Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Nu syftar jag INTE på tråddeltagarna i tråden..

Många verkar ju glömma bort att religionsfrihet går åt bägge hållen. Likväl som man skall utöva vilken religion man vill så skall ju man även ha rätten att slippa bli utsatt för andras religionsutövning.

Så jag undanber mig böneutrop och kyrkklockor, dörrknackande religiösa, och dem som delar ut "flygblad med inbjudan till kyrkor/moskéer/synagogor.

Ja, jag vet att kyrkklockor är en del av vårt kulturarv, dock så tycker jag det är ändå lite störigt med dessa också.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-26 22:24:56 följande:
    Om du inte bor granne med en kyrka som helt plötsligt började ringa mer än genomsnittet, så håller jag det för helt osannolikt att du skulle bli störd. Själv kan jag inte påminna mig att jag hört kyrkklockor i Sverige sen 80-talet, annat än när det är dop, begravning eller bröllop. När jag är i Tyskland och Österrike hör jag det nästan varje dag däremot. :)
    Jasså? Vem gav dig rätten att bestämma åt mig över vad jag skulle sannolikt bli störd av eller inte störd av?
    Berätta.Det är ju du som säger att jag "sannolikt inte skulle bli störd av det". Så berätta varför jag sannolikt inte skulle bli det?
    Jag bor faktiskt c:a 1 km från en kyrka, och den kyrkan ringer två gånger i veckan, vissa veckor tre gånger i veckan, och ja jag blir störd av kyrkklockan. Kyrkklockor är gjorda för att höras på några kilometers avstånd.
    Jag sitter och tänker varje gång de dra igång klockan. Om det är så viktigt att höra den där kyrkklockan så kan de väl ha en cd-skiva med kyrkklockan på och spela upp den i salen i stället.

Och tänk, jag bryr mig inte hur det är i Tyskland eller Österrike. Det är deras problem och berör knappast mig då jag bor i Sverige.
    Jag skall resa till Tyskland, för det är en av mina drömresmål, och JA, jag får ta det med att det är ringande i kyrkklockorna dagligen när jag besöker Tyskland. Fast nu diskutera vi denna tråden om Sverige och åsikter om hur det skall vara i Sverige. 

• EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-26 22:56:33 följande:
    Om du lyckas bli störd av kyrkklockor på en kilometers avstånd, så har du större problem än själva klockringningen... I övrigt tycker jag att du kan spara lite på dina känsloyttringar. Det är ingen som försöker bestämma varken det ena eller det andra. Läser du ordentligt innantill, så ser du det också ganska snabbt. Kyss
    Ja jag läser innan till. Gör det själv innan du hoppar på andra om att läsa innan till.
    Sedan så kan du lägga ned dina personpåhopp. Med. Du diskutera ju inte innehållet det är tydligen viktigare för dig att diskutera om mig som person bakom datorn. Varför är det viktigt för dig att sitta och komma med påståenden om att jag har "större problem" än kyrkklockorna?
    Vad är det för större problem jag skulle ha enligt DIG nu då. Ja jag frågar dig då det är tydligt så otroligt viktigt för dig viktigt att kommentera mig som person bakom datorn, än att kommentera innehållet i mina inlägg.

Om du vägra att ta till dig att jag anser att kyrkklockor är störande så får det stå för dig. Det ger dig ingen rätt att sitta och spekulera om mig som person i stället för att bemöta min åsikt.

• EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-26 23:10:53 följande:
    Jag blir bara så förvånad, över att det finns människor som bevisligen ogillar klockringning, men ändå väljer att bosätta sig intill en kyrka?! Personligen tycker jag det är jättemysigt med klockringning som jag är van vid i främst Österrike, men skulle inte välja bostad utifrån närheten till kyrka, annat än om jag vore allergisk mot klockklangen (och då skulle det bli långt ifrån på förekommen anledning). Flört
    För att anamma din debatteknik. Spekulera om personen bakom datorn i stället för att bemöta innehållet.

Du verkar ju ha svårt att förstå att kyrkor kan byggas i modern tid långt efter man har flyttat in i ett bostads område. Det verkar som du har stor brist att förstå. Så man kan ibland inte välja. 

Bara för att du tycker klockringning är mysigt varför väljer du inte att bosätta dig bredvid en kyrka frivilligt?  Nej tydligen så skall det var viktigare att anklaga folk för att ha större problem än klockringning,  som inte tycker klockringning är mysigt. Svårt att begripa och ta till dig att folk gillar olika? 

