Anonym (R) skrev 2018-03-24 13:37:51 följande:
Går lite för långt att folk inte ens ska kunna uttrycka sig utan att vissa ska komma och förespråka vad som är rätt eller fel. Blir ganska tråkigt klimat. Alltså bara för någon håller fast en hund (vem gör inte det) eller tar ett grepp på sin hund eller något annat så betyder det inte att djuret far illa eller att det är skadligt etc.
Kan själv se positiva saker från olika sidor. Tror verkligen belöning och positiv förstärkning är bra, ocj att ha en lugn, bestämd energi (som bl a Caesar Milan förespråkar) är bra det med. Man behöver inte vara så anti eller se saker så svart eller vitt och håna/trycka ned någon annan för den tycker olika.
Folk verkar rädda för att man har tillräckligt starkt självförtroende för att avgöra helt själv vad som ens hund behöver, jag ser verkligen inget svart/vitt, jag är öppen för alla möjliga metoder och arbetssätt med hunden men olika raser fungerar olika olika personligheter fungerar olika och dessutom i TS fall kanske hon varit osäker undergiven ledare, så att då sticka fram en leksak när hunden redan tvingat på sig dominant roll, det är inte så konstigt om det inte fungerar, då måste hon visa vem som bestämmer, som t.ex föräldrar, som hästägare, det betyder inte att vanvårdad eller misshandla, men en hund som får utfall är ambivalent i sin roll, den känner sig som en valp men ledaren (TS) ger ingen trygghet eftsom hon är undergiven istället för dominant, att vara dominant betyder att du leder, du låter hunden följa sin uppgift som hund, att lyda. Det här mår en hund som bäst av, särskilt en osäker överexalterad som skyddar sig med att bli agressiv.
I djurvärlden krävs det en dominantare hund att lugna ner den som är osäker och blir agressiv. Så TS är bara den dominantare hunden, och en sån hund slåss inte, attackerar inte, en sån hund är stabil och lugn och ställer sina framtassar på den osäkra hunden och upprepar det tills den osäkra hunden förstår att någon annan är den dominanta - och att då kan den osäkra hunden slappna av. Detta bevittnade jag själv i en kurs för hundar som var osäkra och allting kändes logiskt när ledaren sedan kunde få en rädd agressiv hund att ligga undergiven trygg på rygg inför henne med massa andra hundar runt om men han litade på henne så han bara låg där - och löd.
Ni som vill måla upp skräckbilder av detta be My furst
Kommer fortfarande göra det som fungerar bra och som min hund blir trygg av och det råder jag dig med TS att göra:
- Våga vara bestämd och "stark" energi som en mamma som en ledare, hunden behöver det.
- Våga begränsa hundens frihet med dessa utfall, och använd "framtassarna" visa fysiskt att hunden inte behöver ta en dominant till visa att du är den tryggheten fysiskt med hela din närvaro och kropskontak och värme.
- När hunden lyder - belöna med leksak
Att ge leksak under ett utbrott kommer tolkas som "jag ska göra såhär då för jag leka!!" Så lugna hunden begränsa hunden så den lyder först.
- En hund mår bra av att lyda, att ha ett syfte, och syftet att göra som du bestämmer är precis det en osäker agressiv hund behöver.
Våga leda din hund.