• Kawthar

Böneutrop!

pyssel skrev 2018-04-03 16:39:28 följande:

Jag ser att du vill tolka det som att det endast är populistiska krafter som härjar. Nyheter för dig: Oron är stor bland demokratiska icke-populistiska krafter. Det är de som inte är religiösa och konservativa likt SD och KD. Nu finns det några för dig att gissa på bland riksdagspartierna. Sedan har du alla som inte bryr sig så mkt om partierna utan på det stora hela bryr sig mest om att i det sekulära samhället är religion mer privat än offentlig. Ingen av dessa är de "troll" som du eller jag stött på i våra privatliv. Eftersom du lägger stor vikt vid det personliga och trollande: Min exman är muslim. Tämligen sekulär. Pga hans hudfärg vet jag allt om troll och åsikter om vår familj. Särskilt frispråkiga var folk från mellanöstern, läs araber och kurder. De flesta, muslimer.

Det är skrämmande att du insinuerar att en saklig debatt om religionsfrihetens gränser är "yttrandefrihet som inte ska utnyttjas". Inget av det som debatteras här är över yttrandefrihetens gränser och är i närheten av den "hets" du pratar om.

Jag har hört diskussionerna gå heta på bla fb , där islamofobiska rösterna haglar för att hålla detta till en normal diskussion är omöjligt med alla dessa troll. Även här på fl går det inte att lämna ute dom islamofobiska påpekandena och islam som religion , det är ju inte detta som diskuteras då vi har religionsfrihet här. Och islam är en religion som får höras och synas och praktiseras här oas dina eller andras personliga åsikter till religionen. Dom hör helt enkelt inte till debatten. Och du blir inte mer berättigad till detta för att du en gång i tiden var gift med någon som kallade sig muslim.

Förfrågan ligger hos polisen just nu och det är en fråga om ljudnivå! Hur du en vänder och vrider på det.

Jag sa aldrig att yttrandefrihetens gränser överskridits på detta forum, så lägg inte ord i min mun tack. Däremot finns det mängder av sociala medier där detta är väldigt tydligt. Och det är även fullt synligt när jag och mina syskon befinner oss utanför hemmen och senast för några veckor sedan klottrades det ännu en gång på vår moské. Hatbrotten haglar över oss just nu och dom åsikter sprids genom våra populistiska politiker, vår sociala media och trollen på nätet.
  • Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-04-03 17:04:57 följande:

Ja du säger att du "känner det" i hela kroppen. Känsla i kroppen kan alla få. Det betyder ju inte att det är "personligt sagt" för den saken skull. Det var inte en känsla jag frågade efter heller.

Det var personligen jag efterfrågade.

Med det så menas det med att man står fysiskt typ "ansikte mot ansikte" med varandra inte att du får en "känsla i hela kroppen".

Frågan kvar står.

Har Gud sagt det till dig personligen, att koranen är hans ord?

Och om du säger ja, hur vet du då att det var Gud som sade det (eller Allah som muslimer egentligen säger) till dig personligen?

Sedan har även Gud sagt till dig, personligen, att du tolkar hans ord (som skall stå tydligen stå skriven i koranen) rätt?

Ja jag tror ju att Gud ger mig den känslan , och Hans ord är Koranen.Vill jag veta vem Gud är , vad Han vill av mig och hur jag ska förhålla mig till Honom , läser jag hans Budskap till mänskligheten, Koranen. Så Hans sätt att samtala med mig är genom Den och mitt sätt att samtala med Honom är genom bönen.

Jag är varken ett Sändebud eller en Profet så det är den närmaste kontakten vi får i detta liv.

Gud säger till oss genom Koranen att dess Budskap är komplett, fullt detaljerad och en Perfekt skrift och att vi inte ska ha andra skrifter än just Koranen och det är just det jag följer.
  • Kawthar
    pyssel skrev 2018-04-03 17:05:36 följande:

Nu råkade det återigen vara du som gav det personliga ett eget berättigande, fast bara ditt eget då. Att du nu försöker slingra dig med att det inte är HÄR du anklagat folk och debatten för att vara hets och populism, ja det är ju helt enkelt lögner. Inte speciellt rättroget mao.

Jag slingrar mig inte, du satte ord i min mun och jag förklarade att det inte är så det går till med mig.
  • Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-04-03 17:04:57 följande:

Och om du säger ja, hur vet du då att det var Gud som sade det (eller Allah som muslimer egentligen säger)

Jag brukar använda mig av ordet Gud när jag diskuterar med icke-muslimer ,även om Allah ibland slinker med. Allah är det arabiska namnet för Gud (även om betydelsen är djupare än så)
  • Kawthar
    oanonym skrev 2018-04-03 17:36:32 följande:

Av tusentals gudar, hur många har du gett en ärlig chans?

Att läsa Koranen kommer naturlgtvis inte få mig att tro på Gud. Om det fanns bevis i Koranen för Gud så skulle det vara allmänt känt.

Att läsa Koranen skulle på sin höjd få mig att tycka vissa saker är bra och goda, och eventuellt värd att följa. Men det bevisar ingen Gud. Och det lilla jag läst har inte varit något speciellt gott, och därför inte värt att följa.

Jag studerade religion innan jag tog steget och omfamna islam. Har alltid varit troende men när jag läste om islam fann jag min sanning.