Bosätt dig vid en kyrka du som tycker klockringning är så mysigt.Drömmer

• EnAnonumius
    Anonym (Funderar) skrev 2018-03-26 22:49:55 följande:
    varför ska din rå ateism gå före någons super religiositet? Du tvingar ju på någon din icke tro genom förbud mot religiösa.
    Om nu kyrkklockor är så viktiga för de kristna, så kan de slänga på en cd med kyrkklockor så kan de ring inne i kyrksalen i stället.

De kristna får höra sina klockor och ateisterna slipper att höra religiöst utövande.

Religionsfrihet handlar även om rätten att slippa religion. Många glömmer bort detta.
  • EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 22:53:41 följande:
    Jag skall svara dig när du inte längre är i affekt. Att konstatera att du inte läser vad jag skriver, är inte något personangrepp, det är ett rent konstaterande. Jag skrev en sak, och du svarade på en massa olika saker som jag aldrig hade skrivit. Det blir lite tokigt att göra på det viset. I synnerhet då jag inte är värst intresserad av att ta ansvar för saker jag inte själv framfört.
    Fridens! Kyss
    Jasså du skall svar mig när jag inte är i affekt.  Drömmer
    Så gulligt av dig då, att du vill slingra dig. Kräks

Bra då vet jag att du inte kan svara egentligen utan är ute efter att idka personpåhopp, och spekulera om personen  bakom datorn egentligen, och att var ute efter att i huvudsak att provocera. Det var ditt huvudsakliga mål från början då du egentligen inte kan debattera sak  och bemöta sak egentligen.

• EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 22:57:19 följande:
    Du ifrågasätter mitt förstånd, men beskyller mig för att komma med personangrepp? Grattis till dagens förstapris i dubbelmoral! Drömmer F.ö. har jag inga planer på att flytta, men skulle inte ha något emot att bo granne med en kyrka, tvärtom. :)
    Ja precis. Så det skall vara helt okey att hoppa på folk, men du vill inte få samma sak tillbaka?
    Du var den som satte tonfallet från början.

Bra då vet jag att du är en person som sätter två olika regler. Du skall få lov att sitta och idka personpåhopp och anklaga andra för att ha "större problem än kyrkklockorna", men när du får smaka på din egna medicin så skall du grin och böla om att du inte vill svar för att du väljer att projicera din affektion på omgivningen.

När skall du berätta för mig vilka stora problem jag har. Eller skall du fortsätta att slingar i från dfig med den barnsliga ursäkten "jag svar när du inte är i affekt"?

• EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
    Skall du fortsätta med en dåres envishet att hävda att det är baserat på kristen domen så skall du lägga med en objektiv källa på att du har rätt i ditt påstående. Du påstår då ligger bevisbördan på dig med. Det är inte andras jobb att bevisa dig rätt. 

• EnAnonumius
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-03-27 23:04:37 följande:
    Helt fel! Sverige är ett kristet land på alla tänkbara sätt. Hela vår kultur, vårt rättsväsende och samhällets informella regler är baserat på kristendomen. Att svenskarna idag inte utger sig för att vara lika religiösa som förr, är en helt annan sak. Ett kristet land är vi fortfarande och svenska kyrkans 6,1 miljoner medlemmar är ett ganska bra kvitto på detta. Glad
    Helt fel Sverige är inte ett kristet land.
    Jag tror mer på en Biskop, än på dig.
    Det står på Svenska kyrkans hemsida till och med att Sverige INTE är ett kristet land.

Så här skriver Biskop Åke Bonnier, jag citerar sista stycket från hans text:

"Är då Sverige ett kristet land? Nej, det är det inte. Goda handlingar, god etik, god moral, goda värderingar överlag gör ingen och inget till kristen/kristet. Kristus måste få vara i centrum. En relation med den korsfäste och uppståndne är det som gör oss till kristna, som sedan naturligtvis drar konsekvenser av tron. Allt annat är ett urvattnat användande av ordet kristet/kristen. Låt oss tala öppet och tydligt om detta."

https://blogg.svenskakyrkan.se/akebonnier/2011/04/17/ar-sverige-ett-kristet-land/

För den som kan läsa innan till ser tydligt att Sverige inte är ett kristet land, som (NEJ) felaktigt påstår.

Du kanske skall lägga ned och förväxla "största religionen"  i ett land  med "Kristet land". Det är knappast samma sak. Det är en signifikant skillnad mellan "största religionen" i ett land och "Kristet land".

Är det mer felaktiga påståenden du skall komma med? Det verkar ju vara din melodi i denna tråd.
    I annat fall så kan du ju kontakta Svenska Kyrkan så kan dom förklara för dig hur fel du har med ditt påstående om att Sverige är ett kristet land om du inte nöjer dig med Biskop Åke Bonniers text.

Svar på tråden Böneutrop!