• Majblomman

Gammal kärlek rostar aldrig?

Hej på er alla kloka människor därute!

Det fanns för många ser en mycket speciell person i mitt liv som med tiden blev mitt allt. Men pga omständigheterna separerade vi och eftersom det inte var mitt val har det varit en stor sorg i mitt liv. Jag bearbetade aldrig sorgen och la locket på av olika skäl som jag inte går in på.

Nu, många år senare, sitter jag här och känner, undrar och behöver förklaringar. ska jag kontakta honom och låta honom veta detta och testa om det finns någon chans till att få svar? Jag stängde av mina känslor efter honom och än idag har jag svårt att känna sorg när det gäller annat. Känns som att jag ska bocka av mina frågor till hööm först för att komma vidare. Är jag fel ute?

• Svar på tråden Gammal kärlek rostar aldrig?
  • Tecum
    Majblomman skrev 2018-03-25 21:12:29 följande:
    ja han är i en ny relation
    Då ska du inte kontakta honom, ingen av er kommer att må bättre av det. Jobba med den relation du har istället.
  • Less is more
    Majblomman skrev 2018-03-25 21:05:15 följande:

jag lever med personen jag har barn med. vi är lyckliga med barnen men inte med varandra. inte heller olyckliga nog att separera.

Mitt råd är att fokusera ännu mer på dig själv och din relation. Var med din man i stället.

Det är så lätt att fladdra iväg i tankarna efter ett antal år tillsammans. Men nu lever du ett annat luv och har barn. Du lever ditt liv och är där du är och han lever sitt liv.
  • Majblomman

tack för råden.

jag går på terapi men vet inte hur jag ska ta upp detta med psykologen. känner mig så patetisk och ensam särskilt ensam om detta.

• Anonym (ia)

Min man och jag träffades när vi var 16, vi var tillsammans ca året.

13 år senare ringer han helt spontant och frågar om vi ska ses.

Jag blev rätt förvånad och hade precis börjat träffa en man så jag struntade i barndomskärleken.

Några månader senare när mannen och jag slutat dejta ringde jag barndomskärleken.

Vi bestämde för att träffas på krogen för en drink. Idag har det gått nästan 13 år och vi är gifta och har barn ihop.

Så visst kan det fungera <3

• Less is more
    Majblomman skrev 2018-03-25 21:31:47 följande:

tack för råden.

jag går på terapi men vet inte hur jag ska ta upp detta med psykologen. känner mig så patetisk och ensam särskilt ensam om detta.

Jo, det ör klart du ska ta upp det med psykologen. Det är något du grubblar över och det är därför viktigt. Funderingarna måste ut på något sätt.

( Ungefär som när man åker karusell - det blir mindre läskigt om man skriker ut i stället. Då känns det mindre jobbigt. Dålig liknelse, jag vet, men att hålla emot och pressa ihop det som bubblar inombords blir värre till slut. Det kommer ut ändå. Lika bra att prata när du nu har tillgång till en psykolog ).
  • Anonym (*-*)
    Majblomman skrev 2018-03-25 21:12:29 följande:

ja han är i en ny relation

I så fall är det jävligt svinigt att kontakta honom.

-Hur skulle du själv må om din nuvarande pojkväns ganla flamma återvänder och kräver honom tillbaka?

Inte särskilt bra nä.

Är det slut så år det slut. Det finns sju miljarder människor på jorden. Då behöver man inte välja en man som är upptagen och dessutom ett ex som det redan en gång har tagit slut med.
  • Anonym (amanda)

Du är absolut inte ensam om problemet, så prata du med psykologen!

Jag har själv haft en sån kärlek i 20-års åldern. Jag trodde att vi skulle gifta oss och allt det där, men ingenting blev och jag förstod aldrig varför.

Ganska många år senare fick jag en period då jag tänkte på honom en massa. Funderade över om han hade några känslor kvar för mig bla bla. Jag googlade honom, tittade på honom i social media osv. (tog inte kontakt) Det var väldigt effektivt kan jag säga! :D Jag insåg att han inte var attraktiv längre, och inte någon kul kille heller. Jag bara fantiserade om nåt som inte fanns längre. Nu i efterhand inser jag att jag vid tidpunkten var uttråkad och deppig, och tänkte helt fel. Men det var verkligen skönt också, nu behöver jag inte fundera på det mer.

Kanske är din situation inte alls likadan, men så funkade det för mig :) 

• Anonym (Elizabeth)

Hade tänkt att du kunnat kontakta honom först, men sedan såg jag att han gått vidare. Då är svaret att "ja, kärlek rostar visst!" 

Samtidigt kan du ju alltid "försöka" så gott du vill. Men jag hade inte förväntat mig mycket om jag vore du. Han har trots allt en ny "livs kärlek" i sitt liv. Du är ett ex. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag hade sett situationen själv. Jag vet att jag hade tyckt det vore ytterst fräckt av min sambos ex om hon hörde av sig. Liksom, komma och tro att hellre skulle vilja he henne över mig. Då hade han väl gjort det redan från början eller? Å andra sidan vet jag nog med mig av att jag nog hade hört av mig till min sambo om det tagit slut och jag fortfarande älskade honom (som det känns nu). Äh, jag vet inte. 

