• Kawthar

Böneutrop!

pyssel skrev 2018-04-03 13:58:31 följande:

Hur är detta ett svar på användaren "självklart"s invändningar? Att miljöbalken är enda vägen att gå för tillfället beror inte på att inlägget du svarar på inte lyft det verkliga problemet, inklusive tolkningen av religionsfrihet i Sverige.

Tycker det var ett alldeles utmärkt svar på någon som inte tycker decibel är sån stor frågan-då det är just den frågan som man brottas med just nu. Och dessutom tar personen i frågan inte ens upp tolkningen av religionsfrihet i det citerade inlägget. Behöver inte någon anonyms tolkning av en lag som är klar i sig:

Artikel 9 - Tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet

1. Var och en har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet; denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och frihet att ensam eller i gemenskap med andra, offentligt eller enskilt, utöva sin religion eller tro genom gudstjänst, undervisning, sedvänjor och ritualer.

2. Friheten att utöva sin religion eller tro får endast

underkastas sådana inskränkningar som är föreskrivna i lag och som i ett demokratiskt samhälle är nödvändiga med hänsyn till den allmänna säkerheten eller till skydd för allmän ordning, hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och rättigheter.

Så det är i allta högsta grad en fråga om decibel. Sen all smutskastning av islam ni försöker lura den obildade är inget annat än just smutskastning. Böneutrop är något som existerat i Sverige i år, och inte en enda klagan från allmänningen har kommit in. Synd bara att man gjorde en förfrågan under valår, alla dessa populistiska politiker ser sin chans att vinna några röster genom att spä på islamofobin ytterligare och trollen på nätet är inte sena med att hänga på.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 14:58:15 följande:

Bra. De religioner som ställer upp på detta får gärna ha böneutrop, för min del.

De får gärna ta med i själva utropet att det är frivilligt och att det är ok att byta tro.

Trodde du verkligen att europakonversionen var först ut med religionsfrihet??

Vi muslimer vet att den rättigheten gav Allah oss för 1400 år sedan i Koranen när Han säger

2:256] TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd.

18:29] Säg: "Sanningen från er Herre [framstår nu klar och tydlig]; låt därför den tro som vill tro, och låt den förneka tron som vill förneka den."

Det handlar nog snarare om att skaffa kunskap i det man debatterar ,varför ändra på något redan perfekt för att göra den obildade nöjd. Läs på istället .
  • Kawthar
    pyssel skrev 2018-04-03 15:05:14 följande:

Samfunds manifestationer och inflytande i det offentliga är under debatt till skillnad från artikelns "Var och en". Givetvis får religion och religionsfrihet debatteras men liksom det du konverterat till inte förespråkar mänskliga rättigheter i övrigt, inklusive fri debatt, är det så klart både lätt och genomskinligt att avfärda det med "smutskastning". Moderata muslimer jag känner eller som uttalar sig offentligt håller inte heller med er fundamentalister.

Jag svarade på din fråga om det jag citerade till personen ifråga, och vad lagen säger. Din tolkning är inte aktuell, inte heller dina personliga åsikter om mig som person.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 15:18:34 följande:

Nu är det inte mig du behöver övertyga, utan de som anser att man inte får lämna islam.

Det finns flera hadither där Muhammed säger att det ska vara dödsstraff att lämna islam. Därför förekommer det även inom vissa sharialagar. Så återigen, det är inte mig du ska övertyga. Hittade detta, men har inte kollar om det stämmer:

(Det råder inte konsensus inom islam om att apostasi alltid ska straffas med döden, men de fyra största rättskolorna inom Sunni och en inom Shia håller med om detta. Straffet tillämpas även i modern tid och ett välkänt nutida exempel är då Irans dåvarande härskare Ayatollah Khomeini uttalade en internationell fatwa (dödsdom) mot den ateistiske indisk-brittiske författaren Salman Rushdie för apostasi, efter att Rushdie skrivit boken Satansverserna 1989.

