Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Är min hund normal eller gillar hon inte mig?

Prova använda fysisk makt att bestämma över henne sätt henne kanske mellan dina ben så du har kontrollen att hon måste vara Still och lugna ner sig.

Hon är valp, du ska inte säga ifrån eller förstärka beteendendet så om du bara tyst säger "lugn nu" och låser fast henne i ett grepp , du kan hålla ner hennes huvud mot golvet med. Tills hon är lugn. Det låter otäckt men en hund mår bra av att begränsas, att bli vägledd till att lugna sig och då den säger du försiktigt "duktig tjej" och belönar med godis.

Hon kan också behöva tugga på något då valptänderna kliar. Men ge henne den belöningen först när hon lugnat sig.

Om hon hatar dig så borde min hund hatar mig med och han är vuxen ny och älskar mig, han fick sånna överskotts utfall av energi och gnabbade mig om och om och om som valp och att bli arg / ropa/ gråta funkade inte utan jag lärde mig att vara den lugna stabila energin som sedan fördes över på honom genom fysisk makt. Det påminner säkert valpen om hans mammas sätt om han var för exhalterad då tog hon honom i nackskinnet / och kunde bära iväg han till boet igen t.ex.

Prova och ta det inte personligt hon försöker bara hantera att hon är en hund och ett husdjur ingen hilding vilding varg i skogen! :)

• Anonym (C)
    Anonym (Jag är anonym idag) skrev 2018-03-23 16:13:40 följande:

Hon hatar dig!!

Dagens humor ????
  • Anonym (C)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-23 17:17:55 följande:

Tack alla för era svar. Jag är lite kluven i hur jag ska uppfostra, min kille är all in för att hålla fast henne, smätta på nosen och den stilen. Medans jag får hemskt dåligt samvete att slå på nosen, gjorde det EN gång då hon var omöjlig och jag mådde så dåligt efteråt så det händer nog inte igen.

Min hundkonsult är all in med den positiva förstärkningen och åt det hållet, avleda, ignorera osv. Så ifall det är det som är det rätta så går jag ju på rätt kurs iallafall!

Skönt att höra att det är normalt iallafall, och kanske kan hon vara för liten MEN vi började på kurs redan vid 9 veckor gammal och då hade jag redan fått in sitt/ligg, så jag tycker att hon verkar jätte smart och lär snabbt. Redan nu förstår hon, sitt, ligg, att ha ögonkontakt, vänta, varsågod, ner, upp, stanna, tass, spring, loss, high five, nej och vilken hand!

Att hålla hunden mot marken är om det är extremt svårt att avleda och det skadar inte hunden, att vara för försiktig i ett läge när hunden behöver en som leder är däremot det.

Det är ingen negativ förstärkning att du lugnar ner hunden genom din kropskontakt alla hundar fungerar olika, det går inte att avleda alla hundar som är rädd för fyrverkerier med leksaker t.ex, då är fysisk makt en TRYGGHET det handlar om att din lugna närvaro ska smitta av sig på hunden, inget "jag är ska trycka ner hunden för jag är starkare !!" macho-attityd.

Jag struntar i vad som är trendigt jag struntar i vad normen säger och gör det min hund mår bäst av och det borde alla människor göra.
  • Anonym (C)
    Anonym (R) skrev 2018-03-24 13:37:51 följande:

Går lite för långt att folk inte ens ska kunna uttrycka sig utan att vissa ska komma och förespråka vad som är rätt eller fel. Blir ganska tråkigt klimat. Alltså bara för någon håller fast en hund (vem gör inte det) eller tar ett grepp på sin hund eller något annat så betyder det inte att djuret far illa eller att det är skadligt etc.

Kan själv se positiva saker från olika sidor. Tror verkligen belöning och positiv förstärkning är bra, ocj att ha en lugn, bestämd energi (som bl a Caesar Milan förespråkar) är bra det med. Man behöver inte vara så anti eller se saker så svart eller vitt och håna/trycka ned någon annan för den tycker olika.

Folk verkar rädda för att man har tillräckligt starkt självförtroende för att avgöra helt själv vad som ens hund behöver, jag ser verkligen inget svart/vitt, jag är öppen för alla möjliga metoder och arbetssätt med hunden men olika raser fungerar olika olika personligheter fungerar olika och dessutom i TS fall kanske hon varit osäker undergiven ledare, så att då sticka fram en leksak när hunden redan tvingat på sig dominant roll, det är inte så konstigt om det inte fungerar, då måste hon visa vem som bestämmer, som t.ex föräldrar, som hästägare, det betyder inte att vanvårdad eller misshandla, men en hund som får utfall är ambivalent i sin roll, den känner sig som en valp men ledaren (TS) ger ingen trygghet eftsom hon är undergiven istället för dominant, att vara dominant betyder att du leder, du låter hunden följa sin uppgift som hund, att lyda. Det här mår en hund som bäst av, särskilt en osäker överexalterad som skyddar sig med att bli agressiv.