Hur kan du vara så säker på det om du aldrig gett det en ärlig chans, du har ju redan bestämt dig för att inte tro. Bevisen finns runt omkring oss i Hans skapelser.
    oanonym skrev 2018-04-03 18:27:15 följande:

Ja, om du inte kan förstå något, då är naturligtvis just din Gud svaret.

Det är en väldig tur att inte alla resonerar så, för då skulle vi vara kvar på stenåldern.

Argument from ignorence.

Och vad är detta ingenting, som du talar om? Kan du ge exempel? Kan ingenting existera?

Igen, att tillskriva saker jag aldrig sagt är ett lågt sätt att diskutera och imponerar bara på dina påhejare här vilket säger en del om intellektet av dom man diskuterar med men ok.

På vilket sätt motsäger sig Koranen vetenskap? Du är den som ständigt argumenterar utan kunskap om det du faktiskt debatterar om.

Varför svarar du inte först på mina frågor innan du ställer några fler? Vi är inne på ett diskussionsforum och inte en förhörssal.

Med tanke på dina inlägg så gissar jag att det enda du läst i Koranen är lösryckta verser nedklottrade på en islamofobisk nätsida. Inte särskilt seriöst.
  • Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-04-03 18:22:49 följande:

Dina ord du använder dig av i detta svar det kan man vända på och använda emot dig. För hur kan du vara så tvärsäker på att Gud finns, och att han har skapat dig? Vad gör dig så övertygad om det?

Det går ju att använda samma svar som du gjorde till mig (se inlägg #521),  KÄNSLA.

Man har en känsla i hela kroppen som säger att Gud inte finns. Man vet via känsla att Gud är en fiktiv figur som människan har hittat på för att ha något att "tro på" för det behöver tro på något övernaturligt väsen.

Jag har redan förklarat för dig hur jag vet att islam är Sanning. Att du inte kan förstå det är inte mitt problem. Men undrar ifall du kan SE kärlek? Kan du rent fysiskt ta på kärlek? Hur ser kärlek ut? Vad väger den? Vilken färg har den? Betyder detta att kärlek inte existerar? Självklart gör den det. Allt som existerar runt omkring oss ser vi inte med blotta ögat. Men vi vet att den finns där .
  • Kawthar
    EnAnonumius skrev 2018-04-03 18:33:40 följande:

Mig veterligen så har jag aldrig hävdat att du skulle vara något sändebud. Och jag tänker inte påstå det heller om dig framöver. Så varför du blandar in "sändebud" och sitter och förnekar om att du skulle vara sändebud är ju bara kontraproduktivt då de inte ens var något som kom upp i min fråga och inlägg till dig.

Du heltiden återvänder till känsla. Det får mig att undra om du förstår ordet "personligen" egentligen. Det är inte "känsla", och "känslor" som åsyftas med "personligen".

Jag formulerar om frågan.

Har du mött GUD (sett hans ansikte så du kan ta på hans/hennes ansikte fysiskt med din hand) och Gud har talat med sina egna ord (så att du har hört hans röst med dina öron) att koranen är hans egna ord som är nedskrivna?

Alltså du har en konversation med Gud, på samma sätt som du pratar med din exempelvis mamma?

Vad jag menar är att endast Sändebud och/eller Profeter haft direkt kontakt och hört Gud. Däremot kan vi känna Hans närvaro , se bevisen av Hans existens genom Hans skapelser och läsa/lyssna till Hans Budskap till oss.
  • Kawthar
    Less is more skrev 2018-04-03 19:51:49 följande:

Denna diskussion handlade till en början om böneutrop - men nu börjar några här komma in på området tro eller icke-tro.

Till en Anonumius: Det blir så dumt. Vi alla vet ju att Gud inte är någon fysisk person som man kan ta på. Muslimer läser som sagt koranen och tror på vad som står i den. Därför är väl snarare frågan hur man kan tro på att det faktiskt är Guds ord i koranen och inte bara en skrift från politiskt och filosofiskt sinnade människor. Men det är en annan historia och det blir ett dött lopp art diskutera det eftersom ingen kommer ändra sin uppfattning.

Ja visst är det så. Antingen har man tro eller så har man det inte.
  • Kawthar
    Anonym (Bismillah) skrev 2018-04-03 20:07:45 följande:

Inga mellanhänder??? Analfabeten Mohammed var väl i högsta grad en mellanhand, det var ju han som trots sitt intellektuella handikapp lyckades teckna ned alltsammans!

Anonym (Bismillah) skrev 2018-04-03 20:14:05 följande:

Fantastiskt välformulerat! Min fru är muslimah (ja, vi är helt galna som går emot alla konventioner och vågar trotsa islam ) och själv är jag kristen. Kan inte annat än fullt instämma i det du skriver. Den högtravande skenheligheten är riktigt, riktigt risig att höra och se, oavsett vilken bakgrund den skenheliga har.

Jag tror inte profeten Muhammed var analfabet, och tror heller inte han hade ett intellekt handikapp.

Han är ingen mellanhand i den bemärkelsen då han är Guds sändebud och profet och vi är påbjudna att följa honom.

Ni trotsar inte endast islam utan även kristendomen. Av ren nyfikenhet, hur gifte ni er?
  • Kawthar
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-03 21:42:51 följande:

Kan jag skriva till dig privat?

Ja självklart
Svar på tråden Böneutrop!