Inlägg från: Anonym (Nej!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej!)

Är min hund normal eller gillar hon inte mig?

Anonym (C) skrev 2018-03-23 16:25:23 följande:

Prova använda fysisk makt att bestämma över henne sätt henne kanske mellan dina ben så du har kontrollen att hon måste vara Still och lugna ner sig.

Hon är valp, du ska inte säga ifrån eller förstärka beteendendet så om du bara tyst säger "lugn nu" och låser fast henne i ett grepp , du kan hålla ner hennes huvud mot golvet med. Tills hon är lugn. Det låter otäckt men en hund mår bra av att begränsas, att bli vägledd till att lugna sig och då den säger du försiktigt "duktig tjej" och belönar med godis.

Hon kan också behöva tugga på något då valptänderna kliar. Men ge henne den belöningen först när hon lugnat sig.

Om hon hatar dig så borde min hund hatar mig med och han är vuxen ny och älskar mig, han fick sånna överskotts utfall av energi och gnabbade mig om och om och om som valp och att bli arg / ropa/ gråta funkade inte utan jag lärde mig att vara den lugna stabila energin som sedan fördes över på honom genom fysisk makt. Det påminner säkert valpen om hans mammas sätt om han var för exhalterad då tog hon honom i nackskinnet / och kunde bära iväg han till boet igen t.ex.

Prova och ta det inte personligt hon försöker bara hantera att hon är en hund och ett husdjur ingen hilding vilding varg i skogen! :)

När du behöver ta till fysiks makt mot en valp så har du redan förlorat, du vet att dominansterorin är förlegad va?

Ts avled avled avled, ha alltid en leksak eller liknande med dig att avleda med.

3 mån är inte så mycket kan hända hon helt enkelt är för liten att börja träna det du tränar, vissa hundar behöver längre tid på sig. Börja träna lite passivitetsträning i små korta stunder för att se om du på den vägen kan få henne att så smått börja fokusera.

Min tik klarade inte heller träning i början, det blev bara som du skriver hopp efter belöningen och bus. Då får man bryta och göra något annat.

Det är aldrig fel att ta hjälp av nån kunnig i din närhet, nån som använder positiva och lugna metoder. Lyssna inte på dominanshetsarna, det kan förstöra så mycket på en valp.
  • Anonym (Nej!)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-23 17:17:55 följande:

Tack alla för era svar. Jag är lite kluven i hur jag ska uppfostra, min kille är all in för att hålla fast henne, smätta på nosen och den stilen. Medans jag får hemskt dåligt samvete att slå på nosen, gjorde det EN gång då hon var omöjlig och jag mådde så dåligt efteråt så det händer nog inte igen.

Min hundkonsult är all in med den positiva förstärkningen och åt det hållet, avleda, ignorera osv. Så ifall det är det som är det rätta så går jag ju på rätt kurs iallafall!

Skönt att höra att det är normalt iallafall, och kanske kan hon vara för liten MEN vi började på kurs redan vid 9 veckor gammal och då hade jag redan fått in sitt/ligg, så jag tycker att hon verkar jätte smart och lär snabbt. Redan nu förstår hon, sitt, ligg, att ha ögonkontakt, vänta, varsågod, ner, upp, stanna, tass, spring, loss, high five, nej och vilken hand!

Tänk på att det är inte bara träningen som tar plats i hennes lilla hjärna det är massor massor som hon ska ta in. Det kan helt enkelt bli för mycket för henne, blir lite överstimulerade. Ibland får man backa lite med träningen. Det kommer perioder när dom totalt glömmer allt och nästan går i barndom igen haha

Att vara fysisk mot en valp är inte bra, så be din kulle lägga av med det och lära sig hantera hunden utan att behöva ta till såna metoder.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (R) skrev 2018-03-24 11:54:18 följande:

Rätt jobbigt med såna som ska avfärda allt som "dominansteori" också. Läste du ens hela inlägget du citerade eller läste du bara första meningen? Låter som det sistnämnda. För personen skrev inget angående dominans utan menar att man med sin fysik ska hålla hunden lugn och därmed få makt över situationen - fysisk makt istället för psykiskt. Det var så jah förstod det som (men jag läste hela inlägget också utan att vara dömande). Hur får du det till dominans? X

Här nedan är en annan person som kommer med samma tips och det är inte dåligt på något sätt att ta hunden i famnen och hålla i den för att den ska bli lugn. Det är en valp så tvärtom kan det snarare vara nödvändigt ibland och även hjälpa en sprallig och upphetsad/överexalterad valp.

