• Anonym (undrande)

Hur mycket påverkar alkohol mannens fertilitet?

Om mannen dricker 2 folköl om dagen + ca 2glas vin o 2 glas whiskey fre-sön, kan det påverka hans spermier negativt? Känner ni till män som blivit pappor fast de druckit alkohol varje dag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-04 08:29:30:
    Nu har jag kollat upp fakta i frågan, kände att jag ville lägga in svaret här om någon söker på detta ämne och får upp denna tråd.

Har frågat en överläkare i andrologi som är expert på spermieproduktion! Han anser inte att denna konsumtion är tillräkligt hög för att skada fertiliteten. Vad gäller frågan om att \"alkoholskadade\" spermier skulle kunna orsaka skador på barnet finns det ingen vedertagen forskning som styrker detta.

Ytterligare uppdatering: Nu har maken lämnat spermaprov för att få svar och det var mycket fint!

OBS jag förespråkar eller rekommenderar inte alkoholkonsumtionen utan redogör endast för av expertisen idag kända fakta i frågan.

(Viktigt tillägg är att mamman inte skall dricka någon alkohol överhuvudtaget from två veckor efter befruktning, det är bevisat att det kan skada barnet)

• Svar på tråden Hur mycket påverkar alkohol mannens fertilitet?
  • FinaLina

Det sägs ju att det ska påverka spermierna väldigt mycket...

Frågan jag skulle ställa mig är om jag verkligen skulle vilja ha barn med en som drack så mycket...

• Anonym (undrande)

Är det verkligen så mycket? En folköl till lunch, en till middag. På helgerna två glas vin till maten och whiskey efteråt. Svårt att avgöra, vad säger ni andra?

• MayaS

Detta med vad som är mycket/litet är väldigt olika från person till person... jag personligen tycker inte att det är speciellt mycket din partner dricker men det är jag det....

Min kära sambo tar sig ett par öl på kvällen och jag ser inget fel i det... andra tycker det är helt fel men det får stå för dem.. iaf så KAN alkohol påverka spermakvalitén negativt... detta är dock inte säkert att det är så i ert fall.... jag tror dock (är inte säker) att man ska upp i större alkoholkonsumering än din partner för att det ska bli så...

• Cillalilla

Mycket och mycket... Tillräckligt för att påverka hans spermier negativt.
    Jag anser att mannen borde avstå lika mycket som oss kvinnor när man försöker få barn, speciellt om det är svårt att få det att nappa. Det är ju deras ansvar lika mycket som vårat. Men det är ju lätt att lägga över det på oss kvinnor....
    Så konkret: han borde dra ner på drickandet!

• SofiaLindbladh

Jag sväljer i fall männen kommer i min mun och jag har märkt att en del har starkare spermier än andra män. Vad jag menar med det är att en del män smakar annorlunda än andra och min mage reagerar olika mycket på satser. Jag har inte kunnat märka något samband mellan alkohol och hur satsen smakar.

• Anonym (undrande)

Ursäkta SofiaLindbladh men du har nog missuppfattat frågan hm hm...

• Anonym (undrande)

Puff. Men OBS att senaste svaret är från någon som missuppfattat frågan...

• SofiaLindbladh

TS: Jasså, läs vad jag skriver. Satsens smak har inget mer fertiliteten att göra. Satsens smak har inget med normal alkoholkonsumtion att göra. = Alkohol i normal utsträckning har nog inget med fertilitet att göra om man bedömer det efter mina smakupplevelser av satser.

• Anonym (undrande)

OK Jag missförstod dig. Men det känns ändå inte så relevant...
    Snälla någon annan?

• FinaLina

Min syster som läst en hel del om alkoholkonsumtion och sånt där har då lärt sig att minsta lilla alkohol påverkar spermierna negativt men eftersom de flesta forskare är män så tystas det ned för att de inte vill att det ska komma ut...

Och jag står för att jag tycker att det är mycket alkohol under en vecka, skulle han göra ett test om alkoholkonsumtionen skulle han klassas som alkoholist...

Svar på tråden Hur mycket påverkar alkohol mannens fertilitet?