I djurvärlden krävs det en dominantare hund att lugna ner den som är osäker och blir agressiv. Så TS är bara den dominantare hunden, och en sån hund slåss inte, attackerar inte, en sån hund är stabil och lugn och ställer sina framtassar på den osäkra hunden och upprepar det tills den osäkra hunden förstår att någon annan är den dominanta - och att då kan den osäkra hunden slappna av. Detta bevittnade jag själv i en kurs för hundar som var osäkra och allting kändes logiskt när ledaren sedan kunde få en rädd agressiv hund att ligga undergiven trygg på rygg inför henne med massa andra hundar runt om men han litade på henne så han bara låg där - och löd.

Ni som vill måla upp skräckbilder av detta be My furst

Kommer fortfarande göra det som fungerar bra och som min hund blir trygg av och det råder jag dig med TS att göra:

- Våga vara bestämd och "stark" energi som en mamma som en ledare, hunden behöver det.

- Våga begränsa hundens frihet med dessa utfall, och använd "framtassarna" visa fysiskt att hunden inte behöver ta en dominant till visa att du är den tryggheten fysiskt med hela din närvaro och kropskontak och värme.

- När hunden lyder - belöna med leksak

Att ge leksak under ett utbrott kommer tolkas som "jag ska göra såhär då för jag leka!!" Så lugna hunden begränsa hunden så den lyder först.

- En hund mår bra av att lyda, att ha ett syfte, och syftet att göra som du bestämmer är precis det en osäker agressiv hund behöver.

Våga leda din hund.
  • Anonym (C)
    Jemp skrev 2018-03-25 12:54:19 följande:

När har du nånsin sett hundar lugna varandra med framtassarna??

(Lugnande och avvärjande signaler mellan hundar är tex vända bort blicken, nosa och gäspa).

Jag har sett hur de säger till varandra på olika sätt när en osäker hund intagit en dominant osäker rolll bland annat på en kurs med olika hundar som behövde träna bort olika hinder och en hund var den med rätt energi för jobbet, hundar lyssnar på ägare, men ännu mer på andra hundar som är högre upp än de i hierarkin.

Du pratar om vanlig kommunikation hundar emellan i vardagen, hälsning och "jag accepterar dig" kommunikation, ja, sånt har väl alla sett när hundar gör?

Men nu pratar jag inte om hälsningar utan om en sorts teknik där en mer stabil dominant hund kan få en dominant osäker hund att sluta ta dominanta rollen som leder till agressiva utfall eftersom hunden inte mår bra av att ha den rollen men tror att den måste för att ägaren är för undergiven.

Du kanske kan googla om detta, vargar är exempel på när hundar i flock behöver säga till varandra, det ska bara finnas en alfa så försöker en mindre varg klättra upp i hierarkin så nafsar / säger de till fysiskt att han ska hålla sin position under alfa. Det bygger upp en tillit att lita på flockledaren, som är du som människa. Men fortsätter du vara undergiven / gråta / inte våga säga till din hund, så tvingas hunden bli osäkert påtvingad dominant igen för att du inte gör ditt jobb, så i det här läget skadar du din hund när du är passiv, du ska alltid leda.
  • Anonym (C)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-27 08:42:26 följande:

Och nej hon är inte understimulerad, isåfall överstimulerad om nåt, hon springer på isarna nästan varje dag alt gör promenader å går till platser var hon kan springa lös. plus de gånger hon är ute i lina plus lite träning ibland, vi går även valpkurs som nämnts

TS

Understimulerad = Hon behöver göra sig av med energi (rasta henne låt henne springa / leka av sig)

Överstimulerad = Hon behöver lugna ner sig och klarar inte en valp det ska du vara hennes trygghet, som blir som ett kedjetäcke för människor med ångest, du ska leda henne till lugn genom att hindra hennes utfall. Hålla fast henne hålla om henne och prata lugnt "schh" "så nu lugnar vi oss""nu är det bra vi lugnar oss lite" måste du hålla henne ordentligt håll henne ordentligt, hon behöver din stabilitet och din fysiska närvaro likt ett kedjetäcke, tung och hindrar hennes exhaltering.

Vikten ras är hon?
  • Anonym (C)
    H4llongr0ttan skrev 2018-03-27 08:35:53 följande:

Hej! Eftersom det är så många som skriver här så ska jag försöka ställa frågan igen. Vad ska jag ta mig till med min bitande valp?? Valp o valp... hon är redan ca 12kg.

Att avleda, morra tillbaka, hålla ner, hålla om nosen, ja alla dessa förslag som finns på nätet, inget hjälper. Och att ignorera som hundkonsulten säger, ja det får hon gärna testa själv, hunden biter säkert skinnbitar ur dig då.

Ibland är jag tom rädd att röra mig eftersom jag inte vet ifall hon kommer börja bita mig i benen igen, eller byxorna, men hon får ju tag i lite skinn så det gör jävligt ont. Ingenting hjälper... håller på bli orkeslös. Får man stänga in hunden i ett rum en stund? Jag menar det känns inte som att jag är ?över henne? liksom ifall jag försvinner bort, då har ju hon lyckats känns det som. Och ofta lugnar hon sig de gånger jag stängt in mig på toaletten men vet inte om det är rätt sätt?