(Det står ingenstans direkt uttalat i Koranen att apostasi ska straffas med döden, även om den säger att Gud avskyr denna företeelse. Apostasi behandlas i följande verser: 3:72, 3:90, 4:137, 5:54 och 16:106 och där fastslås att Gud kommer bestraffa och avvisa apostiter efter döden. I hadithsamlingarna förekommer dock flera uttalanden från Muhammed, som tydligt säger att apostasi ska straffas med döden. Det mest citerade av dessa uttalanden finns i Al-Bukhari: "Guds sändebud sa: ?Om någon överger sin religion (Islam), skall ni döda honom.?" Al-Bukhari (nummer 6922).)

Jag följer endast Guds ord och inga sagoberättelser, så du får hänvisa till Koranen. Jag försöker inte övertyga någon, endast sprida kunskap om islam utifrån min tolkning av den.

Sharialagar är Guds lagar såsom tex bönen , fastan, allmosan osv alltså saker som tas upp i Koranen.
  • Kawthar
    pyssel skrev 2018-04-03 15:32:14 följande:

Inte riktigt va? Nu var det ju du som var oförmögen att debattera sakligt med ditt "ni'" och "smutskastning". Det är inte "min tolkning", det pågår en debatt utanför FL som rör mer än decibel om du inte märkt detta. Att populister dyker upp får vi alla ta på köpet oavsett eeen partitillhörighe. Det ingår liksom i det demokratiska konceptet även om varken islamister eller SD är särskilt demokratiska.

Jag känner mycket väl till den islamofobiska debatteknik trollen använder sig av på nätet. Och det är något jag och mina syskon får påminnt varje gång vi lämnar hemmet. Så det är inget du behöver informera mig om, jag lever med det!

Och det är just populistiska politiker som köper röster på detta sätt och som pådrivs av trollen. Att medvetet sprida lögner, komma med hotelser, terrorisera muslimer ,hetsa till våld mot muslimer osv är inget demokratiskt koncept som vi (läs muslimer) ska behöva ta. Även yttrandefriheten regleras i svenska lagstiftningen och alla åsikter skyddas inte av den. Den ska med andra ord inte utnyttjas

Så om det rör sig mer om decibel för någon hänvisade jag bara till vart ärendet ligger just nu, och alltså en fråga om just decibel, dvs ljudnivån av ett samtal mellan två personer eller fågelkvitter. Det är just den volymen folk känner sig berättigade till att sprida hat anonymt över nätet. Och beviset för att det är just populistiska politiker som är i farten är för att böneutropet redan existerar sedan flera år till ska i Sverige! Det är inet nytt fenomen ! Och inte ett enda klagomål har förts fram! Tvärtom har huspriserna skjutit upp i höjden och det byggs förfullt inom just den kommun där böneutropet existerar en gång i veckan i två-tre minuter på ljudnivån av ett samtal!
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 15:44:47 följande:

Det står angivet var i koranen detta tas upp, i mitt citat, men jag har inte kollat upp de verserna själv.

Och att följa Guds ord eller att följa sagoberättelser kan vara samma sak, med tanke på att ingen Gud bevisats och därför heller inte vad som är Guds ord.

Kolla upp dom då och hänvisa till dom då jag precis gav dig två verser som tydligt visar religionsfrihet i Koranen. Jag behöver inte upplysas om det. Så hittar du någon sån vers så länka den då.

Ja för dig är det kanske sagor men för mig är det sanning. Du har din tro och jag har min

109:0] I Guds namn, Den Barmhärtigaste, Den Nådigaste

[109:1] Säg, "O ni som inte tror.

[109:2] "Jag dyrkar inte det ni dyrkar.

[109:3] "Ej heller dyrkar ni det jag dyrkar.

[109:4] "Ej heller kommer jag någonsin att dyrka det ni dyrkar.

[109:5] "Ej heller kommer ni någonsin att dyrka det jag dyrkar.

