Böneutrop!
Böneutrop är lika illa som att verka för särlagstiftning baserad på sharia. Nej på båda, även om det första är genomfört på sina håll och det andra informellt slog igenom i Solna tingsrätt för ett par månader sedan.
Böneutrop är lika illa som att verka för särlagstiftning baserad på sharia. Nej på båda, även om det första är genomfört på sina håll och det andra informellt slog igenom i Solna tingsrätt för ett par månader sedan.
Böneutropet i fittja moské har en ljudnivå på 60 decibel vilket är lika högt som en konversation mellan två personer till fågelkvitter. Där har vi ljudnivån! Något intressant är också den heta efterfrågan på bostäder i just det området. Trots böneutropet vill säga, och det byggs ut ännu mera. Priserna har faktiskt stigit avsevärt sedan böneutropets införan. Och det är en fråga om ljudnivå för det ligger på polisens bord nu. Det är polisen, inte kommunen, som fattar beslutet. Men polisen har bett politikerna se vad miljöbalken säger om ljudnivåer utomhus. På onsdagen kom svaret: Ett eventuellt böneutrop måste anpassas till reglerna för maximal ljudnivå.
? Vi i nämnden tittar bara på frågan utifrån miljöbalken och hur lagstiftningen ser ut kring ljudnivån och har kommit med ett förslag på yttrande. Det är en fråga om ljudnivån, säger Tobias Adersjö om förslaget som togs av miljö- och hälsoskyddsnämndens arbetsutskott.
Han poängterar att de utifrån miljöbalken inte kan ta hänsyn till ljudutsändningens innehåll och budskap.
? Det är polisens uppgift.
Tycker det var ett alldeles utmärkt svar på någon som inte tycker decibel är sån stor frågan-då det är just den frågan som man brottas med just nu. Och dessutom tar personen i frågan inte ens upp tolkningen av religionsfrihet i det citerade inlägget. Behöver inte någon anonyms tolkning av en lag som är klar i sig:
Artikel 9 - Tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet
1. Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, sedvänjor och ritualer.
2. Friheten att utöva sin religion eller tro får endast
underkastas sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter.
Så det är i allta högsta grad en fråga om decibel. Sen all smutskastning av islam ni försöker lura den obildade är inget annat än just smutskastning. Böneutrop är något som existerat i Sverige i år, och inte en enda klagan från allmänningen har kommit in. Synd bara att man gjorde en förfrågan under valår, alla dessa populistiska politiker ser sin chans att vinna några röster genom att spä på islamofobin ytterligare och trollen på nätet är inte sena med att hänga på.
Jag svarade på din fråga om det jag citerade till personen ifråga, och vad lagen säger. Din tolkning är inte aktuell, inte heller dina personliga åsikter om mig som person.
Jag känner mycket väl till den islamofobiska debatteknik trollen använder sig av på nätet. Och det är något jag och mina syskon får påminnt varje gång vi lämnar hemmet. Så det är inget du behöver informera mig om, jag lever med det!
Och det är just populistiska politiker som köper röster på detta sätt och som pådrivs av trollen. Att medvetet sprida lögner, komma med hotelser, terrorisera muslimer ,hetsa till våld mot muslimer osv är inget demokratiskt koncept som vi (läs muslimer) ska behöva ta. Även yttrandefriheten regleras i svenska lagstiftningen och alla åsikter skyddas inte av den. Den ska med andra ord inte utnyttjas
Så om det rör sig mer om decibel för någon hänvisade jag bara till vart ärendet ligger just nu, och alltså en fråga om just decibel, dvs ljudnivån av ett samtal mellan två personer eller fågelkvitter. Det är just den volymen folk känner sig berättigade till att sprida hat anonymt över nätet. Och beviset för att det är just populistiska politiker som är i farten är för att böneutropet redan existerar sedan flera år till ska i Sverige! Det är inet nytt fenomen ! Och inte ett enda klagomål har förts fram! Tvärtom har huspriserna skjutit upp i höjden och det byggs förfullt inom just den kommun där böneutropet existerar en gång i veckan i två-tre minuter på ljudnivån av ett samtal!
Jag har hört diskussionerna gå heta på bla fb , där islamofobiska rösterna haglar för att hålla detta till en normal diskussion är omöjligt med alla dessa troll. Även här på fl går det inte att lämna ute dom islamofobiska påpekandena och islam som religion , det är ju inte detta som diskuteras då vi har religionsfrihet här. Och islam är en religion som får höras och synas och praktiseras här oas dina eller andras personliga åsikter till religionen. Dom hör helt enkelt inte till debatten. Och du blir inte mer berättigad till detta för att du en gång i tiden var gift med någon som kallade sig muslim.
Förfrågan ligger hos polisen just nu och det är en fråga om ljudnivå! Hur du en vänder och vrider på det.