Dessutom biter hon på varje möbel, t.ex soffan, varje gång ja säger till o hon kliver ner alt jag tar ner henne så går jag bort å då är hon där igen!

Att avleda, morra tillbaka - funkar när hunden inte är osäker längre.

hålla ner, hålla om nosen, - funkar men du måste göra det ordentligt och lita på dig själv när du gör det för du är hennes trygghet, hon ska inte ha något val annat än att varva ner. Så släpp henne inte från ditt hårda grepp förrän hon varvat ner om du så får sitta en timme första tre gångerna. Det blir mindre med tiden hon lär sig. En hund är skapt att lära sig.

När hon gjort det får hon belöning.

- Och att ignorera som hundkonsulten säger, ja det får hon gärna testa själv, hunden biter säkert skinnbitar ur dig då.

Hahahaha!!! förlåt men betalar någon denna "konsult" för att hon ska säga detta? Hon verkar inte så erfaren, lurendrejare det där betala inte henne ett öre till. Hade hon vetat vad hon höll på med hade hon sagt att ignorera hunden fungerar inte på en överexhalterad otränad valp men på en tränad stabil hund.

Att ignorera en hund du inte bondat med och den attackeras är som att se en haj attackera och tänka "äh, jag bara flyter stadigt här hajen förstår mig om jag ignorerar"

Tycker du ska betala din konsult efter att hon besökt dig och visat hur "ignorera" kommer fungera, lätt att säga något som låter bra och kalla sig proffs och kräva pengar, men att bevisa vad hon egentligen kan i praktiken det är en annan femma.
  • Anonym (C)
    Anonym (Valp) skrev 2018-03-25 20:21:29 följande:

Det är ju problemhundar Cesar träffar. Ofta är det synd om hundarna.

Ägarna går inte ens ut med sina hundar, när de träffat cesar och han hjälpt dem så börjar de gå ut med hundarna ett par gånger i veckan.

Men om du inte leder din hund - då har du ett problem ;)

Så håller inte med att det alltid handlar om endast hundars brist på motion, en osäker hund har tagit eget beslut att attackera att nafsas att vara igång 24/7 för att skydda sin flock, flocken är du och hunden och er familj ni bor med.

Trötta ut hunden så mycket det går på en dag, men ändå kan ni komma hem och den får utfall, varför? För att den inte är TRYGG nog att varva ner och varför är den inte det? För att den inte har någon som leder.

Detta gäller alla hundar och visst kanske inte alla får utfall som TS valp, men så småningom ju längre ledaren är passiv desto mer ökar risken att din hund kommer ta över ledarrollen, en roll som en hund inte är trygg i det minsta, därför blir det agressivt och oförutsägbart.
  • Anonym (C)

TS jag är ingen som ska ha betalt för vad jag tipsar om, men jag har erfarenheter av olika hundar olika raser olika sätt och det här tycker jag är ett bra sätt som fungerat på olika raser och hundar i olika åldrar: (om du rastar hunden motionerar hunden 3-4 ggr per dag som vissa behöver för att inte vara understimulerade, morgon, lunch, eftermiddag, eller mer / mindre beroende på ras) så testa detta.

1. Sätt på kopplet inomhus.

2. Led hunden till hunden till sitt hörn eller bädd "viloplats" och säg lugnt men rakt "ligg ner" och peka bestämt men lugnt för hunden ska lägga sig.

3. Om den inte vill håll handen lugnt och hindra den att gå, likt en stoppskylt, säg lugnt "ligg ner" "stanna"

4. Om det behövs lägg handen på hunden och markera att den ska ligga lugnt.

5. Stanna som en fysisk markör enda tills du märker på hundens kroppspråk, blicken, spänningen i kroppen, har släppt, använd kopplet som avledare

6.när hunden blivit passiv och slappnar av låter du den ligga så en stund så den får känna in känslan. Vila lite.

7. Nu kan du belöna hunden med godis eller leksak, se till att det är en supergod godis eller favoritleksak, och ge samma leksak godis när du gör denna inlärning att slappna av varje gång hunden börjar bli exhalterad.

Innan hunden börjar nafsa visar den signaler att den är uttråkad / rastlös / vill ut / eller behöver lugna sig

Du måste vara uppmärksam på minsta tecken. Medan du diskar kan du ge hunden ett jobb, stimulera henne inomhus med jobb om hon behöver hjärngympa, göm leksaken / sätta ut godisar att leta, eller vad som hon gillar.

Så föreslår jag att du skaffar någon tidning om hunduppfostran / valpstadiet, prenumerera och engagera dig. Vill du ha en stabil hund så måste du ju jobba hårt för det, det sker inte av sig själv för du formar hunden.

Kom ihåg, mina tips fungerar INTE om du rastar och aktiverar din hund för lite då kommer den fitsötra nsfsa attackera för den säger "jag vill ut/ jag vill jobb ge mig något att göra !! "

Lycka till!

Svar på tråden Är min hund normal eller gillar hon inte mig?