[109:6] "Ni har er religion, och jag har min religion."

Koranen al-Kafiroon (dom som inte tror) 109

På tal om religionsfrihet
  • Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-04-03 15:58:38 följande:

Hur vet du att det är Guds ord du följer? Har Gud _personligen_ sagt till dig att koranen är hans/hennes ord och du skall följa dem?

(Ja jag har ställt samma fråga till kristna)

Yepp, precis så är det. Jag känner det i hela kroppen och omfamnar islam med hela mitt hjärta. Koranen är Guds ord direkt till människan utan tolkningar, präster eller andra mellanhänder.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 16:19:11 följande:

Kollade upp några, och ser att Gud är i alla fall inte för religionsfrihet. Det kan säkert smitta av sig på människor också.

(4 137) De som antar tron och sedan förnekar den, därefter återvänder till tron, sedan [på nytt] förnekar den och slutligen hårdnar i sin förnekelse, dem skall Gud inte förlåta och inte heller leda på rätt väg. 138] Låt dessa hycklare veta att de skall få utstå ett plågsamt straff.

[16:106] Den som förnekar Gud efter att ha antagit tron - inte den som är utsatt för tvång, fastän hans hjärta förblir tryggt i sin övertygelse, utan den som frivilligt öppnar sig för otron - sådana [människor] ådrar sig Guds vrede och ett hårt straff väntar dem,

Det är väl inget du eller någon annan som inte tror på Allah behöver oroa sig för , eller hur? Varför skulle ni belönas Paradiset när ni motsatte er Den som beviljar en det? Var är rättvisan i det menar du?
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 16:23:07 följande:

Ändå så följer du enligt din tolkning, skrev du nyss. Så någon tolkning är det ju, speciellt med tanke på hur många inriktningar det finns.

Och det finns många människor som känner i sin kropp att deras tro är sann. Det vore väldigt farligt att låta känslor avgöra vad som är sant. Ibland stämmer känslorna och ibland inte. Alltså krävs minst en till metod för att avgöra vad som är sant.

Ja min tolkning är Guds rena ord utan andras tolkningar. Jag behöver inga andra skrifter utöver en redan Perfekt skrift.

Jag behöver inga andra metoder än just Koranen , som visar oss allt vi behöver veta. Hur allt skapades, hur vi ska förhålla oss i detta livet och vad som väntar oss i nästkommande.

Jag tror inte att vi skapades ut ingenting, det fungerar inte så. Man kan inte slänga ihop pärlor i en hög och det uppstår ett halsband. Det behövs en designer till det. Jag kan bara se hur jag påverkas av islam, vad det gör med mig som människa, lugnet det skänker mig och den djupa sanna glädjen jag känner i hela min själ. Jag ser mig om och ser Guds alla skapelser ,himlen, havet , alla växter och djur. Jag tror inte på slumpen, jag tror vi är ämnade för något större än så. Jag tror inte på att vi bara är här för en kort tid och sedan försvinner. Som om vi aldrig existerat. Tror det finns en mening med allt.
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 16:30:36 följande:

För att jag inte kan rå för vad jag tror på, bland annat.

Och för att det inte är rättvist att straffa någon hårt p.g.a. av att de inte tror på något. Speciellt när det inte finns bevis, eller ens bra belägg.

Du kommer själv att hamn i helvetet, enligt vissa människor. Och plågas i evighet.

Att du tycker det är rättvist får stå för dig.

Men du har ju inte gett det en ärlig chans. Har ju diskuterat med dig förrut och du har inte ens läst Koranen, hur kan du vara säker på att det inte finns någon Gud? Vad gör dig övertygad om att du uppstod av en slumpmässig slump? Jag tror inte Gud straffar oss för vad vi inte vet, men du har allt framför dig och ändå inte tar chansen att studera. Hur kan du förneka ett Budskap du inte tagit del av?
Svar på tråden Böneutrop!