Samtidigt borde inte ditt ex ts heller slösa den brudens liv som han är tillsammans med om han nu fortfarande vore kär i dig. Men, chansen är högre att han inte har känslor för dig alls då han faktiskt HAR gått vidare. PÅ ett sätt kan jag också anse att folk som drar denna "gammal kärlek rostar aldrig," är de där bittra exen som aldrig lyckas gå vidare och försöker inpränta i sina ex som faktiskt fått en ny kärlek (kanske träffat sina soulmates tom) att den där första kärleken "glömmer man ju inte." Ur min synvinkel kan jag säga att ja absolut, gammal kärlek rostar och första kärleken kan man också glömma! En människa KAN träffa en ny person som är speciellare för dem än vad exet var för dem. Det är mer regel än undantag faktiskt. 

• Anonym (mmm)
    Majblomman skrev 2018-03-25 20:27:18 följande:

Det fanns för många ser en mycket speciell person i mitt liv som med tiden blev mitt allt. Men pga omständigheterna separerade vi och eftersom det inte var mitt val har det varit en stor sorg i mitt liv. Jag bearbetade aldrig sorgen och la locket på av olika skäl som jag inte går in på.

Nu, många år senare, sitter jag här och känner, undrar och behöver förklaringar. ska jag kontakta honom och låta honom veta detta och testa om det finns någon chans till att få svar? Jag stängde av mina känslor efter honom och än idag har jag svårt att känna sorg när det gäller annat. Känns som att jag ska bocka av mina frågor till hööm först för att komma vidare. Är jag fel ute?

nej du ska inte kontakta. Ni har gått vidare med era liv. Blir väääääldigt konstigt om du tar kontakt efter flera år om ni inte haft kontakt under tiden. 

Du valde att hantera det på ett sätt när det skedde. Du kan inte be honom liksom ta ansvar för ditt mående nu. Om du har behov av att prata så kontakta en terapeut
  • Anonym (mmm)
    Majblomman skrev 2018-03-25 20:27:18 följande:

Har det skett nåt i ditt liv som gör att du plötsligt kommit att tänka på att kontakta honom? såna där märkliga tankar kan dyka upp när de blir förändringar i ens liv 
  • Majblomman

Jag kommer inte att kontakta honom. Jag har faktiskt som någon här skrev kollat på hans Facebook där han verkar vara väldigt lycklig med sin fru och de har tvillingar tillsammans.

Sen att han har blivit skallig och hans fru har exakt den klädstilen jag hade för  15 år sen är så avtändande. Jag tänker på hur mycket jag faktiskt förändrats under dessa år och att det som var då aldrig skulle tilltala mig nu..

Tror ni inte att mina tankar på honom grundar sig på att jag aldrig tillät mig hitta lyckan igen? Bli kär i någon. Jag hade självmordstankar och tog den första mannen och gifte mig med honom och skaffade barn ett år senare. Och en ett till barn och så huset bilen jobbet...och nu när småbarnsåren är över och jag får tid igen så svävar tankarna tillbaka på mitt förflutna..?

• Anonym (A)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2018-03-28 17:58:41 följande:
    Hade tänkt att du kunnat kontakta honom först, men sedan såg jag att han gått vidare. Då är svaret att "ja, kärlek rostar visst!" 

Samtidigt kan du ju alltid "försöka" så gott du vill. Men jag hade inte förväntat mig mycket om jag vore du. Han har trots allt en ny "livs kärlek" i sitt liv. Du är ett ex. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag hade sett situationen själv. Jag vet att jag hade tyckt det vore ytterst fräckt av min sambos ex om hon hörde av sig. Liksom, komma och tro att hellre skulle vilja he henne över mig. Då hade han väl gjort det redan från början eller? Å andra sidan vet jag nog med mig av att jag nog hade hört av mig till min sambo om det tagit slut och jag fortfarande älskade honom (som det känns nu). Äh, jag vet inte. 

Samtidigt borde inte ditt ex ts heller slösa den brudens liv som han är tillsammans med om han nu fortfarande vore kär i dig. Men, chansen är högre att han inte har känslor för dig alls då han faktiskt HAR gått vidare. PÅ ett sätt kan jag också anse att folk som drar denna "gammal kärlek rostar aldrig," är de där bittra exen som aldrig lyckas gå vidare och försöker inpränta i sina ex som faktiskt fått en ny kärlek (kanske träffat sina soulmates tom) att den där första kärleken "glömmer man ju inte." Ur min synvinkel kan jag säga att ja absolut, gammal kärlek rostar och första kärleken kan man också glömma! En människa KAN träffa en ny person som är speciellare för dem än vad exet var för dem. Det är mer regel än undantag faktiskt. 
    Håller med
Svar på tråden Gammal kärlek rostar aldrig?