju hälsa å fråga om du är (de namnet du bokat i) sen får du slå dig ner, berätta hur du vill ha de.

Så klipper dom och sen betalar du och går! Behöver inte kall prata :)

• Meriall

Du behöver inte anmäla dig om du har en bokad tid. Sätt dig i soffan och ta av dig ytterkläderna bara (inte skorna) och vänta. De ropar upp dig. Du betalar när du är klar. Sök på Internet på din stad och frisör så ser du om någon har onlinebokning så slipper du ringa. Du kan också gå dit och boka tid, vänta isf vid kassan tills du får hjälp.

Ta gärna med en bild av hur du vill ha håret klippt om du har svårt att förklara.

Du behöver inte ta initiativ till småprat. Frisören kanske frågar dig saker, då kan du svara bara kort om du inte vill prata. De frågar ofta om man är ledig den dagen tex.

• Madicken Madicken
    keasm skrev 2018-03-22 18:43:54 följande:

Hej!

Detta är jättepinsamt att ta upp, men jag har aldrig varit hos frisören.

Min mamma har alltid klippt mig (hon är en frisör) men nu när jag har flyttat till en annan stad, så är jag tvungen att klippa mig hos en annan frisör.

Hur bokar man tid, jag vill helst boka tid hos frisören (hatar att prata på telefon).

Vad ska man säga då liksom. Och när man ska klippa sig, hur gör man då, vad bör man säga. Ska man kallprata med frisören? När betalar man, när man bokar tid eller efter att man är färdig?

Skriv alltså steg för steg, hur det går till hos frisören.

Skulle vara jättetacksam för hjälp.

obs. jag är en kille.

Fråga din mamma hur hon gör när kunder kommer!

Jag var lika nervös första gången. Jag var över 20.
Svar på tråden Aldrig varit hos frisören, HJÄLP!