För att oftast när folk pratar om att fysiskt hålla fast/trycka ner en hund så har dom ett dominanstänk i grunden och det är stor skillnad på att lyfta upp i famnen och klämma fast med benen som personen skrev. Har väl antagligen läst för mycket om folks metoder här på fl, allt för många som använder fysiska metoder och bestraffningar för att uppfostra sina hundar. Med det sagt så vill jag inte säga att man aldrig aldrig behöver ta i en hund, det finns situationer när det är tvunget tex fick vi en 3 årig omplacering som aldrig hade fått höra ordet nej och använde sina 60 kilo för att brotta,hugga och dra omkull en. Där var jag tvungen för att freda mig, men aldrig på en valp.

Sen är det inte alltid så bra att lyfta upp hundar i olika situationer, du kan om du har otur istället förstärka beteenden och rädslor
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (R) skrev 2018-03-24 11:54:18 följande:

Rätt jobbigt med såna som ska avfärda allt som "dominansteori" också. Läste du ens hela inlägget du citerade eller läste du bara första meningen? Låter som det sistnämnda. För personen skrev inget angående dominans utan menar att man med sin fysik ska hålla hunden lugn och därmed få makt över situationen - fysisk makt istället för psykiskt. Det var så jah förstod det som (men jag läste hela inlägget också utan att vara dömande). Hur får du det till dominans?

Här nedan är en annan person som kommer med samma tips och det är inte dåligt på något sätt att ta hunden i famnen och hålla i den för att den ska bli lugn. Det är en valp så tvärtom kan det snarare vara nödvändigt ibland och även hjälpa en sprallig och upphetsad/överexalterad valp.

Läste du själv så noga egentligen?? Hålla fast valpen i ett grepp och gärna trycka ner huvudet mot golvet?! Låter inte som nåt annat än dominansresonemang
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (R) skrev 2018-03-24 13:37:51 följande:

Går lite för långt att folk inte ens ska kunna uttrycka sig utan att vissa ska komma och förespråka vad som är rätt eller fel. Blir ganska tråkigt klimat. Alltså bara för någon håller fast en hund (vem gör inte det) eller tar ett grepp på sin hund eller något annat så betyder det inte att djuret far illa eller att det är skadligt etc.

Kan själv se positiva saker från olika sidor. Tror verkligen belöning och positiv förstärkning är bra, ocj att ha en lugn, bestämd energi (som bl a Caesar Milan förespråkar) är bra det med. Man behöver inte vara så anti eller se saker så svart eller vitt och håna/trycka ned någon annan för den tycker olika.

Känns inte som det går att diskutera när du väljer att tolka text som nertryckande och otrevlig. Inget av det jag skrev är med avsikt att vara hånande eller nertryckande men med text är det svårt att förmedla tonfall osv som i vanligt tal är lättare att tolka. Jag kan ju tex tycka att du hoppar på mig och är otrevlig men väljer att inte göra en grej av det.

I vilket fall som helst så är det inte diskutionen oss i mellan som spelar roll utan jag hoppad att ts fått svar på sina frågor.
  • Anonym (Nej!)
    Jemp skrev 2018-03-24 18:56:27 följande:

CM och positiv förstärkning i samma mening?

Fysisk makt och trycka ner huvudet, ja då ligger det ganska nära till hans att tänka dominans. Varför skulle man annars trycka ner huvudet på en valp?

Som sagt- hålla fast för att lugna kan däremot vara bra/nödvändigt.

Va bra att det inte bara var jag som tänkte så
Svar på tråden Är min hund normal eller gillar hon inte mig?