Jag sa aldrig att yttrandefrihetens gränser överskridits på detta forum, så lägg inte ord i min mun tack. Däremot finns det mängder av sociala medier där detta är väldigt tydligt. Och det är även fullt synligt när jag och mina syskon befinner oss utanför hemmen och senast för några veckor sedan klottrades det ännu en gång på vår moské. Hatbrotten haglar över oss just nu och dom åsikter sprids genom våra populistiska politiker, vår sociala media och trollen på nätet.
2 Korinthierbrevet 6:14-10:18 Nya Levande Bibeln (SVL)
Kompromissa inte med otroende
14 Börja inte samarbeta med dem som inte älskar Herren, för vad har Guds folk gemensamt med syndens människor? Hur kan ljuset ha samband med mörkret?
15 Och vad har Kristus och djävulen gemensamt? Och hur kan en kristen ha gemenskap med någon som inte tror?
16 Och vad har Guds tempel med avgudarna att göra? Ni är Guds tempel, den levande Gudens hus, och Gud har sagt om er: Jag ska bo i dem och vandra bland dem, och jag ska vara deras Gud, och de ska vara mitt folk.
17 Det är därför som Herren har sagt: Lämna dem, skilj er ifrån dem. Rör inte det som är orent. Då ska jag ta emot er
18 och vara en Far för er, och ni ska vara mina söner och döttrar.
Denna text gör det förbjudet att gifta sig med någon som är icke-kristen enligt kristna. Men ok, du är ju för homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan och går alltså emot bibeln på flera punkter så då förstår jag. Du plockar ut och klistrar in lite som du vill. Vad skiljer dig från någon som inte är troende? Vad gör dig kristen när du använder religionen som ett smörgåsbord? Hur kan du kalla dig kristen när du inte följer bibeln?
3 Moseboken 18:22 Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.
Romarbrevet 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.
1 Korinthierbrevet 6:9-10 Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ? ingen sådan får ärva Guds rike.
1 Timotheosbrevet 1:10-11 (Lagen är till)för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. Så är det enligt det evangelium om härligheten hos den salige Guden som jag har fått mig anförtrott
Nu är ju dessa texter hämtade ut bibeln...
Ja men det står ingenting om utrotning, folkmord, massmord mot oliktänkande, osv. Det som står är att man ska ha ett rasrent samhälle för att uppnå den utopi jag beskrev (du är medveten om att nazismen är en utopisk ideologi väl?)
Om målet uppnås så kan det uppfattas som gott. Men återigen måste man vara otroligt naiv (lika naiv som kommunisterna) om man inte fattar att resultatet kommer ske på bekostnad av människoliv. Du får läsa mitt inlägg igen och försöka förstå vad jag säger. Kan du inte se det så får du tyvärr inget bättre svar.
Får jag fråga dig om varför du inte sitter och betraktar kommunismens följder lika energiskt som nazismens? Det du beskriver är just resultatet av när nazismens utopi ska genomföras, vilket är fullt befogat att ta upp men för dig blir det knepigt då du inte lika konsekvent fördömer resultatet av kommunismen. Då heter det att det har en god grundtanke, vilket inte tar hänsyn till vad det resulterar i.
Ja, visst finns det där. Men står det något om utrotning och massmord i de skrifter du hänvisar till? Det var exakt det min fråga gällde. Eftersom att KillBill kategoriskt hävdade att kommunismens fundament inte står för massmord eftersom att det inte står i Marx och Engels manifest så ställde jag en motfråga om nazismens fundament, för att visa hur otroligt korkad den tanken är.
Du kan trycka på "visa endast" under nicken och så får du bara fram vad enskild person skrivit i tråden. Det är ett bättre alternativ än att sitta och "ha för sig att NN har skrivit".
Vad har formuleringar med saken att göra? Inte ett skit.
Sedan så har ju knappast mina formulering inte ett skit att göra med saken heller så du behöver inte "leta upp det".
Min formulering om nazisten jag känner vet jag mycket väl vad vad jag har skrivit JA. Så den behöver du inte leta upp.
Den där (individen) Nazisten jag känner skrev jag enkelt om att han är Nazist men ingen "Hitlerist", (hans ord inte mina) och han som individ fördömer folkmord. (Även många inom NMR fördömer folkmord faktiskt)
Dock så om den där nazistiska individen, jag känner, har jag aldrig uttalat mig om huruvida han är antisemit eller inte.
Du skrev:
"Poängen är att jag är oenig med er att antisemitismen inte nödvändigtvis ingår i nazismen, varför jag hänvisade till partiprogram från 20-talet."
(slut citat)
Jag har aldrig i något av mina inlägg sagt ett endaste ord om huruvida antisemitismen ingår i Nazismen eller inte. Så varför blandar du in mig i det?
Jag har däremot sagt att _folkmord_ var _inget_ som ingick i Nazismen som ideologi. Signifikant skillnad mellan "folkmord" och "antisemitismen"
Det är en sak att prata om "tolkningsutrymme", med det är ingen förklaring till att sitta och klumpa ihop olika individer (som ytligt ser ut och tycka lika), och tillskriva dem samma åsikter även på detaljerad nivå.
Håll isär med eller utan tolkningsutrymme, vad de olika individerna skriver.