• Anonym (undrande)

Hur mycket påverkar alkohol mannens fertilitet?

Om mannen dricker 2 folköl om dagen + ca 2glas vin o 2 glas whiskey fre-sön, kan det påverka hans spermier negativt? Känner ni till män som blivit pappor fast de druckit alkohol varje dag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-04 08:29:30:
    Nu har jag kollat upp fakta i frågan, kände att jag ville lägga in svaret här om någon söker på detta ämne och får upp denna tråd.

Har frågat en överläkare i andrologi som är expert på spermieproduktion! Han anser inte att denna konsumtion är tillräkligt hög för att skada fertiliteten. Vad gäller frågan om att \"alkoholskadade\" spermier skulle kunna orsaka skador på barnet finns det ingen vedertagen forskning som styrker detta.

Ytterligare uppdatering: Nu har maken lämnat spermaprov för att få svar och det var mycket fint!

OBS jag förespråkar eller rekommenderar inte alkoholkonsumtionen utan redogör endast för av expertisen idag kända fakta i frågan.

(Viktigt tillägg är att mamman inte skall dricka någon alkohol överhuvudtaget from två veckor efter befruktning, det är bevisat att det kan skada barnet)

• Svar på tråden Hur mycket påverkar alkohol mannens fertilitet?
  • SofiaLindbladh

Jag tycker inte att konsumtionen är något att stirra sig blind på....

Dessutom är det väl så att konsumtionen i sig inte klassificerar alkoholism utan det är väl en rad andra faktor som bl. a. att begäret styr vardagen och att de sociala relationerna inte längre fungerar på grund av begäret efter alkohol.

• byström

Frågan är ju då hur lätt det skulle vara att sluta dricka om man vant sig vid "2 folköl om dagen + ca 2glas vin o 2 glas whiskey fre-sön"...
    Även fast man kanske inte märker det själv - tänker på det så finns där nog ett visst begär, alltså en början till alkoholism. En man med stark karaktär stannar förmodligen där, men ack så lätt det är att låta det skena iväg! Kroppen vänjer sig ju vid alkoholen, och höjer "ribban" för hur mycket man tål innan man känner sig påverkad. Därmed mycket lättare att omedvetet dricka mer och mer...
    Räkna ihop hur mycket det blir per månad, det blir en hel del.
    Om vi räknar på 2 öl om dagen = 60 folköl/30lit (0.5lit burkar?) i månaden. Ett glas vin är vadå, 2-3dl? 2.5lit per månad... och 6cl whiskey - 7.2 dl per månad...
    Det är en hel jävla del faktiskt!! Och whiskey är ju faktiskt starksprit - runt 40%.
    Och ska man skaffa barn rekommenderas (så vitt jag vet) att man avstår alkohol helt, eller dricker så lite som möjligt, de 2 månader innan man "kör igång".
    Så mycket alkohol skadar definitivt hans spermier... fertil är han säkerligen, sen kan man ju spekulera i huruvida det påverkar arvsanlagen spermierna bär på...?

Och SofiaLindbladh...hur kan du ens försöka se ett samband mellan smaken på simmarna, och huruvida de är "alkoholpåverkade" eller inte?? ALLA män smakar olika, starkt, svagt, luktar konstigt, luktar illa, luktar gott - alkohol har inget med den saken att göra... det är bara så det är.

• Anonym (undrande)

Tack för era synpunkter!
    Någon mer?

• LJL

Jag undrar oxå över det här...Jag fick precis positivt på ägglossningstestet och min älskling är ute o festar..Kommer det altså att påverka chansen att bli gravid den här gången?? Det borde väl inte vara nån större fara?

TS- tycker inte att din kille dricker nåt onormalt mycket...Lycka till med bebisverkstan!

• Venus

Alkohol påverkar simmarna negativt ja, men ni får även tänka på att de simmarna som finns där nu, idag, tillverkades för 3 månader sedan...
    Så tänk tillbaka 3 månader och fundera på hur gubben drack/rökte/badade varmt osv under den tiden...

http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3393

• Anonym

Ja självklart påverkar det hans spermier negativt såsom det gör om kvinnan dricker under graviditeten. Jag läste en kurs på universitetet om alkohol och droger där de påpekade att det finns ett samband mellan killens alkoholkonsumtion innan graviditet och om barnen får adhd och liknande sjukdomar.

• Jennie med ie

Hurvida smaken på utlösningen ändrar smak eller ej säger väl inget om hurvida dess kvalitet förämras av alkohol eller ej.

De spermier som följer med utlösningen idag producerades ursprungligen för flera månader sedan och har sedan dess legat och mognat till sig. Så frågan om hurvida alkohol påverkar eller ej gäller inte bara vad som dricks runt själva samlaget utan även sedan flera månader tillbaka. Jag har för mig att det ÄR bevisat att en större mängd alkohol har negativ inverkan, men inte precis hur och vid vilken mängd gränsen går... antagligen är det helt enkelt olika.

• Anonym (undrande)

Tack för alla inlägg! Någon mer?

• Anonym (Anhörig)

Vet inte hur mycket det påverkar hans spermier, men liksom FinaLina skulle jag aldrig acceptera att min man drack så mycket och inte ens fundera på att skaffa barn med honom om han gjorde det.

Det låter som min pappas alkoholkonsumtion för ca 20 år sedan och idag är han fullfjädrad alkoholist.

Varför inte be honom avstå från alkoholen??!! Klarar han det så är det ju jättebra, men annars är det nog tecken på alkholproblem.

Svar på tråden Hur mycket påverkar alkohol mannens fertilitet?